Problem med anslutning Android
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Re: Problem med anslutning Android
Inte helt ovanlig problem, om jag har förstått din beskrivning rätt:
Du KAN ansluta internt, om du använder IP?
Jag har fått lägga till min adress (DNS) i routern, så att den inte skickar ut mig på nätet när jag är hemma, utan kopplas direkt till servern.
Har för mig att det heter "Static DNS" eller något sådant.
Enda problemet jag har efter det, är att när min Androidmobil får adressen hemma, så ligger det IPt kvar en stund, efter att jag åkt hemifrån, vilket gör att jag inte kommer åt servern på 1-5 minuter efter att jag gått över på 3G...
Jag har fått lägga till min adress (DNS) i routern, så att den inte skickar ut mig på nätet när jag är hemma, utan kopplas direkt till servern.
Enda problemet jag har efter det, är att när min Androidmobil får adressen hemma, så ligger det IPt kvar en stund, efter att jag åkt hemifrån, vilket gör att jag inte kommer åt servern på 1-5 minuter efter att jag gått över på 3G...
-
- 3 stars
KungenAvPeking wrote:Inte helt ovanlig problem, om jag har förstått din beskrivning rätt:
Jag tror du fattat rätt.
Är jag hemma, ansluten till mitt lan, måste jag knappa in 192.168.X.X
Är jag borta, måste jag (förstås) knappa in mitt publika ip: 83.233.XXX.XX
Försöker jag mig ansluta mot 83.233.XXX.XX när jag är uppkopplat mot lan skiter det sig.
Static dns, kan man använda det mot ip nummer också? Jag har ju inget namn eller? Kan jag använda mig av mitt servernamn på något vis?
mvh Albinsson
Då har jag två alternativ: 1)Stänga av wifi i telefonen (så jag hamnar utanför mitt lan). 2)knappa in 192.168.X.X
-
- 3 stars
Det här verkar vara en lösning, men jag vet inte om det går fixa i min router:
Måste titta när jag kommer hem....
Code: Select all
You setup a DNAT rule to point your external IP address (1.1.1.1) to your internal server (192.168.0.10)
When a workstation (192.168.0.51) makes a request for the server the first packet hits your server fine. As far as the workstation is concerned it sent the request to 1.1.1.1 So far so good.
The server sees the request as coming from 192.168.0.51 which is already on it's own subnet so it sends the replies directly back to the workstation.
The problem here is that the workstation was not expecting any packets to come directly from the server so they get rejected. (Meanwhile it doesn't get a reply from the gateway so the connection eventually times out)
The answer is to make the gateway SNAT all requests from the internal LAN that are directed to the server. The SNAT address should be that of the gateway itself. (iptables will then handle the rest)
-
- 3 stars
Kollade i min router, där finns det i DHCP-server inställningarna...
När jag lägger till ett fast internt IP till en dator, så får jag även skriva in "Värd eller FQDN" ("Host or FQDN" på engelska)
Skaffa en adress via t.ex http://www.no-ip.com (gratis upp till 5 adresser, kanske inte dom roligaste adresserna att välja på, men det är ju för eget bruk).
Hos no-ip.com pekar du adressen mot ditt externa IP och i DHCP-servern på din router skriver du in in adressen i "Värd eller FDN", på den regel som ger din server fast IP internt.
Om du lagt in fast IP i servern (inte använder DHCP) så lägg in regeln ändå, så adressen kopplas till IPt.
Så har jag gjort, för att få min Android telefon att hitta servern, vare sig jag är hemma eller ute...
När jag lägger till ett fast internt IP till en dator, så får jag även skriva in "Värd eller FQDN" ("Host or FQDN" på engelska)
Skaffa en adress via t.ex http://www.no-ip.com (gratis upp till 5 adresser, kanske inte dom roligaste adresserna att välja på, men det är ju för eget bruk).
Hos no-ip.com pekar du adressen mot ditt externa IP och i DHCP-servern på din router skriver du in in adressen i "Värd eller FDN", på den regel som ger din server fast IP internt.
Om du lagt in fast IP i servern (inte använder DHCP) så lägg in regeln ändå, så adressen kopplas till IPt.
Så har jag gjort, för att få min Android telefon att hitta servern, vare sig jag är hemma eller ute...

-
- 3 stars
Jag har också varit lite inne på nån dyndns tjänst. Känns lite tråkigt att behöva vara beroende av nån mer aktör för att det ska fungera bara.KungenAvPeking wrote:Kollade i min router, där finns det i DHCP-server inställningarna...
Det här måste ju vara ett ofta förekommande problem för switchking användare, så det kanske vore idé att omforma rest klienterna (av utvecklarna).
Ex.Jag har jag en datakälla som jag sätter på och av i tasker på min android telefon. I tasker tasken har jag satt in en "if" funktion för att uppnå följande:
Är jag hemma och ansluten till mitt SSID, känner tasker det och skickar HTTP GET anrop till 192.168.X.X
Är jag borta (dvs inte ansluten till mitt SSID, skickar tasker anropet till 83.233.XX.XX (dvs mitt publika ip)
Nån liknande lösning kanske går fixa i android appen också...
