Schema/scenario för att styra brytare via Online Checker

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
fridde
3 stars
3 stars

Re: Schema/scenario för att styra brytare via Online Checker

Post by fridde » Thu 10 Nov 2011, 18:07

Palle500 wrote:Även om datakällan förfaller så startar ju inte regeln om igen?
Det har funkat, jag lovar! :D
Har dock inte i huvet hur det var inställt... :roll: Får återkomma med det när jag är hemma...

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 10 Nov 2011, 18:20

fridde wrote:
Palle500 wrote:Även om datakällan förfaller så startar ju inte regeln om igen?
Det har funkat, jag lovar! :D
Har dock inte i huvet hur det var inställt... :roll: Får återkomma med det när jag är hemma...
Tvivlar inte på att det fungerar! undrar bara hur :-)
Men det är nog bättre att du beskriver din senaste lösning utan scenario!

ts67
2 stars
2 stars

Post by ts67 » Thu 10 Nov 2011, 19:46

Låter ju intressant om det går och fixa med en regel.
Jag fixade det till slut med två scenarion, ett som stänger av ADSL-modemet i en minut som sedan startar ett annat scenario som sätter igång det igen och sedan efter 10 minuter går tillbaka till (alla enligt schema).

mvh Tomas

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Fri 11 Nov 2011, 01:04

Så här har jag gjort. Hoppas ni hänger med i pdf:en, för timmen är lite sen... :o

Det bryter strömmen till mitt modem i 5 sek. var 5:e minut vid ingen internetuppkoppling, utan vare sig plugin eller scenario.
Switchking omstart av modem.pdf
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 11 Nov 2011, 01:26

fridde wrote:Så här har jag gjort. Hoppas ni hänger med i pdf:en, för timmen är lite sen... :o

Det bryter strömmen till mitt modem i 5 sek. var 5:e minut vid ingen internetuppkoppling, utan vare sig plugin eller scenario.
Verkar ju perfekt att använda en dummy utgång som föreglering. Precis som jag labbar med i andra sammanhang. Så det fungerar nog.
Smart med att även slippa onlinecheckerpluginet.
Tack för din fina beskrivning.

EDIT: Fridde helt fantastiskt! Jag har nu kört din lösning och det fungerar utmärkt. Bra jobbat!
Om man byter ut Onlinedatakällan Google.se... till en Nexa fjärr ellar vad som helst så har man fått en pulsgenerator med variabel On/Off tid!
Ja man kan ju även ta bort "Onlinedatakällan" så har man en kontinuerlig puls som kan användas till div styrningar.
Disney ville ju till ex ha en blinkande lampa om det var halkvarning ute.

darne
1 star
1 star

Post by darne » Sun 27 Nov 2011, 09:10

fridde wrote:Så här har jag gjort. Hoppas ni hänger med i pdf:en, för timmen är lite sen... :o

Har kört med ett tidur som startar om var 6:e timma då mitt modem tappar kontakten emellanåt och hade hoppats på att få detta att fungera på ett elegantare sätt.

Jag började med plugin:en onlinechecker men ovanstående metod verkar ju onekligen smidigare.

Nybörjare som jag är på SW är jag ovan med enheter, gruppscheman och regler så jag lyckas tyvärr inte få detta att fungera.
Tror det fattas vissa steg i pdf:en men kan inte klura ut riktigt vad.

Skulle vara tacksam om fridde eller någon som är van med begreppen kan hjälpa mig vidare.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 27 Nov 2011, 18:54

darne wrote:

Har kört med ett tidur som startar om var 6:e timma då mitt modem tappar kontakten emellanåt och hade hoppats på att få detta att fungera på ett elegantare sätt.

Jag började med plugin:en onlinechecker men ovanstående metod verkar ju onekligen smidigare.

Nybörjare som jag är på SW är jag ovan med enheter, gruppscheman och regler så jag lyckas tyvärr inte få detta att fungera.
Tror det fattas vissa steg i pdf:en men kan inte klura ut riktigt vad.

Skulle vara tacksam om fridde eller någon som är van med begreppen kan hjälpa mig vidare.
Tänk på att Fridde har omvänd logik (vi ett relä) på Nexa enheten som botar om routern. Nexa PÅ=Power OFF router.
Du kan ju slopa allt om Google online och köra med en Nexa fjärr istället så kan du simmulera on/offline enklare.
Följ sen hans PDF jag tycker det är bra beskrivet. Men det är avancerad användning av hjälpreläer (dummy Nexa enhet) m.m. Så det är inte nybörjare nivå precis.
Lycka till!

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Sun 27 Nov 2011, 20:17

PDF:en är lite tung att läsa, det förstår jag, men jag vet inte riktigt vad jag ska förklara ytterligare... :|
Palle500 wrote:Tänk på att Fridde har omvänd logik (vi ett relä) på Nexa enheten som botar om routern. Nexa PÅ=Power OFF router.
Är det enbart det som är problemet, så är det ju enklast att lägga på ytterligare en enhet som slår PÅ när "omstart modem" slår AV. Då blir funktionen den omvända på den enheten och då får den styra modemet istället. :)

darne
1 star
1 star

Post by darne » Mon 28 Nov 2011, 07:51

fridde wrote:PDF:en är lite tung att läsa, det förstår jag, men jag vet inte riktigt vad jag ska förklara ytterligare... :|
Palle500 wrote:Tänk på att Fridde har omvänd logik (vi ett relä) på Nexa enheten som botar om routern. Nexa PÅ=Power OFF router.
Är det enbart det som är problemet, så är det ju enklast att lägga på ytterligare en enhet som slår PÅ när "omstart modem" slår AV. Då blir funktionen den omvända på den enheten och då får den styra modemet istället. :)
Jo, jag får omvänd funktion när jag följer beskrivningen. Trodde jag kunde vända funktionen rätt, genom att ändra bland de olika inställningarna men lyckas inte.
"Lägga till en ny enhet", menar du att jag skall göra en dummy till då, i så fall kan jag behöva lite hjälp med detta?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 28 Nov 2011, 08:19

darne wrote:
fridde wrote:PDF:en är lite tung att läsa, det förstår jag, men jag vet inte riktigt vad jag ska förklara ytterligare... :|
Jo, jag får omvänd funktion när jag följer beskrivningen. Trodde jag kunde vända funktionen rätt, genom att ändra bland de olika inställningarna men lyckas inte.
"Lägga till en ny enhet", menar du att jag skall göra en dummy till då, i så fall kan jag behöva lite hjälp med detta?
Nej ingen extra dummy! Lägg till din riktiga Nexa enhet som matar routern (vid On) Gör en gruppregel (för din Nexa enhet) med ON och tid 00:00:00 som styrs av regeln "Friddes enhet Router Nexa" = OFF (obs! ny regel inte ändra i befintliga regler).
Då går din Nexa ON när "Friddes enhet" = OFF och vise versa.

Post Reply