Solfångare och Pool

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
cmcswe11
2 stars
2 stars

Solfångare och Pool

Post by cmcswe11 » Sun 11 Dec 2011, 17:33

Hej!

Jag har en pool som bland annat värms med solvärme via cirkulationspumpar. Vad som vore fantastiskt att åstakomma med SK är en sk. differntialtermostat.
DVS. om temperaturen är tex. 4c högre i solvattnet gämfört med poolvattnet startar cirkulationspumpen och skickar ut det 4c varmare vattnet i poolen.
Jag har idag en svindyr Tysk difftermostat, men att styra det från SK hade varit mycket intresantare. Någon som löst liknande scenario?

// Michael

Gismo71
1 star
1 star

Re: Solfångare och Pool

Post by Gismo71 » Mon 12 Dec 2011, 10:58

Hej Michael.

Jag har själv samma setup som du och jag har löst detta med mitt 1-Wire system och mjukvaran logtemp.
Där kan du sätta "Virituella" sensorer som tex kan visa skillnaden på olika givare och därefter bestämma
hur SK ska agera.

Jag har även labbat lite med en frekvensstyrning till solfångar pumpen där tempgivarna och solvärdesgivaren
bestämmer cirkulationen för att uppnå det optimala delta värdet. :)

Om tex solfångaren kanske bara ger 1 grad i skillnad så bränner du mer energi på att pumpa runt vattnet
än du får ut i värme så då pausar sytemet till solen lyser igen och om det är en molnig dag så går det
lika fort att kyla poolen som att värma den om solfångaren går för mycket.

Jag har testat lite under sommaren och jag kan säga att när temperaturen blir för hög typ 35 grader så
slutar kloren göra sitt jobb occh det blir grönsaks soppa av allt. :D

Mvh.

Henrik

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Mon 12 Dec 2011, 23:14

Nu blev jag lite nyfiken...

Hur stor pool, hur stor solfångare?
Hur långt upp i landet bor du?

Fick du upp den till 35 grader med enbart sol, eller råkade du elda för länge med annan värme? ;)

Gismo71
1 star
1 star

Post by Gismo71 » Tue 13 Dec 2011, 07:55

Jag har en vanlig 5 meters pool (ca 7 kubik) till ungarna som står ovanpå marken och
den är kopplad till en (2 mattor) el-ninio solfångare från jula för 995:-

Solfångaren ligger på altan taket och är ca 5 meter ovanför poolen.
Jag använder en vanlig cirkulationspump (Grundfoss med plasthus och keramisk axel) till att pumpa
runt vattnet.

Det sitter en 1-Wire givare på slangen som kommer från solfångaren
och en givare i poolen + en solstrålningsmätare i ett fönster.

Sent på kvällen när barnen sover är det kanska gött att smyga ner i poolen med en kall
när det är en bit över 30 grader. :P

/Henrik

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Tue 13 Dec 2011, 14:02

Nice!

Vi har pratat om att skaffa pool ute vid sommarstugan, men tvekat just med tanke på uppvärmningskostnaden...
Men klarar du att få 30 med två mattor (vet vilka du menar, har sett dom), så borde det ju inte vara så farligt, då är det bara el till cirkulationen, filter och klor som kostar...

Visserligen kollar vi på lite större pool, men även större solfångare, så det kanske blir en kall, i en ny och varm pool nästa sommar... :clap:

Post Reply