blinkade lampa vid uppfyllnad av regel

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
disney
2 stars
2 stars

blinkade lampa vid uppfyllnad av regel

Post by disney » Thu 03 Nov 2011, 09:18

Hej! Har fått tillbaka duon nu och den fungerar perfekt! Nu har jag en ide som ni kanske kan hjälpa mig och berätta om det är möjligt?! Iden är att när termometer sensorn ute känner av att temperaturen är kallare än 0.0 alltså när det är minusgrader så vill jag att en lampa i mitt sovrum blinkar i mitt sovrum för att göra mig uppmärksam på att det är halt ute.

Är detta möjligt att skapa en regel där en Nexa strömbrytare skall slå av och på en lampa med 5 sekunders mellanrum om temperaturen ute från min Clas Ohlson sensor är kallare än 0.0 grader. Lampan skall om det villkoret uppfylls blinka mellan 06.30 till 07.30 med 5 sekunders mellanrum?

Hoppas ni förstår vad jag menar, ser fram emot alla ideer och svar!

Med vänlig hälsning, Hans

Palle500
4 stars
4 stars

Re: blinkade lampa vid uppfyllnad av regel

Post by Palle500 » Thu 03 Nov 2011, 17:12

Disney! Hur vill du göra detta? Helt via SK eller med lite egna tidreläer/eletronik/PLC? Och i såfall ha du starkstöm/elektronik kunskaper?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 04 Nov 2011, 10:30

Är detta möjligt att skapa en regel där en Nexa strömbrytare skall slå av och på en lampa med 5 sekunders mellanrum om temperaturen ute från min Clas Ohlson sensor är kallare än 0.0 grader. Lampan skall om det villkoret uppfylls blinka mellan 06.30 till 07.30 med 5 sekunders mellanrum?
En lösning kan var följande:
Hur du får till temperatur under 0 grader osv finns det många trådar som du kan titta i.
Blinkningen är problemet! Jag tycker du skall använda "soft blinkning" alltså kör med en Nexa dimmer men du styr den som en Nexa On/Off från SK och ställer in SK på att skicka två signaler för denna enhet. Då får du att lampan står och dimmras upp och ned hela tiden. Precis som du dimmrar med vanlig fjärkontroll. har provat och det fungerar suveränt. Blir även vilsammare för ögonen så du kan vakna lite softare :-)
Edit: Tänkte inte på'et :banghead: Nexa dimmern slutar själv och dimmrar efter ca 30 sekunder!
Tråkig historia. Mne nu är vi ju igång med tider som SK hanterar. 5 sek kan vara tufft, men 30 är inga problem för SK.
Så då kan du lägga på flera händelser typ: 6:30:00 ON, 6:30:30 OFF, 6:31:00 ON, 6:31:30 OFF osv...
Finns nog smartare men har ingen ide just nu!
SoftBlink.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 04 Nov 2011, 10:41

Ska fundera på detta... Det är snarlikt några andra önskemål och skulle vara lite roligt att implementera (på något sätt) om möjligheten finns ;)
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 04 Nov 2011, 12:27

Martin wrote:Ska fundera på detta... Det är snarlikt några andra önskemål och skulle vara lite roligt att implementera (på något sätt) om möjligheten finns ;)
Martin kan man inte skapa ett Plugin som alltid står och skickar On/Off med olika tidsintervaller som en dummy enhet?
Tidsintervaller och dummy enhet kan man ju lätt ställa i config filen.
<add BlinkSwitchTargetCode="B:3" BlinkSwitchTime="5", BlinkSwitchTargetCode="C:4" BlinkSwitchTime="60" />
Då har man ju olika blinkfrekvenser (tex 5, 10, 100, osv sek) alltid tillgängligt i SK?

Bifogar en PDF på hur man kan dimmra en Nexa men det blir inget bra med alla fasta tidsintervaller som man måste ställa. Men det fungerar om än med lite varierande soft blink och är yxigt att ändra!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

skrantz71
3 stars
3 stars

Post by skrantz71 » Fri 04 Nov 2011, 12:47

Köp en saftblandare på Kjell o Co som du helt enkelt slår på.. o)
Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
MSN: stefan.krantz@hotmail.com

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Fri 04 Nov 2011, 18:24

Disney! Här får du en saftblandare helt gratis :D
Det är ett litet 32 bitars console delay program jag skrev för några år sedan som inte lastar ned CPU'n.
Programmet körs från en enkel CMD fil som skriver ON/OFF till en textfil med valbar intervall (blinkfrekvens)
sen tar du bara in textfilen i SK och styr ut en vanlig Nexa.
Tänkte lära mig skriva Plugin för detta problem men stötte på lite patrull, men vänta bara...

Post Reply