Fjärrkontroll

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Frena
2 stars
2 stars

Re: Fjärrkontroll

Post by Frena » Thu 12 Jan 2012, 20:36

Försöker förstå mig på eventghost. Installeras tillägget för eventghost i Switchking direkt när man installerar SK?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 12 Jan 2012, 22:01

pethson wrote:När jag trycker på min LWST-605 i överkant skickar den ut en signal om vilken sändare och status ON
Min DUO uppfattar signalen och SK tar hand om den och tänder rätt lampa/lampor genom att skicka signalen ON till mottagaren via min DUO. I och med att jag använder DUOn behöver jag ju bara registrera en sändare i varje mottagare nämligen DUOn.
Alltså är det alltid min DUO som skickar både ON/OFF och ev DIM signal? Varför måste jag då ha en trappplugin?
Pluginen som utvecklats för Switch King har utvecklats för att fylla specifika önskemål. I vissa fall är det exempelvis inte möjligt att få en 100%-ig lösning i Switch King och samtidigt behålla ett användbart GUI. I andra fall kan plugin vara ett sätt att erbjuda en lösning tills dess att funktionaliteten hunnit implementeras "på riktigt" i Switch King.

Just pluginet som skapar en trappkoppling utvecklades som en lösning på ett specifikt problem där man hade en brytare vid ytterdörren och en i sovrummet och önskemålet var att det skulle räcka med att trycka en gång på strömbrytaren för att läget skulle ändras.

I fall där man _inte_ önskar en trappkoppling så blir det alltså "onödigt komplext". Det du är ute efter är ju egentligen enklare - du vill ta en "On"-signal och tända lampan med och en "Off"-signal för att släcka. Enkelt...

I Switch King skapar detta ett problem som har sitt ursprung i att behovet inte fanns innan Duo dök upp, och att den version som finns nu är den första version med riktigt Duo-stöd, där vi alltså har klar förbättringspotential...

Om du inte använder ett plugin utan använder dig av ett gruppschema för att styra din lampa så kopplar du alltså fler än en fjärrkontroll eller brytare till schemat. Eftersom du inte kan styra koden på dessa fjärrkontroller eller brytare så kommer varje enskild fjärrkontroll/brytare att bli en egen datakälla i Switch King (om du inte använder plugin). Till ditt schema har du knutit en regel som antingen säger att "en regel ska vara uppfylld för att schemat ska gälla" eller att "alla regler ska vara uppfyllda för att schemat ska gälla".

Det innebär att du råkar ut för följande:
  • Om du anger att en regel ska vara uppfylld för att schemat ska gälla så krävs det att _samtliga_ av dina brytare eller fjärrkontroller har skickat ett "Off" för att lampan ska släckas. Om du trycker ner en väggbrytare så att den skickar ett "Off" så händer ingenting så länge det finns en annan brytare som fortfarande står i "On"-läge
  • Om du anger att alla regler ska vara uppfyllda så krävs det att _samtliga_ av dina brytare ska stå i läge "On" för att lampan ska vara tänd. I alla andra fall är lampan släckt.
Detta är troligtvis inte vad du vill uppnå, eftersom det på ett eller annat sätt måste gå runt och pyssla om dina brytare eller fjärkontroller... Pluginet går förbi detta problem.

På gränsen till Off Topic så kan man också nämna att Duo:n (eller rättare sagt Nexas protokoll, Archtec) kommer leda till att du får fördröjningar vid tändning och släckning. Eftersom risken finns att signaler krockar i luften så kan du få vänta ett antal sekunder från det att du trycker på en brytare tills dess att en lampa tänds eller släcks - tid som alltså är nödvändig tid att vänta eftersom signalerna annars riskerar att inte gå fram. Om man använder brytare/fjärrkontroller i undantagsfall, och istället använder exempelvis IR-detektorer eller andra metoder för att tända/släcka så är detta inget större problem men om man enbart styr via en brytare precis innanför dörren så blir man irriterad (och fundersam) om lampan inte tänds direkt.
Martin | Switch King

pethson
2 stars
2 stars

Post by pethson » Fri 13 Jan 2012, 07:38

Tack Martin!

En mycket bra förklaring! Flera polleter trillade ner!

///P

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 13 Jan 2012, 09:39

Frena wrote:Försöker förstå mig på eventghost. Installeras tillägget för eventghost i Switchking direkt när man installerar SK?
Switch King har inget direkt tillägg för EventGhost. Det finns ett tillägg som gör att man kan skicka kommandon till Switch King via Dos-prompten/Cmd-line.
Detta tillägg laddas ner från Switch Kings webbplats (http://www.switchking.se/sv/downloads/e ... d-examples).

Plugin körs, till skillnad från exempelvis tillägget som nämns ovan, direkt i servern (är alltså inte fristående).
Från v2.0.2 av servern skickas plugin som utvecklats med i installationspaketet för Switch King Server.
Martin | Switch King

Frena
2 stars
2 stars

Post by Frena » Fri 13 Jan 2012, 09:46

Martin wrote:
Frena wrote:Försöker förstå mig på eventghost. Installeras tillägget för eventghost i Switchking direkt när man installerar SK?
Switch King har inget direkt tillägg för EventGhost. Det finns ett tillägg som gör att man kan skicka kommandon till Switch King via Dos-prompten/Cmd-line.
Detta tillägg laddas ner från Switch Kings webbplats (http://www.switchking.se/sv/downloads/e ... d-examples).

Plugin körs, till skillnad från exempelvis tillägget som nämns ovan, direkt i servern (är alltså inte fristående).
Från v2.0.2 av servern skickas plugin som utvecklats med i installationspaketet för Switch King Server.
Hmmm, brukar inte ha svårt för sånt här, men i detta fallet är jag helt lost. Kör senaste versionen av Switchking, alltså borde det finnas med.
Får ävl lägga ner detta och köra allt manuellt, verkar vara alldeles för hög tröskel.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 13 Jan 2012, 09:56

Frena wrote:Kör senaste versionen av Switchking, alltså borde det finnas med.
Nej, det laddas ner från webbplatsen.
Se citat:
Martin wrote:Switch King har inget direkt tillägg för EventGhost. Det finns ett tillägg som gör att man kan skicka kommandon till Switch King via Dos-prompten/Cmd-line.
Tillägget är alltså inget specifikt EventGhost-tillägg. Däremot använder användare det tillsammans med EventGhost för att nå "önskat resultat".
Martin | Switch King

Frena
2 stars
2 stars

Post by Frena » Fri 13 Jan 2012, 10:28

Får försöka mig på TwoWay-pluginet och se om jag får till det istället.

Frena
2 stars
2 stars

Post by Frena » Mon 16 Jan 2012, 12:31

Kort fråga. I two-way pluginet, kan man lägga till flera rader, dvs använda trappfunktionen på flera olika mottagare?

Tack!

Frena
2 stars
2 stars

Post by Frena » Mon 16 Jan 2012, 14:23

Martin wrote:

Verkar som poletten börjar trilla ner när det gäller CMD-line, plugin osv. Krävde lite påläsning.
Om man använder CMD-line i Eventghost att tända en lampa, uppdateras då statusen i Switchking? Om jag använder Eventghost tror jag att det skall gå att få till problematiken med flera fjärrkontroller utan att använda datakälla.
Frågan är alltså om statusen uppdateras?

Tack!

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Mon 16 Jan 2012, 14:25

Frena wrote:
Martin wrote:
Om man använder CMD-line i Eventghost att tända en lampa, uppdateras då statusen i Switchking?
Ja det skall den göra.

Post Reply