TelldusCenter, version 2.1.1 släpt
-
- Administrator
Re: TelldusCenter, version 2.1.1 släpt
Då detta verkar helt Telldus-relaterat så är nog det bästa att ta detta (inkl output från eventloggen) direkt på Telldus forum. Jag tror tyvärr inte att vi kan bidra med så mycket från Switch Kings sida... 

Martin | Switch King
-
- 3 stars
Hur är det nu då? Rekommenderar ni att man uppgraderar drivisar + FW? Vad säger Martin?
-
- Administrator
Jag är nog ingen bra måttstock på 2.1.1, tyvärr... Jag hade väldiga problem med 2.1.0 och 2.1.0a i början, men med tiden så har de lagt sig och jag har inte haft problem på väldigt länge. På 2.1.1 har jag inte heller haft några problem.fabz wrote:Hur är det nu då? Rekommenderar ni att man uppgraderar drivisar + FW? Vad säger Martin?
Spontant så skulle jag säga att problemen har minskat med 2.1.1.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Jag har ju som jag i andra trådar berättat gigantiska problem med att min Duo helt slutar ta emot data med jämna mellanrum. Att sända data från duon går dock utmärkt. En omstart av tjänsterna (dvs telldus + switchking) fixar biffen i 45- 90 minuter, varpå samma problem återkommer. Därför har jag haft ett script igång som startar om tjänsterna varje timme, varpå hela riggen har fungerat hyggligt.Martin wrote:Jag är nog ingen bra måttstock på 2.1.1, tyvärr... Jag hade väldiga problem med 2.1.0 och 2.1.0a i början, men med tiden så har de lagt sig och jag har inte haft problem på väldigt länge. På 2.1.1 har jag inte heller haft några problem.fabz wrote:Hur är det nu då? Rekommenderar ni att man uppgraderar drivisar + FW? Vad säger Martin?
Spontant så skulle jag säga att problemen har minskat med 2.1.1.
Efter uppdateringen idag verkar tyvärr inte detta problem försvunnit - snarare har det blivit värre! Det dröjer nu bara 20-30 minuter innan tjänsterna måste startas om. Känns så himla trist detta. Jag hade verkligen hoppats att gubbarna på Telldus skulle ha löst detta, det har gått väldigt lång tid nu sen problemet blev kännt - och jag är inte ensam. Någon mer som ha erfarenheter av detta, eller är det helt enkelt nått hårdvarufel på min tellstick Duo?
-
- Administrator
@Fabz:
Jag antar att Duon blinkar? Tidigare har ju blinkningen varit en indikation på att signalen tas emot av Duon men stoppas av Telldus Service... Osäker på om det har förändrats i 2.1.1 (eller ny FW)
Har du några fjärrkontroller som är direktmappade - alltså där tryck på en fjärrkontroll syns direkt i Telldus Center i form av en tänd/släckt enhet utan att gå via Switch King. Jag är egentligen ute efter att till så stor del som möjligt utesluta att Switch King är problemet...
Hur får du reda på att kommunikationen dör? Har du lagt in en automatisk omstart "oavsett" eller tittar du i eventloggen?
Jag antar att Duon blinkar? Tidigare har ju blinkningen varit en indikation på att signalen tas emot av Duon men stoppas av Telldus Service... Osäker på om det har förändrats i 2.1.1 (eller ny FW)
Har du några fjärrkontroller som är direktmappade - alltså där tryck på en fjärrkontroll syns direkt i Telldus Center i form av en tänd/släckt enhet utan att gå via Switch King. Jag är egentligen ute efter att till så stor del som möjligt utesluta att Switch King är problemet...
Hur får du reda på att kommunikationen dör? Har du lagt in en automatisk omstart "oavsett" eller tittar du i eventloggen?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Lade in ärendet som en ticket hos Telldus, de svarade nu nu att de tänkte kontakta er, för att reda ut det hela. 
Jag får prova själva att göra en hibernation och se om samma sak händer då.

Jag får prova själva att göra en hibernation och se om samma sak händer då.
-
- 3 stars
Jag har nu kommit lite närmre kärnan i mitt problem. Jag har nu installerat telldus och switchking (men inte eventghost!) under windows xp på en virtuell maskin. Jag använder windows Virtual PC på min Windows 7 dator. Detta för att kunna exprimentera mer fritt.
Samma problem uppstår efter några timmar. Datakällorna i SWK slutar ta emot signaler. Vad som jag nu upptäckt är att mottagninssignaler faktiskt går fram till Telldus Center, men inte till datakällorna i Switchking! Jag kan också se i Duo-loggen i SWK att signaler slutat tas emot vid 01.08, och signaler skickas normalt löpande då vi har IR-deckare på olika ställen i lägenheten, även i sovrummet.
Det verkar alltså som det trots allt är ett fel som kan ha sin grund i SWK. Jag kan skicka min databas till dig Martin, och om du vill även hela den virtuella maskinen om så önskas.
Vänligen
Fabian
Samma problem uppstår efter några timmar. Datakällorna i SWK slutar ta emot signaler. Vad som jag nu upptäckt är att mottagninssignaler faktiskt går fram till Telldus Center, men inte till datakällorna i Switchking! Jag kan också se i Duo-loggen i SWK att signaler slutat tas emot vid 01.08, och signaler skickas normalt löpande då vi har IR-deckare på olika ställen i lägenheten, även i sovrummet.
Det verkar alltså som det trots allt är ett fel som kan ha sin grund i SWK. Jag kan skicka min databas till dig Martin, och om du vill även hela den virtuella maskinen om så önskas.
Vänligen
Fabian