Installation av server 0.9.1 misslyckas på WHS

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
bunker
3 stars
3 stars

Installation av server 0.9.1 misslyckas på WHS

Post by bunker » Thu 23 Dec 2010, 11:42

Hej!

Jag tänkte testa SwitchKing 0.9.1 på min WHS ( Windows Home Server ), men installationen misslyckas.
WHS-SwitchKing_install_failure.png
Det lät snarlikt problemet beskrivet i den här tråden men jag kan inte vara säker på att det är temp-katalogen som rättigheterna saknas på eftersom felmeddelandet är så allmänt.

Jag har
Windows Home Server PP3
.NET Framework 3.5 SP1
Switch King Server 0.9.1
Telldus Center 2.0.4
Tellstick ansluten och fungerande med Telldus Center.
Gott om utrymme på hårddisk.

Jag har försökt:
-Installation från Software share:n, installation startad både via lokal disk och via share.
-Försökte lägga installations-filen i Add-ins katalogen och installera som en Add-in via WHS Console men den kom inte ens upp i listan.
-Installation från lokal katalog (C:\temp)
-Sätta om temp och tmp variablerna med setx enligt tråden länkad ovan.
-Gett Everyone fulla rättigheter i temp-katalogen.

Lite hjälp skulle uppskattas, jag kände mig hoppfull att det skulle fungera eftersom Martin (en av utvecklarna?) kör Switch King på WHS :banghead:
Dessvärre hittar jag ingen beskrivning varken på hemsidan eller forumet om man behöver göra några manuella steg på WHS vid installationen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Installation av server 0.9.1 misslyckas på WHS

Post by Martin » Thu 23 Dec 2010, 21:38

Sent i julstöket, men ändå... :wave:
WHS är nog en ganska vanlig miljö för Switch Kings användare eftersom det ändå är en burk som står på i princip hela tiden...

Om du har kopierat filen från en Share så kan WHS ha satt ett lås på filen.
Kika på följande länk och se om du har någon liknande "Unblock"-knapp när du högerklickar på filen och tar "Properties".
http://www.adminscripteditor.com/editor ... _file..htm

Återkom gärna om det är så att det löser dina problem...
Martin | Switch King

ekis
2 stars
2 stars

Post by ekis » Fri 24 Dec 2010, 01:53

Av sökvägen \\Minas... så låter det som du exekverar filen från en UNC path. Vad händer om du kör den direkt mot diskens enhetsbokstav? exempelvis C:\katalog\Switch_King_Server_Setup.msi

Kolla i eventloggen och se vad som loggas där. Vad händer om kör installationen som administratör (run as administrator)

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Mon 27 Dec 2010, 00:09

Martin: Tack, det var helt rätt. Felmeddelandet är rejält förvirrande. Och hur dom tänkte för WHS där förstår jag inte heller riktigt. :banghead:
Visst dom rekommenderar ju inte att man installerar nåt program på sin WHS men när dom låser ner nätverks-zonerna per default är det ju en tydlig signal att man ska ta över filer till WHS:en på annat sätt, dvs via shares. Jag har fått felmeddelandet för andra installationsprogram också och bara tänkt att dom inte var kompatibla med WHS och gett upp. Nu kan jag förhoppningsvis installera t.ex. skrivardrivrutinen också :D

ekis: Jag hade redan provat från lokal disk också vilket stod i mitt första inlägg. Jag valde att bara ta med en screenshot av flera skäl.

Post Reply