Övervakning av Telldus Core/Svc (fr. tråd "Slutter å hente..

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Isaksson
5 stars
5 stars

Re: Övervakning av Telldus Core/Svc (fr. tråd "Slutter å hen

Post by Isaksson » Wed 26 Sep 2012, 05:54

Jag kör 2008R2 virtuell och även en windows 7 virtuell (två duo). Jag har tre tempgivare.
Jag har testat att sätta dit en 10 meters aktiv usbkabel jag har testat med 2 st 3 meters usbkablar men jag kan ej få fram problemet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 26 Sep 2012, 07:21

p_k wrote:Tycker det är konstigt om detta inte skulle gå att framkalla och är det verkligen så många som kör Duo utan att några tempsensorer alls om nu de är problemet?
I de fall där man tycker att man har kunnat härleda detta till tempgivare så har det varit av en specifik typ - nämligen de från Clas Ohlson. Informationen har tytt på att om man har bytt kod på dessa givare så har problemet försvunnit. Om det är så så är det ju en förklaring till varför en del har problem och andra inte, och dessutom varför man inte kan återskapa problemet.

När det gäller prestanda på burken som Telldus Service körs på så var det som sagt tidigare så att det fanns en timeout som spelade in men dels tror jag att denna timeout nu är överspelad och dels så tar Switch King (och säkert även Event Ghost) hand om inkommande anrop i separata trådar vilket ytterligare bör minska risken för problem.

Jag kör själv på en WHS med enkärning Celeron-processor (1.2Ghz om jag minns rätt) och kör både TV-server, MSure och annan programvara på denna som tar mycket kraft i anspråk - exempelvis WHS egna processer för hantering av sin diskpool som i kombination med annat gör att CPU kan ligga på nära 100% flera timmar i sträck.
Martin | Switch King

latis
2 stars
2 stars

Post by latis » Wed 26 Sep 2012, 08:53

Martin wrote:
p_k wrote:Tycker det är konstigt om detta inte skulle gå att framkalla och är det verkligen så många som kör Duo utan att några tempsensorer alls om nu de är problemet?
I de fall där man tycker att man har kunnat härleda detta till tempgivare så har det varit av en specifik typ - nämligen de från Clas Ohlson. Informationen har tytt på att om man har bytt kod på dessa givare så har problemet försvunnit. Om det är så så är det ju en förklaring till varför en del har problem och andra inte, och dessutom varför man inte kan återskapa problemet.

När det gäller prestanda på burken som Telldus Service körs på så var det som sagt tidigare så att det fanns en timeout som spelade in men dels tror jag att denna timeout nu är överspelad och dels så tar Switch King (och säkert även Event Ghost) hand om inkommande anrop i separata trådar vilket ytterligare bör minska risken för problem.

Jag kör själv på en WHS med enkärning Celeron-processor (1.2Ghz om jag minns rätt) och kör både TV-server, MSure och annan programvara på denna som tar mycket kraft i anspråk - exempelvis WHS egna processer för hantering av sin diskpool som i kombination med annat gör att CPU kan ligga på nära 100% flera timmar i sträck.
Jag har Clas Ohlsson eller Kjell&Company versionen och har problem, Martin: Vilken tempsensor använder du? Jag kan köpa en lika dan och testa om problemet försvinner.
Jag har en gammal oregon, men den har gett upp "halvt" visar fel temp så den känns inte som ett bra testalternativ om det är mer som strular i den!

Återkom snarast så jag kan beställa en sensor av den typ som du har!

Edit: Det jag reagerat på är att min clas ohlsson/kjell sensor outputtar alltid två olika rader:
Class: Sensor | Protocol: Fineoffset | Id: 171 | Model: Temperature | Temp: 20.6 med värde Okänd
Men även raden:
Fineoffset, temperatur | Modellkod: temperature | Adress: 171 med värde 20.6 (20.6 i både detta och raden ovan är aktuell temperatur).

Min oregon som för närvarande ligger i frysen (den som visar lite fel temp) ger 3 rader, men två identiska:
Oregon, temperatur | Modellkod: EA4C | Adress: 233 med värde -18.1 kommer två gånger
och raden
Class: Sensor | Protocol: Oregon | Modell: EA4C | Id: 233 | Temp: -18.1 kommer en gång.

Jag ser att det finns olika protokoll, kan det vara i något i protokollet fineoffset som spökar? Eller kan det ha med att vissa kanske skickar dubbelkommando (som min oregon) och vissa endast enkelkommando (som Fineoffset)?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 26 Sep 2012, 11:38

Vet inte om min sensor finns kvar - jag hittar den inte på CO.
Däremot bör du ju enkelt kunna testa om det är detta genom att ta ur batterierna på dessa givare. Det finns motsvarande indikationer i tråden "Slutter å hente...".
Martin | Switch King

latis
2 stars
2 stars

Post by latis » Wed 26 Sep 2012, 12:35

Ok, får testa om det blir bättre med endast min oregon inkopplad.

