Hantera tjatiga givare

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
svartöra
3 stars
3 stars

Hantera tjatiga givare

Post by svartöra » Mon 14 May 2012, 20:56

Nu när det finns grafstöd i klienten (tackar!!) skulle jag vilja rita lite grafer över t ex krypgrundstemperaturen. Därnere sitter en Clas Ohlson-givare (av den sort som Tellstick kallar Mandolyn) och rapporterar fortlöpande temperatur och fuktighet. Dock gör den det väldigt ofta, typ tre gånger i minuten. Så det blir inte så mycket till graf, eftersom inte tillräckligt många mätvärden har sparats för att det ska bli intressant.

Lite frågor.

- Klienten vill inte läsa in mer än 10000 värden från en datakälla. Skulle det gå att höja (eller ta bort) den gränsen?

- I Inställningar kan jag ange hur många mätvärden som ska sparas totalt. Finns det någon övre gräns där eller är det bara diskutrymmet som avgör? (Höjde just till 60000)

- Hur löser man detta egentligen? Jag skulle önska mig en funktion som läser t ex 10 (inställbart) värden från en datakälla, medelvärdesbildar dem och skriver medelvärdet, men inte de enskilda mätvärdena, till databasen. Om jag önskar mig detta, dyker det då magiskt upp i nästa version ;) eller är det så att jag borde få ändan ur vagnen och skriva ihop en plugin som löser det? Går det att lösa med en plugin?
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

Martin
Administrator
Administrator

Re: Hantera tjatiga givare

Post by Martin » Mon 14 May 2012, 21:02

svartöra wrote:- I Inställningar kan jag ange hur många mätvärden som ska sparas totalt. Finns det någon övre gräns där eller är det bara diskutrymmet som avgör? (Höjde just till 60000)
Finns ingen direkt gräns, men om du sätter väldigt högt antal värden så kommer servern att få en hel del städning att göra vid de tillfällen då städningen sker (några gånger per dygn, mer sällan i kommande server).

I övrigt är din önskan vår lag, eller iaf nästan - de funktioner du letar efter är planerade för kommande version:

Ange antal värden per datakälla:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=380

Ange minsta period för hur ofta värden för DS får sparas till databas (= för tjatiga givare sparas inte alla värden):
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=381

:wave:
Martin | Switch King

jonsa79
1 star
1 star

Post by jonsa79 » Wed 26 Sep 2012, 17:40

Har precis som ovanstående en "tjatig givare" som jag endast behöver få värden ifrån ca. en gång per timme i grafen. Nu rullar det in två värden i minuten.
Ser ut som ni har implementerat detta men jag är lite seg och förstår inte hur jag ska göra... :roll:
Vart ställer jag in hur ofta värden ska sparas?

Har en Duo och källan är en tempgivare Jenkinsbird från Teknikmagasinet.

klintan
3 stars
3 stars

Hantera tjatiga givare

Post by klintan » Wed 26 Sep 2012, 17:50

I version 3 finns det en flik när du öppnar inställningar för den specifika datakällan där du kan fylla i "spara inte värden oftare än x".

jonsa79
1 star
1 star

Post by jonsa79 » Wed 26 Sep 2012, 19:40

klintan wrote:I version 3 finns det en flik när du öppnar inställningar för den specifika datakällan där du kan fylla i "spara inte värden oftare än x".
Toppen!
Tack för hjälpen! :wave:

gorper
1 star
1 star

Post by gorper » Fri 05 Oct 2012, 06:19

Har någon fler märkt att att när man använder sk 3.0s funktion för att minska sparade värden så blir grafen spikig. Jag har en tempgivare från clas ohlsson och intervallet för att spara historik satt till 5 minuter, då får jag 10 korrekta mätvärden med 5 min i listan på höger sida men det 11 kommer efter ca 3 minuter och är det värde jag satt som felvärde. Detta är cykliskt och fortsätter så min graf ser ful ut,den liknar en såg.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 05 Oct 2012, 07:43

Martin | Switch King

Post Reply