Allmänna frågor och synpunkter.
-
Stoffer
- 2 stars

Tjena
Jag använder ett Nexa LBST-604 skymningsrelä men har problem med att då det är mulet ute så hoppar den mellan ljust/mörkt då soler går upp/ner.
Jag förstår inte riktigt det här med hysteres, jag kan väl inte ställa in något där då relät endast skickar på/av?
Någon som har någon lösning på mitt problem?

-
Martin
- Administrator

Hysteres går bara att använda när det gäller numeriska värden som samlas in. Precis som du skriver går det inte att använda för ett skymningsrelä som bara skickar "På" och "Av". Däremot bör du - iaf delvis - komma runt problemet med frekvent tänd/släck genom att ange en "minsta tid för uppfyllnad".
Martin | Switch King
-
Palle500
- 4 stars

Ser ut som om den känner av andra ljuskällor till och från?
Ev att den står så att solen lyser in i rummet för att sen skuggas av tex ett träd?
Läs manualen ordentligt och ställ in ev annan känslighet enligt manualen.
Den har inbyggd fast hysteres. Men dom anger inte värdet.
Hysteres är skillnaden mellan när den slår om och sen tillbaka.
Alltså att den tex slår om till mörkt vid 10 Lux så behövs det tex 12 Lux för att den skall slå om till ljust igen.
Ofta har man även en min tid för omslag, kanske 2 minuter?
Annars skulle den stå och växla mellan on/off just när ljuset är 10 Lux.
Det är detta som händer om man har den i rummet och den tänder en starka lampa i rummet då blir det ju ljust igen och då släcker den lampan efter ca 2 minuter och då blir det ju mörkt igen som tänder lampan osv...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Stoffer
- 2 stars

Den sitter på insidan vindskivan riktad mot fasaden så den borde inte påverkas av träd och det finns inga andra ljuskällor som kan påverka den.
Den har fungerat bra de senaste dagarna efter att jag ställt in 10 min som minsta tid för uppfyllnad.
-
Palle500
- 4 stars

Stoffer wrote:Den sitter på insidan vindskivan riktad mot fasaden så den borde inte påverkas av träd och det finns inga andra ljuskällor som kan påverka den.
Den har fungerat bra de senaste dagarna efter att jag ställt in 10 min som minsta tid för uppfyllnad.
Ok kanske dålig produkt från Nexa? Jag har ingen egen erfarenhet av denna produkt.
Det är helt Ok att kompensera i SK med "minsta tid för uppfyllnad".