Hej,
Sett några trådar på forumet och läst en del på www.m.nu men får inte riktigt ihop det.
Nån som har erfarenhet av att ha en trådlös energimätare som mäter strömförbrukningen via dioderna trådlöset och kan visa upp det på en websida.
Vill integrera detta med SK websidans kontrolpanel.
Energimätare
-
- 3 stars
Energimätare
_________________________________________________________________________________________________________________________
Windows 7, Eventghost, Android, Ipad, IPhone, 8 sändare, 18 mottagare, 3 givare
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 4 stars
Re: Energimätare
Principen är att du köper ett fristående "system" som känner av antal pulser på din elmätare oftast 1000 blinkningar/KWH.
Sen ansluter man mottagaren/displayen till datorn och kör deras program som loggar till en fil. Denna fil parsar du som en datakälla i SK. Har inte sett någon färdig produkt som man kan ta in direkt i SK via DUO:n.
Har lite funderingar på att bygga en egen sändare som baserar sig på Jenkinsbirds temperatur protokoll (som DUO:n/SK förstår). Men då får man inte diagram m.m. Utan jag letar efter ett Windows program som kan göra grafer på förbrukningen där indata är en fil, vill inte behöva skriva ett eget program, men dom befintliga programmen är inte dokumenterade på denna nivå! Denna fil skapas av SK baserat på informationen som "min" sändare ger till SK. SK kommer "endast" att kunna visa momentan förbrukning, vilket är helt OK för mig.
Tänkte även sända momentanförbrukningen så man kan ta in den som "temperatur" på JenkinsBirds orginal display. Då får man både utetemperatur och energiförbrukningen visad på en billig enhet.
Typ 0,1 grader = 100 Watt, 0,5=500 watt, 2,0=2KW osv...
Sen ansluter man mottagaren/displayen till datorn och kör deras program som loggar till en fil. Denna fil parsar du som en datakälla i SK. Har inte sett någon färdig produkt som man kan ta in direkt i SK via DUO:n.
Har lite funderingar på att bygga en egen sändare som baserar sig på Jenkinsbirds temperatur protokoll (som DUO:n/SK förstår). Men då får man inte diagram m.m. Utan jag letar efter ett Windows program som kan göra grafer på förbrukningen där indata är en fil, vill inte behöva skriva ett eget program, men dom befintliga programmen är inte dokumenterade på denna nivå! Denna fil skapas av SK baserat på informationen som "min" sändare ger till SK. SK kommer "endast" att kunna visa momentan förbrukning, vilket är helt OK för mig.
Tänkte även sända momentanförbrukningen så man kan ta in den som "temperatur" på JenkinsBirds orginal display. Då får man både utetemperatur och energiförbrukningen visad på en billig enhet.
Typ 0,1 grader = 100 Watt, 0,5=500 watt, 2,0=2KW osv...
-
- 3 stars
Har du koll på vad man bör välja för produkt?
Är ingen hajare på webprogramering.
Skulle dels vilja ha in det som fil i SK och dels en färdig websida som man kan klippa in i SKs websida
Är ingen hajare på webprogramering.
Skulle dels vilja ha in det som fil i SK och dels en färdig websida som man kan klippa in i SKs websida
_________________________________________________________________________________________________________________________
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 3 stars
@andersgreen: Palle har sammanfattat läget väl, det finns idag ingen standard för detta utan alla vill sälja sin egen lösning, till oss konsumenters förtret. Är trådlöst ett krav? Om inte så använder många en 1-Wire-räknare för att läsa av LED/S0-utgången på sin elmätare.
@palle:
Du kan använda File Reader-komponenten i BM till detta och sedan skriva den utlästa informationen till en databas via DB Writer-komponenten. Därifrån kan du med BM eller annat valfritt program skapa dina grafer. Är det dokumentation du saknar så berätta gärna vad du önskar så utökar jag gärna manualen med det.
@palle:
Jag känner mig träffadPalle500 wrote:Utan jag letar efter ett Windows program som kan göra grafer på förbrukningen där indata är en fil, vill inte behöva skriva ett eget program, men dom befintliga programmen är inte dokumenterade på denna nivå!

Du kan använda File Reader-komponenten i BM till detta och sedan skriva den utlästa informationen till en databas via DB Writer-komponenten. Därifrån kan du med BM eller annat valfritt program skapa dina grafer. Är det dokumentation du saknar så berätta gärna vad du önskar så utökar jag gärna manualen med det.
-
- 4 stars
Du är oskyldig! Jag har inte hunnit titta mera på BM, så det kanske är en utmärkt lösning.PerM wrote:Jag känner mig träffad
Har tex testat och mailat EMC programutvecklaren hur UDP protokollet ser ut. Först fick jag svar sen ingen response när jag frågade om detaljer! EMC är enkelt och en "bra" webserver. Jag vill slippa nedgrävning och dragning av kabeln (30 m till mätaren). Så därför vill jag ha trådlöst och även Jenkinsbirds displayer är smidigt att ha i huset så man enkelt ser förbrukningen. Men 1-wire med räknaren från m.nu är nog stabilast och pålitligast för långa mätperioder > årsförbrukningar. Så detta + BM kanske är det som behövs för att få ett bra system.
Sen är konstruktionen/beskrivningen av givarna för lysdiod detekteringen mycket rörig. Dom flesta elmätarna saknar SO utgången, vilket är tråkigt. Såg att Vattenfall säljer en produkt för nästan 3.000kr som skall visa om enskilda förbrukare är på. Men det är samma lösning på deras system som dom andras, räknar pulser. Så det är väl på gränsen till bluff att man kan bevaka enskilda förbrukares energiförbrukning om dom är på typ 500-1000 watt.
-
- 3 stars
[quote="PerM"]@andersgreen: Palle har sammanfattat läget väl, det finns idag ingen standard för detta utan alla vill sälja sin egen lösning, till oss konsumenters förtret. Är trådlöst ett krav? Om inte så använder många en 1-Wire-räknare för att läsa av LED/S0-utgången på sin elmätare.
Nja kollade på 1-Wire men har lite knepig väg till mätaren som siter på utsidan.
Nja kollade på 1-Wire men har lite knepig väg till mätaren som siter på utsidan.
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 3 stars
Men ska ta o kolla in BM lite mer.
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3