Jag håller på att försöka göra en graf med tid och ute/inne temperatur men vet inte hur jag ska få den informationen
i tabeller i excel. Jag har sparat två xml filer via rest med datakällornas historik men det står ju så mycket annat i dem.
Vet någon om man kan programmera excel att ta ut det som står mellan timestamp och value taggarna och spara det i en tabell eller om man kan göra det på något annat vis?
Exportera datakällors historik
-
- Administrator
Re: Exportera datakällors historik
Ett alternativ (även om det med största sannolikhet går att göra i Excel) kan vara att ansluta till databasen via ODBC (http://www.ch-werner.de/sqliteodbc/ (inte provat själv, dock)) eller mata ut värden som kommer in direkt till fil via existerande plugin och sedan läsa denna fil i Excel.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Det hade varit riktigt fint att kunna spara statistik och plotta grafer över t.ex. utomhustemp. Är detta något som ni funderat på att implementera i SwitchKing också? Det hade varit trevligt att ha allt på ett ställe 

-
- Administrator
Implementation av graf för att plotta historiska värden för datakällor pågår...Extreeem wrote:...spara statistik och plotta grafer över t.ex. utomhustemp.

Statistiken sparas redan i databasen och sedan finns ett plugin som kan skriva värden för datakällor till fil. Ett möjligt tillägg i klienten skulle kunna vara att göra det möjligt att exportera data till fil.
Tomas | Switch King
-
- 1 star
När kan man förvänta sig att denna implementeringen släpps till "allmänheten"? Har för tillfället tre sensorer jag skulle vilja få ut max/min temperatur samt graf dygnsvis.tomas wrote:Implementation av graf för att plotta historiska värden för datakällor pågår...Extreeem wrote:...spara statistik och plotta grafer över t.ex. utomhustemp.Det blir en ganska enkel xy-plot till att börja med där man kan välja olika upplösning i tid på x-axeln. Kom gärna med förslag på vad ni skulle vilja ha för funktionalitet i en graf.
Statistiken sparas redan i databasen och sedan finns ett plugin som kan skriva värden för datakällor till fil. Ett möjligt tillägg i klienten skulle kunna vara att göra det möjligt att exportera data till fil.
Eftersom mina programmeringskunskaper är i princip obefintliga skulle det vara trevligt med en i princip färdig lösning. Det uppskattas

Finns det något enkelt program som kan få fram vad jag önskar under tiden? Antingen via ert plugin eller log-filen EventGhost skriver.
-
- Administrator
Har inget datum för detta ännu, men tanken är att det ska med i nästa version av klienten.Bloink wrote:När kan man förvänta sig att denna implementeringen släpps till "allmänheten"?
Tomas | Switch King