Alt 1: Möjlighet att definiera två ip nummer i appen.
Alt 2: Att appen lagrar ip configen i någon slags fil, som tasker har möjlighet att ändra enl ovanstående exempel..
-
- 3 stars
SwitchKing Live löser det problemet för min del. Funkar både i och utanför hemmanätverket utan problem.albinsson wrote:Jag har också varit lite inne på nån dyndns tjänst. Känns lite tråkigt att behöva vara beroende av nån mer aktör för att det ska fungera bara.

...men visst, då måste man betala för en licens också och stödja folket bakom SwitchKing.

-
- Administrator
Faktum är att det här är första gången vi hör talas om ett liknande problem. Problemet är gissningsvis routerrelaterat. De flesta användare - även jag, på de enheter jag inte kör Live - anger sin publika IP-adress i telefonen och använder den utan problem för att ansluta både inifrån och utifrån.albinsson wrote:Det här måste ju vara ett ofta förekommande problem för switchking användare, så det kanske vore idé att omforma rest klienterna (av utvecklarna).
Men, som Fridde skriver, så bör Live lösa problemet även om det ligger i routern.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Funkar inte för mig, men jag vet att det fungerar för vissa.Martin wrote:De flesta användare - även jag, på de enheter jag inte kör Live - anger sin publika IP-adress i telefonen och använder den utan problem för att ansluta både inifrån och utifrån.
Är inte det "loopback" som är avstängt hos en del operatörer som ställer till det?
-
- 3 stars
Absolut är det router relaterat.
Men jag trodde det var vanligare än vad det verkar vara, jag är väl medveten om att problemet inte ligger i switchking. Men hade det varit vanligt så kanske "lösningen" skulle kunna ligga i switchking som jag beskrev ovan. Nåväl, jag får försöka ta en match med routern igen
Om jag fattat det rätt är det följande som inträffar:
1 .Jag försöker med min telefon (i mitt lan) ansluta till min server via publikt ip.
2. Routern är med på noterna och routar min "förfrågan" till servern.
3. Haken är att, med min förfrågan skickas även information att det är telefonen 192.168.1.3 som försöker ansluta.
4. Servern svarar direkt från sitt ip, dvs den genar, så svaret kommer ifrån 192.168.1.2
5. Eftersom min telefon väntar sig att få svar ifrån det publika ip´t så väljer den att kasta paketen som kommer från serverns ip 192.168.1.2
Jag kanske är ute och cyklar men jag tror att det är så det går till. Därav måste man ha en funktion i routern som passar över serverns "svar" så att det ser
ut att komma ifrån publika ip´t (eftersom det är detta som telefonen väntar sig)
Jag har betald licens, så switchking live blir det nog strax. Men jag är ju lite sugen på att lösa det här ändå
Men jag trodde det var vanligare än vad det verkar vara, jag är väl medveten om att problemet inte ligger i switchking. Men hade det varit vanligt så kanske "lösningen" skulle kunna ligga i switchking som jag beskrev ovan. Nåväl, jag får försöka ta en match med routern igen

Om jag fattat det rätt är det följande som inträffar:
1 .Jag försöker med min telefon (i mitt lan) ansluta till min server via publikt ip.
2. Routern är med på noterna och routar min "förfrågan" till servern.
3. Haken är att, med min förfrågan skickas även information att det är telefonen 192.168.1.3 som försöker ansluta.
4. Servern svarar direkt från sitt ip, dvs den genar, så svaret kommer ifrån 192.168.1.2
5. Eftersom min telefon väntar sig att få svar ifrån det publika ip´t så väljer den att kasta paketen som kommer från serverns ip 192.168.1.2
Jag kanske är ute och cyklar men jag tror att det är så det går till. Därav måste man ha en funktion i routern som passar över serverns "svar" så att det ser
ut att komma ifrån publika ip´t (eftersom det är detta som telefonen väntar sig)
Jag har betald licens, så switchking live blir det nog strax. Men jag är ju lite sugen på att lösa det här ändå
-
- 2 stars
Det där är alltid ett problem i alla nät med privata/lokala adresser (http://sv.wikipedia.org/wiki/IP-adress) om man skall vara krass. Men olika hemroutrar löser problemet på olika sätt.
Skall man göra det helt själv på ett bra sätt krävs att man har en DNS server själv, det finns flera gratis varianter som går på en vanlig Windows XP/Vista/7 maskin. Jag har själv kört en del på PowerDNS (http://www.powerdns.com) och den borde du kunna köra på samma maskin som SwitchKing. Kör du Linux eller Windows server så finns det redan en DNS server att installera/starta.
