Tempdata från Eventghost till Switchking
-
- 2 stars
Re: Tempdata från Eventghost till Switchking
Walter,
Det går inget vidare för mig
La till ett script i EG som skulle triggas av event, dvs när tempgivare skickar värde
Får följande fel:
Traceback (most recent call last):
eg.plugins.SwitchkingTellstick.DSSet(dummy,devicename,theTempData,selection)
AttributeError: 'Bunch' object has no attribute 'SwitchkingTellstick'
Jag har switchking-pluggen i eg (viewtopic.php?f=24&t=670)
Har försökt att läsa kod och fatta vad jag håller på med, men....
Det går inget vidare för mig
La till ett script i EG som skulle triggas av event, dvs när tempgivare skickar värde
Får följande fel:
Traceback (most recent call last):
eg.plugins.SwitchkingTellstick.DSSet(dummy,devicename,theTempData,selection)
AttributeError: 'Bunch' object has no attribute 'SwitchkingTellstick'
Jag har switchking-pluggen i eg (viewtopic.php?f=24&t=670)
Har försökt att läsa kod och fatta vad jag håller på med, men....
-
- 4 stars
Kan du testa med mitt senaste script?
Ansluter EG plugin korrekt till SK servern?
Ansluter EG plugin korrekt till SK servern?
-
- 2 stars
Japp, såg inte ditt senaste förrän efter jag postat mitt
Nu funkar det kanon
Tack för hjälpen!
Mvh
Nu funkar det kanon

Tack för hjälpen!
Mvh
-
- 4 stars
Nu när jag för första gången ser hur det är gjort i SK så tycker jag det ser trevligt, logiskt och enkelt ut.
Bara en synpunkt: Det skulle vara trevligt om man kunde definiera datakällan som tex en generell "REST" server som man kan sätta namn på, tex "EventGhost". Som det är gjort nu måste man ju gå omvägen via en Duo, fil eller temperatur.nu
mvh
Bara en synpunkt: Det skulle vara trevligt om man kunde definiera datakällan som tex en generell "REST" server som man kan sätta namn på, tex "EventGhost". Som det är gjort nu måste man ju gå omvägen via en Duo, fil eller temperatur.nu
mvh
-
- 2 stars
Det var akkurat det jeg lurte på også, hvordan man la opp datakilden i SK. Men da har jeg fått svar på det.krambriw wrote:Nu när jag för första gången ser hur det är gjort i SK så tycker jag det ser trevligt, logiskt och enkelt ut.
mvh

Jeg har flere temperatursensorer fra Oregon og ESIC. Kan du hjelpe meg med python-scriptet så den kan sende både temperatur og luftfuktighet for flere sensorer?
Her er data fra EG.
RFXtrx.Type: THGN122/123, THGN132, THGR122/228/238/268 id: 22273 ' temperature: +16.9 deg C humidity: 55 %RH status: normal signal: 7 battery: 9'
RFXtrx.Type: WT260, WT260H, WT440H, WT450, WT450H id: 513 ' temperature: +17.7 deg C humidity: 62 %RH status: normal signal: 5 battery: 9'
RFXtrx.Type: WT260, WT260H, WT440H, WT450, WT450H id: 516 ' temperature: +19.8 deg C humidity: 55 %RH status: normal signal: 6 battery: 9'
-
- 4 stars
OK, skall titta på det. Tror att du måste ha separata datakällor för temperatur och humidity, alltså två data källor per sensor, eller hur?
Du kan ju börja med att definiera dessa i SK.
Namn struktur kan kanske vara 'id.datatyp' om det är tillåtet i SK
så blir det lätt för dig att redigera scripten
mvh
Du kan ju börja med att definiera dessa i SK.
Namn struktur kan kanske vara 'id.datatyp' om det är tillåtet i SK
- 22273.temp
22273.hum
så blir det lätt för dig att redigera scripten
mvh
-
- 2 stars
Hei.
Det må bli to separate datakilder per sensor ja.
Jeg prøvde å endre litt på det scriptet du allerede hadde laget, men det sender forskjellig data ettersom det ikke henter dataene fra en spesifikk sensor, så det fungerte ikke så bra.
Tusen takk for all hjelp!
Det må bli to separate datakilder per sensor ja.
Jeg prøvde å endre litt på det scriptet du allerede hadde laget, men det sender forskjellig data ettersom det ikke henter dataene fra en spesifikk sensor, så det fungerte ikke så bra.
Tusen takk for all hjelp!

-
- Administrator
Vi har med detta i Switch Kings Roadmap - att kunna ange att en datakälla inte ska hämtas in, utan "matas" från annan tjänst (exempelvis EG).krambriw wrote:Bara en synpunkt: Det skulle vara trevligt om man kunde definiera datakällan som tex en generell "REST" server som man kan sätta namn på, tex "EventGhost". Som det är gjort nu måste man ju gå omvägen via en Duo, fil eller temperatur.nu
Edit: En datakälla som enbart matas via REST genererar dessutom fel i loggen - det är ytterligare en anledning till att få till detta.
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Ungefär så här skulle ett exempel script kunna se ut (observera att jag tar en kopia på eventet som jag sedan tar info ifrån eftersom det kommer in rätt mycket händelser i mitt system). Jag skapade några datakällor i SK för några av mina sensorer och det fungerar ok men det gäller helst att hitta en sensor i duo's lista som inte skickar egna data.
mvh
mvh
Code: Select all
eg.event.suffix_copy = eg.event.suffix
eg.event.payload_copy = eg.event.payload
tempData = str(eg.event.payload_copy.split(' ')[2])
humData = str(eg.event.payload_copy.split(' ')[6])
devicename = str(eg.event.suffix_copy.split(' ')[5])
dummy_temp = devicename+'.temp: '+tempData
dummy_hum = devicename+'.hum: '+humData
print devicename, tempData, humData
eg.plugins.SwitchkingTellStick.DSSet(dummy_temp, devicename+'.temp', tempData, 0)
eg.plugins.SwitchkingTellStick.DSSet(dummy_hum, devicename+'.hum', humData, 0)
-
- 2 stars
Takk for scriptet, det fungerer som det skal.
Jeg testet med en sensor som ligger i SK og mottar data fra Duo, og denne blir da også oppdatert med data fra EG.
Men jeg har litt problemer med å legge opp datakilder i SK som skal motta data fra EventGhost, og ikke fra Duo.
Hvordan legger dere opp datakilder i SK som kun skal motta data fra EG?

Men jeg har litt problemer med å legge opp datakilder i SK som skal motta data fra EventGhost, og ikke fra Duo.
Hvordan legger dere opp datakilder i SK som kun skal motta data fra EG?