TRE mobil + TRE bredband

Allmänna frågor och synpunkter.
bunker
3 stars
3 stars

Re: TRE mobil + TRE bredband

Post by bunker » Sun 02 Jan 2011, 22:51

Jo, men jag tänkte att man kan använda en tracert-app för att försöka simulera anropet. Vet inte hur det blir med portarna för jag läste inte så noga om den där eller andra appar.

Om jag skulle felsöka detta skulle jag först göra tracert till din webbserver och sen om det fungerar försöka göra en till på port 8800 om det går. Viktigaste faktorerna enligt eran analys verkar ju vara start och mål ip-adress, dvs från TRE mobilt till TRE bredband.

ekis
2 stars
2 stars

Post by ekis » Sun 02 Jan 2011, 23:24

bunker wrote:Jo, men jag tänkte att man kan använda en tracert-app för att försöka simulera anropet. Vet inte hur det blir med portarna för jag läste inte så noga om den där eller andra appar.

Om jag skulle felsöka detta skulle jag först göra tracert till din webbserver och sen om det fungerar försöka göra en till på port 8800 om det går. Viktigaste faktorerna enligt eran analys verkar ju vara start och mål ip-adress, dvs från TRE mobilt till TRE bredband.
TRE Mobilt - TRE Bredband fungerar på port 8800. via en webläsare
Men det fungerar inte i androidklienten. I den kommer jag inte ens fram till min router.

Att göra en tracert är svårt, jag har en app som visar alla mina öppna kopplingar, problematiken är att switcha mellan den och Androidklienten. Jag har inte sett att jag har nån trafik ut från min telefon mot min server på port 8800, eller nån annan port när jag kör androidappen

Till och från så kraschar androidklienten och då hänger hela telefonen och det är batteri ur som gäller.

Kvar att testa för att ringa in problemet är.
Annat mobilabonnemang i x10:an. Om det funkar= problemet är TRE
TRE abonnemang i annan androidtelefon, om det funkar=X10 som är problemet

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Mon 03 Jan 2011, 09:03

ekis wrote:Till och från så kraschar androidklienten och då hänger hela telefonen och det är batteri ur som gäller.

Kvar att testa för att ringa in problemet är.
Annat mobilabonnemang i x10:an. Om det funkar= problemet är TRE
TRE abonnemang i annan androidtelefon, om det funkar=X10 som är problemet
Min androidklient kraschar väldigt sällan, har ej märkt någon skillnad om jag köra 3G eller wifi och de gånger som den har kraschat så är det bara att starta programmet igen så är allt uppe och snurrar.

Jag kör med telia så här kan jag tyvärr inte hjälpa dig att testa, men det borde ju vara flera här på forumet som skulle kunna vara hjälpsamma och testa lite.

ekis
2 stars
2 stars

Post by ekis » Mon 03 Jan 2011, 19:18

Efter samtal till TRE och deras support så fick jag ett svar som inte gjorde mig klokare och supporten lät än mera förvirrade
Först fick jag svaret att de blockerar inga portar eller NAT:ar
Jag stod på mig och sade att jag ser att de NAT:ar då min IP i telefonen är 2.x.x.x. och exempelvis 82.x.x.x då jag kommer fram till min router

Efter 20 minuters väntan i telefonen så kom svaret att: Vi har bara vissa portar öppna internt.
Jag frågade då varför jag kommer fram via http://ipadress:8800/devices men inte via den tjänst jag använder i telefonen.
Svaret var då att det var fel på den tjänst (SWK Android) som jag använder.

Jag frågade då varför det fungerar med den tjänsten via, Telenor, Telia, osv. alla utom TRE.
Efter en lång tystnad så kom svaret, konstigt.

