Allmänna frågor och synpunkter.
-
SweVictor
- 3 stars

Palle500 wrote:ar en idé om en lösning som dimmar upp 10% för varje tryck på "On" och ner 10% för varje tryck på "Off" men det är än så länge bara en idé...
Absolut, det tror jag egentligen inte är så lurigt, iaf om man får mellanlanda i Event Ghost eller gå via ett plugin. Däremot skulle jag gärna ha något vettigare än en liten minifjärr med fyra on och fyra off-knappar - inte så användarvänligt egentligen...
/Victor
-
Micke N
- 2 stars

Om man skiter i dim-värdet som skickas och bara är intresserad av ATT ett värde skickas. Skulle man kunna ta in den signalen i Duon och SK och då kunna skicka ut signaler till "vanliga" enheter (Nexa)?
Mitt önskemål är att då larmet går på klockan så ska vissa lampor i huset tändas, sådana som redan är styrda av SK.
-
SweVictor
- 3 stars

Micke N wrote:Om man skiter i dim-värdet som skickas och bara är intresserad av ATT ett värde skickas. Skulle man kunna ta in den signalen i Duon och SK och då kunna skicka ut signaler till "vanliga" enheter (Nexa)?
Jag är nog inte riktigt med - var kommer signalen du vill lyssna på från? Om du menar fjärr e.d. är vädim bara två på efter varandra så det är säkert inga problem... Men kanske inte så du menar?
/Victor
-
JMAutio
- 1 star

Hi, I only understand some of the discussion. How about adding an alarm clock to the android app? May not be the solution for this, but would solve this for me

-
Palle500
- 4 stars

JMAutio wrote:Hi, I only understand some of the discussion. How about adding an alarm clock to the android app? May not be the solution for this, but would solve this for me

It's simpler than that! Just use your regular Android alarm and use the Tasker app to send information to Switch King.
-
JMAutio
- 1 star

I thought about that, but how do I configure it to turn the light on wake up light style? Tasker would need to get a signal from the alarm clock 15-30 minutes before the alarm goes off..
-
Palle500
- 4 stars

Har nu fått hem en klocka från Clas Ohlsson och den var verkligen dålig räckvid på. Men fungerar bra via alarm dim men släcker lampan när man snoozar ringande alarm, men inte när man stänger av larmet då fortsätter lampan att lysa vilket är bra.
Tittade som hastigast på RF signalen ser inte ut som Nexa utan snarar någon trinär kodningsvariant på 8 start bitar + 16 bitar information. Går nog att förstå om man tar in den i logikanalysatorn. Det är 20 dim nivåer (Level 01 - 20) och man kan tända/dim/släcka manuellt och välja 3 olika adresser, så det är lite att koda av och hur skall man skicka denna information till SK? Som olika Nexa koder blir då 20 st, eller vill man endast veta när larmet går igång (level 01)?
Provade lite med en upplärningsbar modul jag har köpt från Kina (se bifogad PDF) och det kan lära sig koderna men kan inte skilja på två intilligandes level steg!
Lär upp på Level 01 då blir et ON för Level 01 och OFF (OFF = Level 00) blir inget bra!
Lär upp på Level 02 ger ON Level 02 och Level 03. Kan vara användbart då skickar den ON vid larm 19 min före om larmet är max Level 20. För lägre max level tex 05 så blir det signal ca 14 min innan osv...
Blir rätt smidigt. Då kan man tända och släcka manuellt (så länge Level > 03) utan att SK får någon signal.
Man måste självklart koppla en Nexa sändare tex en fjärr/magnetbrytare till reläet.
EDIT: OBS! Modulen levereras med 315MHz inte 433MHz så ni måste köpa en separat 433MHz mottagare av dom och löda dit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Thomas
- 3 stars

Palle500 wrote:Har nu fått hem en klocka från Clas Ohlsson och den var verkligen dålig räckvid på. Men fungerar bra via alarm dim men släcker lampan när man snoozar ringande alarm, men inte när man stänger av larmet då fortsätter lampan att lysa vilket är bra.
Tittade som hastigast på RF signalen ser inte ut som Nexa utan snarar någon trinär kodningsvariant på 8 start bitar + 16 bitar information. Går nog att förstå om man tar in den i logikanalysatorn. Det är 20 dim nivåer (Level 01 - 20) och man kan tända/dim/släcka manuellt och välja 3 olika adresser, så det är lite att koda av och hur skall man skicka denna information till SK? Som olika Nexa koder blir då 20 st, eller vill man endast veta när larmet går igång (level 01)?
Provade lite med en upplärningsbar modul jag har köpt från Kina (se bifogad PDF) och det kan lära sig koderna men kan inte skilja på två intilligandes level steg!
Lär upp på Level 01 då blir et ON för Level 01 och OFF (OFF = Level 00) blir inget bra!
Lär upp på Level 02 ger ON Level 02 och Level 03. Kan vara användbart då skickar den ON vid larm 19 min före om larmet är max Level 20. För lägre max level tex 05 så blir det signal ca 14 min innan osv...
Blir rätt smidigt. Då kan man tända och släcka manuellt (så länge Level > 03) utan att SK får någon signal.
Man måste självklart koppla en Nexa sändare tex en fjärr/magnetbrytare till reläet.
EDIT: OBS! Modulen levereras med 315MHz inte 433MHz så ni måste köpa en separat 433MHz mottagare av dom och löda dit.
Spännande!
Verkligen dålig räckvidd som i någon enstaka meter?
-
Palle500
- 4 stars

Thomas wrote:Spännande!
Verkligen dålig räckvidd som i någon enstaka meter?
Den missade ca 20% när den var på 1 meter (det hänger ut en ca 20 cm kabel som är RF antenn) sen flyttade jag lite på den då blev det bättre. Just nu provade jag på 4 m med en trävägg i mellan kunde tända men inte släcka.
Provade 3 m i samma rum och samma fas (kan spela roll?) då fungerar den 99%.
Provade "Kina" modulen den fungerar på 8 m genom två väggar (och "Kina" är rätt dålig jämfört med nexa orginal). Så det beror på dålig orginal mottagare, kanske ett måndagsexemplar? Provade även "Kina" på 4 m med utmärkt funktion vilket var exakt samma plats som orginal som inte fungerade!
-
SweVictor
- 3 stars

Verkligt spännande!
Spontan tanke - frekvenserna skiljer ju nästan 40% så troligen är antennen för kort. Jag har inte koll exakt, men det är säkert någon som kan bidra med hur lång antennen till 433MHz bör vara.
/Victor