Fladdrande datakällevy

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
svartöra
3 stars
3 stars

Fladdrande datakällevy

Post by svartöra » Fri 20 Jul 2012, 00:21

Nu har jag insett att det fungerar att hämta in datakällor från de loggfiler som Logger2020 åstadkommer, och därmed har jag lagt till 8 datakällor med uppdateringsintervall 1 minut. Totalt har jag för närvarande 19 datakällor. Fler lär det bli...

Jag noterar två saker:

- i Windowsklienten fladdrar fliken "Datakällor" en hel del, typ någon gång varannan sekund. Det vore kanske bättre att uppdatera den fliken t ex en gång per 30 sekunder, oavsett om datakällorna har ändrat sig eller inte. Det finns säkert någon slags dubbelbuffring som gör att fladdret elimineras (jag är novis vad gäller .net men är guru på Delphi, och där finns det.)

- också i Windowsklienten - längst ner finns en rad boxar med värden från olika datakällor. Om jag inte fattar fel kan jag välja att visa dessa eller inte visa dessa - men väljer jag att inte visa dem, syns de heller inte i androidappen eller på ipaden. (Rätt?) Eftersom apparna visar datakällorna som en lista, men windowsklienten som dels en lista, och dels en rad med boxar, tror jag det vore bra att kunna skilja på detta vad gäller presentation. Med andra ord vore det bra med två valmöjligheter: 1) Visa i lista och 2) visa på statusrad.

I listvyn skulle jag då välja att se alla datakällor, men i windowsklientens statusrad skulle jag bara välja att se de viktigaste, vilka de nu är...
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

tomas
Administrator
Administrator

Re: Fladdrande datakällevy

Post by tomas » Fri 20 Jul 2012, 19:36

Har ingen bra lösning på "fladdret" just nu :shock: Den är redan dubbelbuffrad... Upp till 30 sekunders fördröjning tills värden uppdateras tror jag inte skulle uppskattas av alla så det får nog vara såhär tills vidare.

Det är riktigt som du skriver att man kan välja vilka datakällor man vill visa i "boxarna" och för andra klienter som apparna. Det går inte välja detta individuellt för olika sorters klienter. Boxarna kommer att försvinna i 3.0 och ersättas av en lista istället. Jag tänker att vi kan börja så och sedan se om det fortfarande finns behov av att skilja på visning i win-klienten resp andra klienter.

Anledningen till endast en (1) inställningsmöjlighet är för att få det lite renare.
Tomas | Switch King

svartöra
3 stars
3 stars

Re: Fladdrande datakällevy

Post by svartöra » Fri 20 Jul 2012, 23:58

Jo, det är nog bra att hålla det rent i stället för 1000 options.. Fladdret är ju bara en kosmetisk grej. I delphiprogram brukar det bli så om man inte anropar BeginUpdate/EndUpdate innan man uppdaterar listvyn. Jag misstänker att det finns motsvarande i .net-miljön men så enkla saker har ni förstås redan tänkt på.
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

Post Reply