Ny motorvärmarfunktion?
-
- 1 star
Ny motorvärmarfunktion?
Visst går det att lägga upp olika scheman för att få en motorvärmare att starta vid olika tider beroende på temperatur, men det är väldigt långt ifrån praktiskt om tiden för avfärd förändras eller man behöver motorvärmaren för resor vid icke fasta tider.
Vad som vore väldigt praktiskt vore att bara ange tid för avfärd och sedan räknas tiden för när motorvärmaren ska starta fram utifrån aktuell temperatur. Typ tid=avfärd-(temperatur*x) där x har något lämpligt värde för hur många minuter motorvärmaren behöver vara igång per temperaturgrad.
Eller går det att lösa detta på något praktiskt realistiskt sätt redan idag?
Vad som vore väldigt praktiskt vore att bara ange tid för avfärd och sedan räknas tiden för när motorvärmaren ska starta fram utifrån aktuell temperatur. Typ tid=avfärd-(temperatur*x) där x har något lämpligt värde för hur många minuter motorvärmaren behöver vara igång per temperaturgrad.
Eller går det att lösa detta på något praktiskt realistiskt sätt redan idag?
-
- 1 star
Re: Ny motorvärmarfunktion?
Eller rent generellt skulle det ju kanske vara mer flexibelt med en funktion som tog ett värde från någon indataenhet och påverkade ett värde till en annan enhet.
-
- 3 stars
Själv har jag löst det i min Android med tasker. Blev ca 4-5 profiler, är väl inte supersnyggt programmerat men jag tror att det ska fungera nu (har precis i dagarna snickrat ihop det så jag har inte provkört riktigt)
Men det går till ungefär så här:
1.) Jag har en widget på en startskärm som jag klickar på, får då upp en ruta där jag matar in tiden jag ska åka. ( Har ytterligare en widget som jag aktiverat repetion på/av.
2.) Tre timmar och två minuter före önskad avfärd hämtar tasker utetempen från en datakälla (min egen tempgivare) via REST.
3.) Sen sätter tasker en datakälla som "på" eller "av" som sedan används som regel i ett gruppschema till min motorvärmare.
Om tempen är <-15° så sätts den på 3h före,
<-5° (men >-15°) så sätts den på 2h före och >-5° så sätts den på 1h före.
4.) 15min efter önskad "åktid" så skickar tasker "av" till datakällan.
Lite rörigt kanske, men finns intresse så hojta till så delar jag med mig.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Men det går till ungefär så här:
1.) Jag har en widget på en startskärm som jag klickar på, får då upp en ruta där jag matar in tiden jag ska åka. ( Har ytterligare en widget som jag aktiverat repetion på/av.
2.) Tre timmar och två minuter före önskad avfärd hämtar tasker utetempen från en datakälla (min egen tempgivare) via REST.
3.) Sen sätter tasker en datakälla som "på" eller "av" som sedan används som regel i ett gruppschema till min motorvärmare.
Om tempen är <-15° så sätts den på 3h före,
<-5° (men >-15°) så sätts den på 2h före och >-5° så sätts den på 1h före.
4.) 15min efter önskad "åktid" så skickar tasker "av" till datakällan.
Lite rörigt kanske, men finns intresse så hojta till så delar jag med mig.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
-
- 2 stars
Finns det någon site som visar relativ luftfuktighet som man kan ta in som datakälla till SK?
-
- 4 stars
Bor du i Västerås så finns det http://www.malarenergi.se/om-malarenerg ... rvationer/
Tror säker de flesta värmeverken har någon typ av detta.
// Sonny
Edit: finns på rad 341 i htmlkälla.
Tror säker de flesta värmeverken har någon typ av detta.
// Sonny
Edit: finns på rad 341 i htmlkälla.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- 2 stars
O det gör jag ju så det passar utmärkt! 
Fast det hade varit bättre med en riktig feed. Inte helt säkert att gå på teckenposition för att läsa värden.

Fast det hade varit bättre med en riktig feed. Inte helt säkert att gå på teckenposition för att läsa värden.
-
- 4 stars
Fungerade utmärkt för mig när jag körde efter solstrålning från mälarenergis hemsida. Men nu har jag en egen solmätare till 1-wire.Micke N wrote:O det gör jag ju så det passar utmärkt!
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- 1 star
Hej,
Finns det någon bra lösning på grundfrågan? Med tex NexaHome kan man ju definiera en funktion med relativa klockslag. Finns det (eller kommer finnas) något motsvarande med SwitchKing?
/Stefan
Finns det någon bra lösning på grundfrågan? Med tex NexaHome kan man ju definiera en funktion med relativa klockslag. Finns det (eller kommer finnas) något motsvarande med SwitchKing?
/Stefan
-
- 1 star
Ingen som vet nåt? Gär det att göra med nån form av script?
-
- 2 stars
Kör EventGhost parallellt med SK. Där kan du enkelt köra vilka script du vill.schagge wrote:Ingen som vet nåt? Gär det att göra med nån form av script?