Belysningstimer

Allmänna frågor och synpunkter.
Palle500
4 stars
4 stars

Re: Belysningstimer

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 13:44

chris wrote:Jag lyckades ändra värdet i databasen så nu funkar det, men dörren måste vara öppen minst 5sec (men det är den så snabbt hinner man ju inte gå in eller ut :D )
Vad bra att det fungerar. Själv brukar jag vara så snabb att jag låser på insidan och hinner ut innan det blivit låst!
Kan inte se vaför du måste ha ON i minst 5 sekunder? Scenariot "dörr" borde hoppa igång direkt. 5 sec delayen i databasen förhindrar endast att ON signalen kommer in två ggr inom 5 sek till SK.

chris
3 stars
3 stars

Post by chris » Sun 30 Oct 2011, 17:12

Det är bara ett problem. När man öppnat dörren och stängt 1 gång så måste man vänta tills senariet gått ut annars får man samma problem som tidigare. Hade varit bra om det gått att låsa för ny insignal tills senariet gått ut.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 17:26

Detta skulle lösa ditt och andras problem: viewtopic.php?f=8&t=421&start=10
och en modifierad trappfunktion: viewtopic.php?f=21&t=350&hilit=+2WaySwitchPlugin

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 17:42

chris wrote:Det är bara ett problem. När man öppnat dörren och stängt 1 gång så måste man vänta tills senariet gått ut annars får man samma problem som tidigare. Hade varit bra om det gått att låsa för ny insignal tills senariet gått ut.
Tror jag har lösningen på detta. Magnetbrytarna har en inbyggd off dely 0-20 minuter. Sätt den på högre värde än ditt scenario "Dörr" alltså 4 min på brytaren vilket är 1 min längre än ditt scenario "dörr" då kommer dörr att avslutas innan du kan få en ny ON från magnetbrytaren.

chris
3 stars
3 stars

Post by chris » Sun 30 Oct 2011, 18:17

Självklart tack är väl lite tom i huvet nu det är väl stopp i hjärncellerna. Men som sagt det löste problemet allt frid och fröjd :D

woodi06
1 star
1 star

Post by woodi06 » Mon 19 Dec 2011, 11:02

Palle500 wrote:Strunta i delay OFF på magnetbrytaren endast 0 min som tid (börja med detta tills resten fungerar).
Prova först enligt bifogad PDF.
Känns vid första anblicken som om du blandar in onödigt många villkor, uppfyllnadstid, magnet Off tid och förfallotid!
Funkar din guide i PDF-filen även för Nexas IR / Rörelsevakt (LMDT-609)? Eller måste man göra någonting annorlunda?
Vill alltså tända lampan per automatik när man kommer in i rummet för att sedan släckas automatiskt när ingen rörelse har registrerats på 3 min.

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Mon 19 Dec 2011, 21:58

woodi06 wrote:Vill alltså tända lampan per automatik när man kommer in i rummet för att sedan släckas automatiskt när ingen rörelse har registrerats på 3 min.
Jag tror att det blir enklast att lösa detta med ett gruppschema:
  • Skapa datakälla för din rörelsevakt
  • Skapa gruppschema och ange mellan vilka tider du vill att lampan ska tillåtas styras av rörelsevakten
  • Koppla en ny regel till gruppschemat: Rörelsevakt = På, Minsta tid för uppfyllnad: 3 minuter
  • Koppla gruppschemat till enheten (eller enheterna) du vill styra
  • Klart!
Om du får problem med att Duo:n missar Av-signalen så kan du ange en förfallotid på t ex 1 minut och sätta Felvärde = Av på datakällan för rörelsedetektorn.
Tomas | Switch King

woodi06
1 star
1 star

Post by woodi06 » Tue 20 Dec 2011, 07:35

Tack Tomas för ditt svar.

Om man ändrar förutsättningarna lite då. Låt säga att jag enbart vill använda mig av rörelsevakten för att släcka lampan automatiskt efter 3min "inaktivitet" i rummet. Alltså tända lampan som vanligt med brytare men sedan se till så att lampan släcks om den lyser.

/Johan

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Tue 20 Dec 2011, 20:58

woodi06 wrote: Låt säga att jag enbart vill använda mig av rörelsevakten för att släcka lampan automatiskt efter 3min "inaktivitet" i rummet. Alltså tända lampan som vanligt med brytare men sedan se till så att lampan släcks om den lyser.
Det borde gå :)

Låt säga att enheten du vill ska styras heter Lampa X. De första stegen blir desamma som i lösningen med gruppschema för att tända och släcka med rörelsevakt.
  • Skapa en datakälla för din rörelsevakt
  • Skapa en datakälla för Lampa X (själva enheten du vill du ska släckas)
  • Du har nu en enhet Lampa X och en datakälla som håller reda på vad statusen är för Lampa X
  • Skapa ett gruppschema och ange mellan vilka tider du vill att lampan ska tillåtas styras av rörelsevakten
  • Koppla en ny regel till gruppschemat: Rörelsevakt = På, Minsta tid för uppfyllnad: 3 minuter
  • Koppla en till ny regel till gruppschemat: Lampa X = På
  • Ange att båda reglerna ska vara uppfyllda för att gruppschemat ska gälla
  • Koppla gruppschemat till Lampa X som du vill styra
  • Klart!
Rörelsevakten kommer aldrig att tända lampan i detta fallet. Om lampan redan är tänd (via t ex en lampknapp eller iPhone) så kommer den att släckas efter 3 minuter om ingen rörelse detekteras under den perioden. Om rörelse detekteras så förlängs perioden lampan är tänd tills 3 minuter utan rörelse har gått.
Tomas | Switch King

woodi06
1 star
1 star

Post by woodi06 » Wed 21 Dec 2011, 10:42

Stort tack för din hjälp Tomas!

Post Reply