Schema/scenario för att styra brytare via Online Checker

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Martin
Administrator
Administrator

Re: Schema/scenario för att styra brytare via Online Checker

Post by Martin » Mon 07 Nov 2011, 20:32

Tror att det är lite risk för sammanblandning, så jag försöker klargöra lite...

Online-checker försöker nå nätet. Resultatet, "Anslutning" eller "Ej anslutning" (typ) ska dyka upp som ett värde i en datakälla. Vilken datakälla du ska mata med värde bestämmer du själv, men du behöver få fram ID på den datakälla du vill ska visa "Anslutning" eller "Ej anslutning" i Switch King.

Alltså:
  • Skapa en datakälla i Switch King, ange att källan ska hämtas från fil/disk/internet.
  • Välj teckenseparerad datakälla.
  • Ange namn/beskrivning och bry dig därefter inte om värden på sidan "Namn och källspecifika inställningar".
  • Ange intervall och hämtning exempelvis varje minut (till att börja med) och välj en förfallotid på exempelvis 5 minuter
  • Bocka ur "Kontrollera om värdet är inom angivet område".
  • Hoppa helt över sista sidan med information om hur värden ska presenteras. Klicka "Klar"
  • Öppna upp datakällan igen. Längst ner på första fliken står det "Switch King Data Source ID" och en siffra. Denna siffra ska in i pluginets konfigurationsfil så att pluginet vet vilken datakälla som den ska mata med information om det finns en anslutning eller ej.
Konfigurera därefter pluginet via dess konfigurationsfil (adress, ID på datakälla, REST-användarnamn etc). Starta om Switch Kings tjänster.
Martin | Switch King

ts67
2 stars
2 stars

Post by ts67 » Tue 08 Nov 2011, 15:34

Martin wrote:Tror att det är lite risk för sammanblandning, så jag försöker klargöra lite...

Online-checker försöker nå nätet. Resultatet, "Anslutning" eller "Ej anslutning" (typ) ska dyka upp som ett värde i en datakälla. Vilken datakälla du ska mata med värde bestämmer du själv, men du behöver få fram ID på den datakälla du vill ska visa "Anslutning" eller "Ej anslutning" i Switch King.
Jo, så långt är det inga problem.
Det jag inte lyckas få till är hur man sedan styr en enhet mha detta?

mvh Tomas

Johan
2 stars
2 stars

Post by Johan » Tue 08 Nov 2011, 18:26

Hej på er grabbar.
Jag tackar för den fina supporten.
Nu hängde jag med hur man skulle göra.

Som sagt nu är det steg två som ska knäckas.
HUr gör man när man vill styra enhet för att bota om routern?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Wed 09 Nov 2011, 07:44

Som SK är konstruerad så skulle jag använda ett Scenario för att starta om routern. Men hels skulle jag vilja ha timers i gruppreglerna. Har gjort en beskrivning i bifogad PDF. Men ej testat! Så ta det för vad det är :-)

Själv skulle jag vända på Nexa brytaren med hjälp av ett växlande relä så att när Nexa var OFF skulle routern vara ON.
Detta för att tex automatiskt återstarta routern vid strömavbrott etc.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ts67
2 stars
2 stars

Post by ts67 » Thu 10 Nov 2011, 15:51

Palle500 wrote:Som SK är konstruerad så skulle jag använda ett Scenario för att starta om routern. Men hels skulle jag vilja ha timers i gruppreglerna. Har gjort en beskrivning i bifogad PDF. Men ej testat! Så ta det för vad det är :-)

Själv skulle jag vända på Nexa brytaren med hjälp av ett växlande relä så att när Nexa var OFF skulle routern vara ON.
Detta för att tex automatiskt återstarta routern vid strömavbrott etc.
Lite så var min tanke också men när Scenariot är klart efter 1 min så är det risk för att man fortfarande inte har kontakt med Internet och då lär väl Scenariot triggas igen, eller?

mvh Tomas

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 10 Nov 2011, 16:13

ts67 wrote:Lite så var min tanke också men när Scenariot är klart efter 1 min så är det risk för att man fortfarande inte har kontakt med Internet och då lär väl Scenariot triggas igen, eller?
Tänkte inte på det! Du får sätta att "offline" regeln är giltig i tex 3 minuter.
Regel Offline.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ts67
2 stars
2 stars

Post by ts67 » Thu 10 Nov 2011, 16:33

Palle500 wrote:
ts67 wrote:Lite så var min tanke också men när Scenariot är klart efter 1 min så är det risk för att man fortfarande inte har kontakt med Internet och då lär väl Scenariot triggas igen, eller?
Tänkte inte på det! Du får sätta att "offline" regeln är giltig i tex 3 minuter.
Så Scenariot kommer bara trigga på en förändring i datakällan alltså?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 10 Nov 2011, 16:53

Så Scenariot kommer bara trigga på en förändring i datakällan alltså?
Ja när datakällan har värdet "Offline" (eller vad du nu får för värde) inte när datakällan är tex "Online".

Vänta nu! Tror du fick mig att tänka fel. det behövs nog ingen 3 minuters regel!
Utan regeln är ju uppfylld tills det blir online igen och det kan ju misslyckas och då blir det inget nytt försök! Eftersom onlinechecker kommer att behålla offline stausen tills den får online svar då byter den till online i datakällan och regeln "släpper" och först då kan du få ett nytt villkor som kör igån "Router Omstart" scenariot.
Prova praktiskt fast låt regeln vara en vanlig fil eller en Nexa fjärrkontrollsknapp.

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Thu 10 Nov 2011, 17:34

Palle500 wrote:Utan regeln är ju uppfylld tills det blir online igen och det kan ju misslyckas och då blir det inget nytt försök!
Jag har kört så att när datakällan har tappat kontakten med nätet så startar den scenariot "Omstart router" som är satt att köras i 5 sekunder. Det ger EN omstart.
När sedan datakällans giltighetstid går ut igen, så körs scenariot en sväng till.

Jag har en annan lösning med bara regler och inga scenarion som startar om min router. Det funkar fint.
Den startar om routern var 5:e minut tills den har kontakt.

Tänkte lägga upp en beskrivning och lite skärmdumpar, men bredbandet har lagt av för mig... (är inte hemma nu) :wave:

Jag förstår förresten inte riktigt vitsen med "online checker". Det går ju att lösa med en datakälla som kollar upp vilken hemsida som helst.
Min datakälla kollar google.se. Lättare att konfigurera om det bara är en datakälla direkt i SK istället för att editera config-filer.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 10 Nov 2011, 17:51

fridde wrote:Jag har en annan lösning med bara regler och inga scenarion som startar om min router. Det funkar fint.
Den startar om routern var 5:e minut tills den har kontakt.
Hur får du scenarion att köra i 5 sekunder? upplösningen är ju i minuter?
Även om datakällan förfaller så startar ju inte regeln om igen?
EDIT såg att tidupplösningen är en inställning på klienterna och INTE på servern! jag kör med olika klienter och visste att jag ställt visning i sekunder men det var på den andra klienten!

Post Reply