Hej!
Jag har precis installerat switchking tillsammans med Tellstick Duo.
Jag har givetvis förväntingar både på switchking och tellsticken nu efter att jag sedan länge läst och funderat på hur jag ska använda systemet.
Men nu när jag väl satt igång inser jag direkt att switchking saknade några av de basic funktioner som jag trodde skulle finnas.
Bland annat undrar jag varför det inte går att lägga upp en scenario-regel som består av 2 datakällor ?
Sen undrar jag även varför jag inte kan ställa in en regel baserat på tid (klockslag) ?
Jag skulle nämligen vilja slå på min cirkulationspump till poolvärmepanelen om klockan är efter 09:00 och poolvattentempen är mindre än vattentemperaturen i själva solpanelen....(kanske möjlighet att lägga till en offset på något av värdena)
Sen vill jag slå av pumpen om klockan passerar 20:00 eller om yttertempen < 17 eller solpanelvattentemp < poolvattentemp ... beroende på vilket som inträffar först.... ?
Är detta något som skulle kunna gå att göra i framtiden ?
/Valle
Ny änvändare, nya förslag
-
- Administrator
Re: Ny änvändare, nya förslag
Om du menar att ange att "värdet för datakälla 1 ska vara mindre än värdet för datakälla 2" så går inte detta - precis som du skriver.Valle wrote:Bland annat undrar jag varför det inte går att lägga upp en scenario-regel som består av 2 datakällor ?
Anledningen till "varför" det inte går är helt enkelt att önskemålet inte har funnits tidigare.
Nu är det inlagt som ett önskemål för möjlig framtida förbättring:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=495
Tidsstyrning i kombination med regler kan du med fördel använda ett gruppschema på - ange att enheten får vara på mellan 09:00 och 20:00 om temperaturen < 17 grader (+ hysteres).
Du når inte målet med jämförelsen mellan poolvattentemp och solpanelen i nuvarande version av Switch King - det krävs isf påbyggnad i form av ett plugin, och då krävs det lite utveckling från någon som kan lite C#.
Vi har inga planer på att ta med detta i nästa version av Switch King (v3.0), men önskemålet finns iaf med.

Martin | Switch King
-
- 1 star
Underbart!
Tack för snabbt svar samt mottaget önskemål.
Ser fram emot framtida versioner..
Med vänlig hälsning,
Valle
Tack för snabbt svar samt mottaget önskemål.
Ser fram emot framtida versioner..

Med vänlig hälsning,
Valle
-
- 3 stars
Jag har tänkt på nåt liknande:Martin wrote:Om du menar att ange att "värdet för datakälla 1 ska vara mindre än värdet för datakälla 2" så går inte detta - precis som du skriver.Valle wrote:Bland annat undrar jag varför det inte går att lägga upp en scenario-regel som består av 2 datakällor ?
Anledningen till "varför" det inte går är helt enkelt att önskemålet inte har funnits tidigare.
Nu är det inlagt som ett önskemål för möjlig framtida förbättring:
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=495
Jag skulle vilja hissa upp min Hasta rullgardin om utetemperaturen är över 23 grader och innetemperaturen är under 23 grader.
Sen skulle jag vilja hissa ner samma rullgardin om innetemperaturen är över 23 grader och utetemperaturen också är över 23 grader.
Detta skulle kunna leda till en mindre förbättring av inomhustemperaturerna under sommaren. Idealt skulle kanske en solstrålningsmätare vara bättre än utetemperaturen men det har jag ingen ännu.
Jag har datakällor för både inner och yttertemperatur.
Skulle ni säga att det faller in under samma ärende i BugNet? Givet förstås att stöd finns för att hissa upp och ner rullgardinen.
-
- Administrator
Nej, det är inte riktigt samma... Detta kan du dock göra redan idag (...om man undantar bristen på stöd för Hasta). Ett gruppschema som kräver att en temp är över och en är under för att det ska vara uppfyllt fungerar redan idag.bunker wrote:Jag skulle vilja hissa upp min Hasta rullgardin om utetemperaturen är över 23 grader och innetemperaturen är under 23 grader.
Sen skulle jag vilja hissa ner samma rullgardin om innetemperaturen är över 23 grader och utetemperaturen också är över 23 grader.
Skulle ni säga att det faller in under samma ärende i BugNet? Givet förstås att stöd finns för att hissa upp och ner rullgardinen.
...nu har jag dessutom en Hasta liggandes, så någon form av lösning måste till

Martin | Switch King