Det stannade här vid 12:35 igen. Hittade detta i min "event viewer" 3 olika warnings:
Först kom denna
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="TelldusService" />
<EventID Qualifiers="0">3</EventID>
<Level>3</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2012-09-26T10:36:52.000Z" />
<EventRecordID>78549</EventRecordID>
<Channel>Application</Channel>
<Computer>WIN-YU9KI961MAV</Computer>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>TellStick query: Error in communication with TellStick, resetting USB</Data>
</EventData>
</Event>

Direkt efter:
- <System>
<Level>3</Level>
<Task>0</Task>
<TimeCreated SystemTime="2012-09-26T10:36:52.000Z" />
<EventRecordID>78550</EventRecordID>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>Disconnected TellStick (1781/C31) with serial A501DQXQ</Data>
</EventData>
</Event>

Och sedan:
- <System>
<Level>3</Level>
<Task>0</Task>
<TimeCreated SystemTime="2012-09-26T10:41:05.000Z" />
<EventRecordID>78551</EventRecordID>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>Trying to execute action, but no controller found. Rescanning USB ports</Data>
</EventData>
</Event>

Efter det kommer det varannan varning lika den sista och ett error:
- <System>
<EventID Qualifiers="0">4</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<TimeCreated SystemTime="2012-09-26T10:42:01.000Z" />
<EventRecordID>78570</EventRecordID>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>No contoller (TellStick) found after one retry. Giving up.</Data>
</EventData>
</Event>

Alla varningar & errors kommer från tjänsten telldus center. Kan det vara något så konstigt som att vissa usbportar när telldus gör enligt andra varningen "Disconnected TellStick (1781/C31) with serial A501DQXQ" släpper spänningen till enheten helt och inte återansluter den förrens man drar ur och sätter i sin tellstick och vissa kanske låter usb'n leva för att kunna återkopplas mjukvarumässigt igen? Eller kanske det till och med är någon inställningssak?

Det jag saknar är en post i event log som kommer vid varje omstart och klassas som information:
- <System>
<EventID Qualifiers="0">2</EventID>
<Level>4</Level>
<Task>0</Task>
<TimeCreated SystemTime="2012-09-25T22:49:05.000Z" />
<EventRecordID>74669</EventRecordID>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>Connecting to TellStick (1781/C31) with serial A501DQXQ</Data>
</EventData>
</Event>

Den verkar helt sonika aldrig försöka ansluta igen eftersom denna raden aldrig dyker upp.
Gick in i enhetshanteraren, min duo ligger med i listan och visar inga fel. Högerklick->Disable, sedan Högerklick->Enable funkar ypperligt. Någon som vet om man kan automatisera detta med EventGhost på något sätt?

Har nu ändrat om så min EG kör en stop telldus service, disable på tellsticken, enable på tellsticken och start telldus service vilket återställer kopplingen. Detta får funka till teldus får fram en ordentlig fix.

p_k
1 star
1 star

Post by p_k » Wed 26 Sep 2012, 20:28

Ang tidigare inlägg om prestanda så kan jag köpa ev timeout-problem om cpu konstant ligger på 100% i flera timmar, jag menade bara att man inte borde behöva en fet server för att köra detta :)

Jag har fyra tempsensorer av typ Jenkinsbird http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=340661 som även Jula och Clas O sålt. Vissa presenteras som Mandolyn, andra som Fineoffset. Två av dem är åtminstone två år gamla så det förklarar nog skillnaden. Stabiliteten blev dock inte sämre när jag kopplade in de nya. Senaste ändringen jag gjorde var att koppla Duon via strömförsörjd USB-hub men det gjorde ingen som helst skillnad. Skulle vara om mina två gamla givare ställer till det, ska prova att byta ID på den som är lättåtkomlig till att börja med.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 26 Sep 2012, 20:36

p_k wrote:Ang tidigare inlägg om prestanda så kan jag köpa ev timeout-problem om cpu konstant ligger på 100% i flera timmar, jag menade bara att man inte borde behöva en fet server för att köra detta :)
Detta var snarare ett inlägg om att man _inte_ behöver en fet server :)
Enkärning Celeron på 1,2Ghz som agerar både NAS, TV-server, MSure-server och Switch King-burk (+ en del annat) och som samtidigt ibland råkar ut för 100% CPU under en längre tid då WHS hanterar sina diskar torde snarare tyda på att det inte är prestandan som är boven i dramat och orsak till att kopplingen mellan Telldus Core och Telldus Service tappas.
Martin | Switch King

p_k
1 star
1 star

Post by p_k » Wed 26 Sep 2012, 20:42

Vi är överens Martin, läste just ditt inlägg igen och skulle editera mitt men hann inte :)

Jag ljög om mina tempsensorer, mina fyra är inte identiska. Två är Jenkinsbird ("Fineoffset" i loggarna) men de båda gamla som kallar sig "mandolyn" är de här http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000

Den ena fick nyss nytt ID, den andra bor på vinden så den får vänta lite.

latis
2 stars
2 stars

Post by latis » Thu 27 Sep 2012, 07:20

p_k wrote:Vi är överens Martin, läste just ditt inlägg igen och skulle editera mitt men hann inte :)

Jag ljög om mina tempsensorer, mina fyra är inte identiska. Två är Jenkinsbird ("Fineoffset" i loggarna) men de båda gamla som kallar sig "mandolyn" är de här http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000

Den ena fick nyss nytt ID, den andra bor på vinden så den får vänta lite.
Hittar Tellstick Duo'n dom givarna utan problem? Intresserad av givare med prober för vattenreturen från elementen.

Videonisse
2 stars
2 stars

Post by Videonisse » Thu 27 Sep 2012, 09:03

latis wrote:Hittar Tellstick Duo'n dom givarna utan problem? Intresserad av givare med prober för vattenreturen från elementen.
Absolut, jag har ett gäng både äldre och nyare. Använder 2 st just för att mäta fram- och returlednings temp (tejpat fast den externa givaren mot rören).

En del har rapporterat problem med dålig mottagning och ibland har det varit fel på givaren och för andra (inkl. mig) så har det löst sig med hjälp av en bättre antenn till Duo:n (sök på Conrad i forumet). För mig fungerar det idag riktigt bra.

Post Reply