Där efter skaffar man ett riktigt DNS namn genom DynDNS, NO-IP eller motsvarande. Det namnet kan man antingen använda direkt eller bäst är att köpa en egen domän genom någon registrar (http://www.registrars.se/en/medlemmar/)
Fördelen med att ha en egen domän är att man riskerar mindre trassel. Genom att använda ett DNS namn från någon annan är risken stor att man får problem att nå andra siter som har DNS namn från samma leverantör.
Att skaffa ett eget domännamn kostar runt 100 kr/år för en SE domän och man kan få en .com eller .net adress för ca 50 kr/år
De flesta registrar har en gratis DNS tjänst för sina kunder, där skapar du ett sk cname för ditt DNS namn switchking.mindoman.se = konstigtnamn.no-ip.com
I din egen PowerDNS sätter du upp ett Aname switchking.mindoman.se = 192.168.0.10 (eller vad din Switchking server har för IP adress)
Fördelen med ett eget domännamn är många, du kan då dessutom kan koppla det till mail och kanske en webserver och mycket annat.
Kanske lite överkurs, men då vet man att det alltid funkar och blir rätt. Oavsett om du byter Internet leverantör eller byter router osv.
Det finns många Webhotell som erbjuder gratis domännamn, jag använder själv Servage som kostar 69 kr/mån vid 14 mån avtal och om du anger kupongkoden switchking får du obegränsat lagringsutrymme, obegränsat antal e-post adresser och obegränsad trafik. Du får dessutom 10% rabatt med koden. http://servage.se
Det finns andra mycket bra och även billigare webhotell som erbjuder gratis domännamn, men jag är nöjd med Servage även om dom inte har stöd för ASP vilket man kan sakna ibland.
Edit:
Om man använder andra hostar för sin domän ute hos någon webhotell t ex måste även dessa läggas upp som A records (anamn) i din interna DNS. Dvs om du sätter upp en web server så måste du ange att www.mindoman.se = 96.167.25.43 (eller vad det är för IP till deras webserver, den informationen brukar man kunna få från webhotellet). Gör du inte det kommer du inte kunna surfa från ditt hemnät till din externa websida hos hotellet.
Hoppas inte detta meddelande ses som reklam, om det är så kan väl moderatorn kliva in och radera hela meddelandet eller ta bort raderna om Servage.
///Peter!
Skall man göra det helt själv på ett bra sätt krävs att man har en DNS server själv, det finns flera gratis varianter som går på en vanlig Windows XP/Vista/7 maskin. Jag har själv kört en del på PowerDNS (http://www.powerdns.com) och den borde du kunna köra på samma maskin som SwitchKing. Kör du Linux eller Windows server så finns det redan en DNS server att installera/starta.
Där efter skaffar man ett riktigt DNS namn genom DynDNS, NO-IP eller motsvarande. Det namnet kan man antingen använda direkt eller bäst är att köpa en egen domän genom någon registrar (http://www.registrars.se/en/medlemmar/)
Fördelen med att ha en egen domän är att man riskerar mindre trassel. Genom att använda ett DNS namn från någon annan är risken stor att man får problem att nå andra siter som har DNS namn från samma leverantör.
Att skaffa ett eget domännamn kostar runt 100 kr/år för en SE domän och man kan få en .com eller .net adress för ca 50 kr/år
De flesta registrar har en gratis DNS tjänst för sina kunder, där skapar du ett sk cname för ditt DNS namn switchking.mindoman.se = konstigtnamn.no-ip.com
I din egen PowerDNS sätter du upp ett Aname switchking.mindoman.se = 192.168.0.10 (eller vad din Switchking server har för IP adress)
Fördelen med ett eget domännamn är många, du kan då dessutom kan koppla det till mail och kanske en webserver och mycket annat.
Kanske lite överkurs, men då vet man att det alltid funkar och blir rätt. Oavsett om du byter Internet leverantör eller byter router osv.
Det finns många Webhotell som erbjuder gratis domännamn, jag använder själv Servage som kostar 69 kr/mån vid 14 mån avtal och om du anger kupongkoden switchking får du obegränsat lagringsutrymme, obegränsat antal e-post adresser och obegränsad trafik. Du får dessutom 10% rabatt med koden. http://servage.se
Det finns andra mycket bra och även billigare webhotell som erbjuder gratis domännamn, men jag är nöjd med Servage även om dom inte har stöd för ASP vilket man kan sakna ibland.
Edit:
Om man använder andra hostar för sin domän ute hos någon webhotell t ex måste även dessa läggas upp som A records (anamn) i din interna DNS. Dvs om du sätter upp en web server så måste du ange att www.mindoman.se = 96.167.25.43 (eller vad det är för IP till deras webserver, den informationen brukar man kunna få från webhotellet). Gör du inte det kommer du inte kunna surfa från ditt hemnät till din externa websida hos hotellet.
Hoppas inte detta meddelande ses som reklam, om det är så kan väl moderatorn kliva in och radera hela meddelandet eller ta bort raderna om Servage.
///Peter!