"Vanlig" väckarklocka som styr SK?

Allmänna frågor och synpunkter.
Thomas
3 stars
3 stars

Re: "Vanlig" väckarklocka som styr SK?

Post by Thomas » Sun 04 Dec 2011, 18:53

Svarar på mitt eget inlägg.

Ett alternativ skulle kunna vara att använda tex. http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 9949.5003/ (det finns som bekant många alternativ på detta) och en extern ljusmätare tex från Nexa (eller hembyggd) som slav. Problematiken är dock att detta inte blir ett så rent interface i SK utan att man då behöver ta ställning till att antal specialfall dvs. om det är morgon eller inte.

Klockan som Micke N förslog kanske kan gå att få att fungera med SK/Telldus isf är det kanon :D och jag köper omedelbart ett antal av de som fanns på CO (västerås) i morse men det krävs då att man kommer åt rådatat eller programmerar sin egen mikroprocessor som mottagare som Palle500 förslog. Är dock lite orolig över den uppgivna räckvidden (10 meter) då jag behöver ha lite mera marginal.

Någon som känner till någon annan klocka som skulle kunna fungera?
Har även letat efter appar till IPhone som kan skicka nätverks event eller spela upp extern fil eller motsvarande utan större framgång :banghead:
Det finns säkert alternativ till Android men det äger jag dessvärre inte i nuläget.

Thomas
3 stars
3 stars

Post by Thomas » Sun 04 Dec 2011, 19:01

Palle500 wrote:En sån här kanske skulle fungera beror på hur den reagerar på dim signalen från orginalmottagaren:
http://cms.jbmedia.de/index.php?option= ... &Itemid=74
Detta i kombination med klockan bör fungera i de flesta lägen och det blir dessutom ett enkelt interface (ev. dimningssignal bör man kunna filtrera) mot SK, dock fungerar det inte vid tack och lov ovanliga spänningsbortfall. Men kanske går det att mha lite logik i SK även hantera detta.

Micke N
2 stars
2 stars

Post by Micke N » Mon 05 Dec 2011, 08:56

Klockan har blå bekysning så ja den lyser upp rätt mycket, men det går alltid att lösa med lite solfilm på displayen. Det som jag ansåg vara rätt med den är:

RF signal för wake-up light på rätt frekvens
projektor som visar samma tid som displayen
dubbla alarm
radio

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 05 Dec 2011, 19:31

Micke N wrote:Klockan har blå bekysning så ja den lyser upp rätt mycket, men det går alltid att lösa med lite solfilm på displayen. Det som jag ansåg vara rätt med den är:
RF signal för wake-up light på rätt frekvens
projektor som visar samma tid som displayen
dubbla alarm
radio
Tackar för infon. Alla med blått ljus brukar lysa starkt, även när man dimrar dom. Dom utvecklas väl runt polcirkeln där dom har midnattsol!
Har beställt två på postorder och kommer att titta lite på RF signalen, men jag tror inte den är lämplig för DUO speciellt då den sänder information om dim nivån (går från 0-100% på 20 min) till sin egna mottagare. Duo kan inte ta emot Nexa dim signaler. Men det kan även vara så simpelt att den skickar olika koder endast en gång. Typ Off/On/Dim så sköter mottagaren dimningen i 20 minuter. Vi får se...

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Mon 05 Dec 2011, 19:58

Låter spännande, hoppas det funkar! Ska försöka att inte stjäla tråden för mycket, men blev lite orolig nu när du skrev
Palle500 wrote:Duo kan inte ta emot Nexa dim signaler.
Kan Duon inte ta emot absolut dimnivå menar du eller kan den inte ta emot "Dimma up" / "Dimma ner", tex från fjärrkontrollen jag länkade till förut. Tänkte snart skaffa en så blir lite orolig här! Vet du för övrigt anledningen, finns det tekniska hinder eller är det bara inte implementerat [än]?

/Victor

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 05 Dec 2011, 20:20

SweVictor wrote:Låter spännande, hoppas det funkar! Ska försöka att inte stjäla tråden för mycket, men blev lite orolig nu när du skrev
Palle500 wrote:Duo kan inte ta emot Nexa dim signaler.
Kan Duon inte ta emot absolut dimnivå menar du eller kan den inte ta emot "Dimma up" / "Dimma ner", tex från fjärrkontrollen jag länkade till förut. Tänkte snart skaffa en så blir lite orolig här! Vet du för övrigt anledningen, finns det tekniska hinder eller är det bara inte implementerat [än]?

/Victor
Skrev kanske lite förhastat att den INTE kan! Jag misstänker att den inte kan det. Men glöm vad jag sa för jag har inte provat då jag inte har/tänkte på att Nexas avancerade fjärr verkar kunna skicka absolut dim värden. Normalt brukar Nexa skryta med att du kan dimma från deras fjärrkontroller men det brukar vara att man trycker on så den börjar dimra upp/ned tills man trycker On igen.

Någon som har provat detta praktiskt?

EDIT: Kollade lite i manualen och det verkar vara on dim on som gäller inte absolut dim, alltså att du säger som i SK dim 60%. Kolla själv om du hittar något i bifogad manual.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

SweVictor
3 stars
3 stars

Post by SweVictor » Mon 05 Dec 2011, 20:37

Palle500 wrote: EDIT: Kollade lite i manualen och det verkar vara on dim on som gäller inte absolut dim, alltså att du säger som i SK dim 60%. Kolla själv om du hittar något i bifogad manual.
Aj! Vad ledsen jag blir! Ja, i manualen verkar det absolut som knapparna upp ner inte är för dimmning alls utan endast för att ställa in klockan. Det är ju då INTE ALLS intressant när man har SK som sköter systemet! Synd, för dimma upp ett steg / dimma ner ett steg hade varit funktioner jag verkligen hade uppskattat att kunna dra in till SK! Synd! Någon som har testat och vet, alternativt någon som har förslag på sändare av valfritt fabrikat som kan sända mer än bara på/av?

/Victor

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 05 Dec 2011, 20:43

Kanske lite OT, eftersom det inte var detta som frågan avsåg, men ändå:
SweVictor wrote:Kan Duon inte ta emot absolut dimnivå[...]
Duon kan inte ta emot absolut dimmernivå. Oftast inget direkt problem, men kan kanske vara bra att veta ändå.
Skicka är däremot inga problem.
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 05 Dec 2011, 20:53

SweVictor wrote:Det är ju då INTE ALLS intressant när man har SK som sköter systemet! Synd, för dimma upp ett steg / dimma ner ett steg hade varit funktioner jag verkligen hade uppskattat att kunna dra in till SK! Synd! Någon som har testat och vet, alternativt någon som har förslag på sändare av valfritt fabrikat som kan sända mer än bara på/av?
/Victor
Tellstick via SK kan dimma :-)
Martin kanske har koll på något närstående plugin som kan öka/minska dim nivån när man trycker på "ON" på en vanlig Nexa fjärr?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 05 Dec 2011, 21:00

Palle500 wrote:Martin kanske har koll på något närstående plugin som kan öka/minska dim nivån när man trycker på "ON" på en vanlig Nexa fjärr?
Har en idé om en lösning som dimmar upp 10% för varje tryck på "On" och ner 10% för varje tryck på "Off" men det är än så länge bara en idé... ;)
Martin | Switch King

Post Reply