Hepp, det hjälper mig inte mycket, Jag bad då om ett konkret svar på varför det inte fungerar med TRE medans alla andra operatörer tillåter trafik internt. De bad om att få återkomma med en lösning när jag påpekade att jag annars blir tvungen att byta operatör till en som inte stänger sina kunder ute, för vad är då meningen med en fast IP om man själv inte kan nå den, medans hela övriga världen kan det. Hade på tungan att säga "hur tänkte ni egentligen" :shock:

Och där är vi nu.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 03 Jan 2011, 19:33

Låter iaf som om du kom fram till "second line support" - det är ju få förunnat :)
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Mon 03 Jan 2011, 23:40

Det ska bli intressant att höra fortsättningen på detta.

ekis
2 stars
2 stars

Post by ekis » Tue 18 Jan 2011, 05:21

Isaksson wrote:Det ska bli intressant att höra fortsättningen på detta.
Här kommer fortsättningen...

Tog lite tid för TRE som sagt, men tillslut så fick man fatt på en kille som kände till lite mera om nätet än de andra.

TRE till TRE fungerar EJ. Det är blockerat för att förhindra "fildelning" som han så fint uttryckte det. Varför TRE har den regeln visste han inte, och tyckte också att det är konstigt att man har den typen av regel. Man kommer att ta bort detta på TRE och tillåta trafik internt, men något exakt datum hade han inte.

På min fråga om varför det fungerar med http://ip.adress:8800/devices men inte via Androidtelefonens klient, så hade han inget rakt svar mera än att de skulle blockera tjänsten.

En temporär lösning skulle vara ett tillägg i mobilen på TRE bredband med fast IP till en kostnad på bredband+79+ min normala kostnad på 399. Gissningsvis skulle jag landa runt dryga 700:- och mera eller mindre ha samma sak som jag har idag på mobilen. Över 700 och ingen "flatrate" på vare sig SMS eller samtal är rena rama rånet så det får vara, han höll med om det.

Summa sumarum.

TRE till TRE = NO NO
Alla andra operatörer till TRE = OK
TRE till alla andra operatörer = OK

Jag blir kompenserad för tillägget på fasta IPn som jag skaffade mig med 3x79:- plus 3 månader gratis bredband 3x249:- Alltid något men likförbannat så funkar det ju inte.

För mig lutar det åt att skaffa Bredbandsbolagets trådlösa, då det verkar som de har ännu bättre bandbredd än TRE i det område där jag bor. Just nu så pendlar jag mellan 6-11Mb ner och 2-3Mb upp.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 28 Jan 2011, 10:48

Alltid trevligt att få ett svar men tyvärr får man ju inte alltid svaret man önskar.
Kan hålla med om att det är väldigt dålig service av dom att blockera på detta sättet, hoppas de tar bort de snarast.

Men bra att vi fick ett svar på frågan ialladfall.

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Tue 13 Dec 2011, 22:04

ekis wrote:TRE till TRE fungerar EJ. Det är blockerat för att förhindra "fildelning" som han så fint uttryckte det. Varför TRE har den regeln visste han inte, och tyckte också att det är konstigt att man har den typen av regel. Man kommer att ta bort detta på TRE och tillåta trafik internt, men något exakt datum hade han inte.
Halloj!
Var ett tag sedan ni skrev om det här, men nu är jag i valet och kvalet.

Kör idag TRE på mobilen och TELE2 på mobila bredbandet hemma.
Bindningstiden går snart ut på det mobila bredbandet och jag har sneglat på TRE även där, men har samma erfarenhet som er tidigare, att TRE <-> TRE inte fungerar.

Har någon hört om de har tagit bort den där spärren?
Annars får jag väl försöka fråga den stackars supporten eller försöka få till en "prövotid" eller nåt. :D
Ångerrätten kanske kan användas... 8-)

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 13 Dec 2011, 22:57

Spontant känns det som om Switch King Server <-> Switch King Live <-> Tre Bredband <-> Tre Mobil <-> Android/iPhone bör fungera eftersom Switch King Server kommunicerar inifrån nätet ut till Live-servern.

Detta under förutsättning att Tre tillåter detta - så - inga garantier, tyvärr...
Martin | Switch King

Post Reply