Datakälla uppfattar inte alla event

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
svartöra
3 stars
3 stars

Datakälla uppfattar inte alla event

Post by svartöra » Sat 10 Dec 2011, 22:17

Detta begriper jag inte så någon får gärna förklara. Jag har en ir-sensor (Nexa) på garageväggen. Dator med tellstick duo står f.n. i köket, 20 meter bort och en yttervägg och en innervägg emellan. Jag har tyckt att det varit lite dålig mottagning, så nu hade jag lödat på en 30 cm tråd på antennen i sensorn för att se om det blev någon skillnad. Nu gick jag just ut och visade mig två gånger för sensorn (som blinkade rött, så den såg mig) och så gick jag in och tittade i SK.

Tyvärr hade datakällan bara uppfattat ett enda "Av", trots att sensorn borde ha skickat på,på,av,av,på,på,av,av. Men när jag tittar i duons händelselogg ser jag betydligt fler händelser än vad jag ser i datakällans historik. Varför? Se bilden. Det är händelserna kring 21:52 jag talar om.

(WIndows XP för servern och W7 64-bit för klienten. Server 2.0.1.0 och klient 2.0.1.1)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Re: Datakälla uppfattar inte alla event

Post by KungenAvPeking » Sun 11 Dec 2011, 12:17

Har varit så innan, att klienten inte alltid uppdateras med allt som händer :banghead: även om servern ser och gör rätt.

Enklaste sättet att se om datakällan funkar som den ska, är att koppla en lampa till händelsen/datakällan och se om den tänds och släcks som den ska.

Tyvärr är detta ett problem med klienten, men utvecklarna är medvetna om det och jag tror dom jobbar på det! :)

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Sun 11 Dec 2011, 13:17

Om det bara är klienten så är det ju lugnt. Det viktiga är ju att servern gör rätt. OK, jag får koppla in något och testa.

Det finns en annan bugg i klienten, historielistan för en datakälla uppdateras inte alltid korrekt utan man får t ex klicka på en annan datakälla eller byta flik eller på något annat sätt rita om listan för att den ska bli korrekt. Men det är ju rent kosmetiskt.

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Sun 11 Dec 2011, 22:17

Såja, Data Source Writer avslöjar att alla händelser når servern men att det tydligen är klienten som inte rapporterar dem ordentligt.

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Mon 12 Dec 2011, 23:44

svartöra wrote:Det finns en annan bugg i klienten, historielistan för en datakälla uppdateras inte alltid korrekt utan man får t ex klicka på en annan datakälla eller byta flik eller på något annat sätt rita om listan för att den ska bli korrekt. Men det är ju rent kosmetiskt.
Det stämmer att listan inte alltid uppdateras med nya händelser om de kommer för tätt :roll: Får se över detta vid tillfälle... Om man växlar mellan två datakällor så uppdateras listan och alla händelser ska visas.

Problemet med att händelser saknas även efter detta kan jag dock inte återskapa. 21:54 i din bild verkar allt ha funkat, men inte 21:52. Har du detta problemet hela tiden?
Tomas | Switch King

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Mon 12 Dec 2011, 23:58

Ja, oftast, men det är inte 100% repeterbart. Det står i regel fler event i tellstick-duo-loggen än i klientens historiefönster, och då menar jag inte bara det faktum att sensorn verkar annonsera sig på flera adresser. Men ibland ser man allt i klienten. Och ibland inte. Men som sagt, datawriter-pluginnen verkar uppfatta allt som tellsticken ser.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 13 Dec 2011, 10:22

svartöra wrote:Såja, Data Source Writer avslöjar att alla händelser når servern men att det tydligen är klienten som inte rapporterar dem ordentligt.
För att vara 100% - det är "Data Source Writer" du menar och inte "Telldus Event Data Writer"?

Skillnaden på de två är att "Data Source Writer" skriver data som sparas ner som "bekräftade värden" för en viss datakälla medan "Telldus Event Data Writer" skriver ner _all_ information som samlas in via Duon, innan Switch King har gjort en första bedömning på om insamlad information från Duon ska behandlas eller bortses ifrån.
Martin | Switch King

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Tue 13 Dec 2011, 19:25

Ja, det var DataSourceValueWriterPlugin.1.0.zip jag hämtade.

Post Reply