Trådlös termometer som passar tellstick duo

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
jesperlofgren
2 stars
2 stars

Re: Trådlös termometer som passar tellstick duo

Post by jesperlofgren » Tue 08 Nov 2011, 10:53

Hej,

Någon som vet om denna termometersensor som säljs på Kjell & C:O funkar?
http://www.kjell.com/?item=48650&path=4 ... ,423000000

TFA Extra temperatursensor
Till 48-560/-640
Extra sensor som sänder på 433MHz.
Mätförhållande: -30…+70°C. Klarar utomhusbruk.

/Jesper

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Tue 08 Nov 2011, 21:20

Jag har tempgivaren från Clas Olsson 149kr. Den funkar ett tag sen slutar det komma in data i SwitchKing. Har själva vanliga displayen bredvid och den får data hela tiden. Kommer igång ibland om jag drar ur usb sladden och sätter i den igen. Är det själva DUOn som spökar?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Tue 08 Nov 2011, 23:14

Clas Ohlsson givaren har lite dålig räckvid prova att ha den någon meter från Duon.
Vissa Duon har haft problem med att ta emot signaler. Fungerar andra sändande tillbehör typ Nexa fjärrkontroller, magnetbrytare, IR-sensorer om inte så reklamera Duon direkt till Telldus dom har en mail adress just för reklamationer.
Kolla deras hemsida.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 09 Nov 2011, 09:15

Gissar att det är Telldus Service som spökar. Prova gärna att byta till Telldus nya testversion.
viewtopic.php?f=10&t=423

Det verkar också vara så att temperaturgivaren kan skicka en kod som får Telldus Service att krascha efter ett tag och i så fall måste givaren ges en ny kod (genom att köra reset på givare och mottagare).
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Wed 09 Nov 2011, 10:41

Martin wrote:Gissar att det är Telldus Service som spökar. Prova gärna att byta till Telldus nya testversion.
viewtopic.php?f=10&t=423

Det verkar också vara så att temperaturgivaren kan skicka en kod som får Telldus Service att krascha efter ett tag och i så fall måste givaren ges en ny kod (genom att köra reset på givare och mottagare).
Ok, provar när jag kommer hem.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 09 Nov 2011, 11:55

Ta gärna reda på koden som används av givaren nu... Det vore bra att hitta minsta gemensamma nämnaren för koder som får tjänsten att krascha.
En skärmdump på Duons händelselogg i Switch King (med rådatahändelser påslagna) skulle vara perfekt.
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Wed 09 Nov 2011, 13:57

Martin wrote:Ta gärna reda på koden som används av givaren nu... Det vore bra att hitta minsta gemensamma nämnaren för koder som får tjänsten att krascha.
En skärmdump på Duons händelselogg i Switch King (med rådatahändelser påslagna) skulle vara perfekt.
Vilken kod menar du? Är det som står som adress när man lägger till datakälla?

Finns det några loggar i telldus-katalogen som är intressant? Jag har inte sett något i event-loggen om det blir fel.

Har hållit på att pillat med pluginet som loggar till fil. Det som händer för tempgivaren är att det kommer två event hela tiden (när det kommer event vill säga).

Införskaffat givaren från teknikmagasinet också, få se om det blir någon skillnad.

http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod ... tnr=340661

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 09 Nov 2011, 14:16

I princip är det modellkod och adress på bilden...
Oregon.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Thu 10 Nov 2011, 08:48

Clas Olsson Oregon sändaren verkar inte vara lika bra som teknikmagasinets Jenkinsbird. I alla fall inte mina två exemplar. När de sitter på samma plats så får jag inte lika många signaler.

Oregon sänder två event vid varje sändning, ska det vara så (om man använder pluginet som skriver till fil), det gör inte Jenkinsbriden.

Jenkinsbriden skickar luftfuktighet 255 samtidigt som tempen. Ändras detta värde?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 10 Nov 2011, 09:23

redina wrote:Clas Olsson Oregon sändaren verkar inte vara lika bra som teknikmagasinets Jenkinsbird. I alla fall inte mina två exemplar. När de sitter på samma plats så får jag inte lika många signaler.
Helt rätt Jenkinsbird (Fineoffset) sänder klart "starkare" signal, jag har fått den att fungera på 75 meter. CO (Oregon) är det verklingen dålig räckvidd på 5-10 meter, beror nog på konstruktionen.
redina wrote:Oregon sänder två event vid varje sändning, ska det vara så (om man använder pluginet som skriver till fil), det gör inte Jenkinsbriden.
Båda sänder rätt mycket både olika information och upprepande information ca 1gång/minut. Det du ser beror på att DUOn missar några och även att SK "filtrerar" bort samma signaler i följd. Inget fel måste vara så.
redina wrote:Jenkinsbriden skickar luftfuktighet 255 samtidigt som tempen. Ändras detta värde?
Nej den har ingen hygrometersensor monterad men är förberedd för detta på kretskortet. Finns att köpa med "samma" utseende med både temperatur och luftfuktighet. Men har inte hittat någon som säljer den i Sverige.

Post Reply