I huvudinställningarna i Switch king (0.9.0.33) har jag inställt att den ska synka alla enheter en ggr per timme. Alla enheter utom en (Nintendo WII) tillåter sedan periodisk synkning. För WII så använder barnen Nexus orginal fjärr för att starta TV spel och TV, jag har ett schema i switch king som forcerat stänger av WII'n sent på kvällen bara så att den inte ska glömmas på under natten. Dvs, mitt schema har endast ett schemalagt AV men inga på. Detta har fungerat fint tidigare men idag skrek barnen att allt bara stannade. Kollade i loggen men hittar inget att enheten skulle ha ändrats, dock stämmer timingen på sekunden med när alla enheter uppdaterades, 19:18. (Bifogar log,
Kan det vara en bugg så att alla synkas varje timme fast den specifika enheten borde vara undantagen?
Synkronisera enheter varje ... timme
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Synkronisera enheter varje ... timme
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 3 stars
Re: Synkronisera enheter varje ... timme
Om du går in på enheten och avancerat är det ibockat där att den ska synka? Mina enheter synkar bara dom som är ibockade
-
- Administrator
Om du har enheter med närliggande koder så kan tydligen signalen från stickan "läcka" över från en annan kod enligt Telldus.
Detta skulle kunna göra att enheter som inte ska synkas gör det ändå...
Martin | Switch King
-
- 1 star
Närliggande kod? Hur vet jag vilken kod den har om den är självlärande? Nu måste jag kanske erkänna att jag aldrig förstått hur fjällkontrollskod och enhetskod fungerar eller om det alls har någon betydelse i självlärande enheter.
Nej, kryssrutan på enheten är inte i för "Tillåt att enheten synkroniseras vid uppstart av servern och/eller periodiskt"
Nej, kryssrutan på enheten är inte i för "Tillåt att enheten synkroniseras vid uppstart av servern och/eller periodiskt"
Martin wrote:Om du har enheter med närliggande koder så kan tydligen signalen från stickan "läcka" över från en annan kod enligt Telldus.
-
- 5 stars
Det är koden som du ställer in för enheten i Switch king som enheten blir upplärd med.maalse wrote:Närliggande kod? Hur vet jag vilken kod den har om den är självlärande? Nu måste jag kanske erkänna att jag aldrig förstått hur fjällkontrollskod och enhetskod fungerar eller om det alls har någon betydelse i självlärande enheter.
Martin wrote:Om du har enheter med närliggande koder så kan tydligen signalen från stickan "läcka" över från en annan kod enligt Telldus.
-
- 1 star
men vad är det för skillnad på enhets och huskod? eller är det bara två olika koder som fått den benämningen?
Och vad innebär närliggande? Är H:E 1:1 och 1:2 lika nära som 1:1 och 2:1 ?
Och vad innebär närliggande? Är H:E 1:1 och 1:2 lika nära som 1:1 och 2:1 ?
Isaksson wrote:Det är koden som du ställer in för enheten i Switch king som enheten blir upplärd med.maalse wrote:Närliggande kod? Hur vet jag vilken kod den har om den är självlärande? Nu måste jag kanske erkänna att jag aldrig förstått hur fjällkontrollskod och enhetskod fungerar eller om det alls har någon betydelse i självlärande enheter.
-
- Administrator
Ett tips är också att göra en extra koll så att en mottagare inte innehåller för många koder. Eftersom en mottagare har flera minnesplatser är det lätt hänt att man programmerar in flera koder än man tänkt sig.
Jag lärde mig detta den hårda vägen när jag började med Nexa-enheter. Extra jobbigt på några enheter som jag han montera in i väggen innan det upptäckes...
Huskod används på icke självlärande enheter. Motsvarande för självlärande är fjärrkontrollskod. Tanken med huskod var väl från början att två hus i närheten av varandra skulle använda olika huskoder.
Om du har en fjärrkontroll för självlärande enheter och du knyter ihop fjärrkontrollen med självlärande enheter så är alla enheter knutna till samma fjärrkontrollskod.
Hur "nära" det är mellan koder gissar jag beror på vilket protokoll som enheterna använder och om de är självlärande eller ej, men jag kan tänka mig att A1 och A2 ligger närmre än A1 och B1.
Jag skummade lite efter tråden på Telldus forum som handlade om detta men jag hittade den inte just nu...
Jag lärde mig detta den hårda vägen när jag började med Nexa-enheter. Extra jobbigt på några enheter som jag han montera in i väggen innan det upptäckes...

Huskod används på icke självlärande enheter. Motsvarande för självlärande är fjärrkontrollskod. Tanken med huskod var väl från början att två hus i närheten av varandra skulle använda olika huskoder.
Om du har en fjärrkontroll för självlärande enheter och du knyter ihop fjärrkontrollen med självlärande enheter så är alla enheter knutna till samma fjärrkontrollskod.
Hur "nära" det är mellan koder gissar jag beror på vilket protokoll som enheterna använder och om de är självlärande eller ej, men jag kan tänka mig att A1 och A2 ligger närmre än A1 och B1.
Jag skummade lite efter tråden på Telldus forum som handlade om detta men jag hittade den inte just nu...
Martin | Switch King