Hjääääääälp...IR deckare gör mig galen!
-
- Administrator
Re: Hjääääääälp...IR deckare gör mig galen!
Man kan ju snabba upp det genom att koda IR-detektorn direkt mot enheten, men det "förstör" ju en del när det gäller regelstyrningen och styrning av dimmernivåer.
När jag kör med 1-wire så har jag en fördröjning på som minst 0,2 sekunder och som mest maximalt strax över 2 sekunder (eftersom jag skannar 1-wire-nätet varannan sekund). Den responsen är nog oerhört svårt att slå när det gäller trådlöst om det är så att detektorn matar rymden med signaler och därmed slår ut allt annat.
Jag vet dock att Telldus planerar att flytta en del av den logik som ligger i själva Duo-enheten till Telldus Service. Om det är så att det är prestandaproblem i Duon avseende tolkningen av signaler så kan ju detta göra att responsen blir förbättrad även när det gäller trådlöst.
När jag kör med 1-wire så har jag en fördröjning på som minst 0,2 sekunder och som mest maximalt strax över 2 sekunder (eftersom jag skannar 1-wire-nätet varannan sekund). Den responsen är nog oerhört svårt att slå när det gäller trådlöst om det är så att detektorn matar rymden med signaler och därmed slår ut allt annat.
Jag vet dock att Telldus planerar att flytta en del av den logik som ligger i själva Duo-enheten till Telldus Service. Om det är så att det är prestandaproblem i Duon avseende tolkningen av signaler så kan ju detta göra att responsen blir förbättrad även när det gäller trådlöst.
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Annars så får vi fortsätta köra trådat när det gäller pir, jag har en installation med https://www.m.nu/pirsensor-p-200.html?o ... t7fup8u5p5och en D2PC https://www.m.nu/d2pc-2-io-med-skruvter ... t7fup8u5p5.
Som Martin säger så går det väldigt mycket fortare.
Som Martin säger så går det väldigt mycket fortare.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- 4 stars
Håller med men Nexa verkar inte fatta att användarna vill ha lite moduler som man kan konfigurerar enligt ens egna behov. Tex endast sända ON!Martin wrote:Man kan ju snabba upp det genom att koda IR-detektorn direkt mot enheten, men det "förstör" ju en del när det gäller regelstyrningen och styrning av dimmernivåer.
Den Nexan som du har vill jag ha min når endast 5 meter om det är solsken och inte motvind. Kör din med kortvåg och 50 meter antenn som når ända ut i rymdenMartin wrote:Man kan ju snabba upp det genom att koda IR-detektorn direkt mot enheten, men det "förstör" ju en del när det gäller regelstyrningen och styrning av dimmernivåer.
om det är så att detektorn matar rymden med signaler och därmed slår ut allt annat.

-
- 4 stars
Palle hur har du din confad? jag hade en annan inställning förut och då hade jag grymt kort räckvidd! nu har jag så härsonnyboy wrote:Den Nexan som du har vill jag ha min når endast 5 meter om det är solsken och inte motvind. Kör din med kortvåg och 50 meter antenn som når ända ut i rymden
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Telldus 2.1.1
-
- 2 stars
Jag vill ju gärna slippa sladdar, så trådlöst är melodin för mig. Däremot hade jag gärna sett någon Nexasändare (IR, väggbrytare) som gick att koppla in fast, inte bara med batteridrift!
Största bekymret för mig är att det inte alltid släcks, och för att få det bättre får jag öka utsändningstiden i SK och då upplever man att det blir ännu långsammare eftersom det tar 4-5sek innan lyset tänds.
Kommer det bli ännu segare om jag har fler IR i kåken? Mitt mål är att aldrig behöva röra en strömbrytare igen...
Största bekymret för mig är att det inte alltid släcks, och för att få det bättre får jag öka utsändningstiden i SK och då upplever man att det blir ännu långsammare eftersom det tar 4-5sek innan lyset tänds.
Kommer det bli ännu segare om jag har fler IR i kåken? Mitt mål är att aldrig behöva röra en strömbrytare igen...

-
- Administrator
Just problemet med att det inte släcks bör du kunna lösa genom att slå på synkronisering av enheten. Nackdelen är väl att du får vänta maximalt den tid som är inställd som synkroniseringstid i Switch King om det är så att släckningen missar.Micke N wrote:Största bekymret för mig är att det inte alltid släcks
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Kan vara smart med gamla Nexa, men min skickar bara "Nexa old" skräp (alt DUO som missar) så jag får bara NexaSL som användbart värde. Skämtade även lite om rymden:-)Palle hur har du din confad? jag hade en annan inställning förut och då hade jag grymt kort räckvidd!
Men om man sätter både "Turn On" och "Turn Off" till "På" och tex 15 sek förfallotid så kanske man kan få lite bättre logik? Men det hindrar ju inte att luften är full av 433MHz signaler, även tempsensorerna "stör" ju (jag har 5 st).
-
- 3 stars
I EventGhost kan du välja att bara skicka ON-signalen till en enhet.Palle500 wrote:Det bästa vore att man hade en "enhet" som endast skickade ON men ingen OFF då kunde man programera in IR-en direkt i Nexa dimmern och i SK. Sen kan SK släcka.
Det reagerar också snabbare, men kommer ju att hamna i strid med SK om regler.

Betydligt omständigare att få till villkor i EG.
-
- 4 stars
Nexa har en två kanals sändare på G som går på 230V AC. Den är tänkt att sätta i en apparatdosa och sen kan man använda snygga strömbrytare tex ELJO (ja Fridde jag vet att dom är sålda till Schneider). Den kanske kan lösa lite problem undrar om det är optokopplare på ingångarna?Micke N wrote:Jag vill ju gärna slippa sladdar, så trådlöst är melodin för mig. Däremot hade jag gärna sett någon Nexasändare (IR, väggbrytare) som gick att koppla in fast, inte bara med batteridrift!
jag skrev i en annan tråd om "riktigt" intelligenta hus. Där var det inga IR-deckare utan trådtöjningsgivare i golvet då vet man även hur många som är i rummet. Då slipper du IR. Kanske ett visionsystem med en billig web-kamera som ser om det rör sig i rummet och då tänder? Man skulle kunna ha en kombination av IR-deckare + IR-stråle när man går in igenom dörrhålet, kan fixas enkelt med en modiferad magnetbrytare och lite IR prylar.
-
- 3 stars
Är dom?Palle500 wrote:Den är tänkt att sätta i en apparatdosa och sen kan man använda snygga strömbrytare tex ELJO (ja Fridde jag vet att dom är sålda till Schneider).

Och det var tydligen ett tag sedan... "År 2003 förvärvades Eljo av Schneider Electric"