Som villkoren är uppbyggda går det inte. OCH-funktionen gör att man måste ha alla villkor sanna för att slå till, medans det räcker att tappa ett av dem för att slå av. Man behöver en OCH-funktion med inverterad utgång. Den kallas "NAND" på engelska (NOT AND) kommer inte på vad det svenska namnet är.darne wrote:Jo, jag får omvänd funktion när jag följer beskrivningen. Trodde jag kunde vända funktionen rätt, genom att ändra bland de olika inställningarna men lyckas inte.

Inverteringen kan vi dock få till genom att skapa en till enhet med omvänd regel!
darne wrote:"Lägga till en ny enhet", menar du att jag skall göra en dummy till då
Lugna sig nu Palle!Palle500 wrote:Nej ingen extra dummy!

I princip blir det en till dummy.

Den enhet som just nu är satt att starta om modemet ("omstart modem") kommer att bli som en till dummy och den nya du skapar (jag kallar den "inverterad omstart") blir den som ska styra på riktigt.
Det enklaste blir nog att skapa en ny dummy och föra över reglerna från "omstart modem" till den och knyta en ny regel till den befintliga som styr modemet och som går ut på att "omstart modem=AV".
Hoppas du hänger med, för det blev lite surrigt kände jag!

Begriper knappt själv vad jag skriver!