Trådlös termometer som passar tellstick duo

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Palle500
4 stars
4 stars

Re: Trådlös termometer som passar tellstick duo

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 13:29

Japp, detta är den tempgivare jag köpt. Inget dyker upp när jag scannar i SwitchKing. Jag har sedan tidigare både CO and K&C tempgivare som är listade av Telldus och båda dessa fungerar utmärkt.
Skumt! har du pluginet TelldusEventDataWriter och ser du något av den där?
Blinkar Duon när den sänder (ca var 50 sek)? Svårt att se om det är just denna tempgivare. Du måste stänga av alla andra sändare. Alt ta Duon med dig till en plats dit dom andra sändarna inte når. Du behöver inte ha DUOn i datorn, räcker med en USB laddare så den är spänningssatt då blinkar den vid insignaler som den känner igen. Ta med en vanlix Nexa fjärr så du kan kolla att duon lever!

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 13:35

LarsJons wrote: EDIT. Testade igen och nu dyker den snällt upp i Switchking!! Den skickar RH värde på 255, gissar att den saknar fuktsensor.
Va bra då. Lycka till och kolla temperaturen innan den försvinner igen, DUO'n har ett eget liv :)

larsjons
1 star
1 star

Post by larsjons » Sun 30 Oct 2011, 13:42

eller så är det SBS... Palle, du som verkar att ha koll på det mesta. Vet du om det finns stöd för någon tempgivare med extern sensor? Det skulle vara kul att mäta temperaturer i värmepumpen.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 30 Oct 2011, 13:53

larsjons wrote:eller så är det SBS... Palle, du som verkar att ha koll på det mesta. Vet du om det finns stöd för någon tempgivare med extern sensor? Det skulle vara kul att mäta temperaturer i värmepumpen.
Jag har noll koll känns det som ibland. Skriver många inlägg bara för att lära mig hur allt fungerar och är nyfiken på elektronik. När jag försöker hjälpa folk här som tack för att jag får hjälp av andra så slutar det oftast med att Martin får räta ut problemet på slutet. Tack Martin! Men jag lär mig massor...

Jag letar efter en likadan temgivare med extern mätprob. Är lite krångligt att flytta ut orginal sensorn från tex Teknikmagasinets tempsändare. Såg en tråd om en som hadde extern givare på Telldus forumet. men vad den hette glömde jag...

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Mon 31 Oct 2011, 23:54

Larsjons du kan ju alltid modda en Clas Ohlsson givare. Öppnade min och tempsensorn är en NTC (gissar jag på) som man kan löda in på två trådar och ev isolera med lite krympslang så har man en extern tempgivare. Då den är så liten så är responsetiden snabb (lite massa) .
Edit: tempsensorn är den lilla ensamma "pärlan" som går med två trådar från kretskortet.
Provade at köra med 3 volt istället för orginal 1,5V så den skulle sända lite bättre. Men då fick den hicka men överlevde!
Oregon Temp2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

larsjons
1 star
1 star

Post by larsjons » Wed 02 Nov 2011, 10:29

Jag har en alldeles för dyr lödkolv som används alldeles för lite...återkommer.

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Wed 02 Nov 2011, 22:34

larsjons wrote:Jag har en alldeles för dyr lödkolv som används alldeles för lite...återkommer.
Jag blev tvungen att prova och det fungerar utmärkt. Tog två tvinnade (elliminerar störningar) kablar från en slaktad TP kabel. och lödde in NTC givaren på.
EDIT: Man kan isolera med smältlim så blir den utmärkt som extern tempgivare. Upptäckte att om det blir avbrott i trådarna till givaren så fortsätter den att sända samma temperatur som den registrerade sist den fungerade fast med motsatt polaritet. tex det var +22,3 grader vid avbrott så sänder den -22,3 grader for ever...
Tempsensor.jpg
Kom även på att denna tempgivare kan bli en utmärkt solstrålningsmätare om man byter ut NTC'n mot ett fotomotstånd cds på tex 18-50 Kohm (8kr på Electrokit.se). Då slipper man alla kretskort och 1-wire m.m.

Gjorde lite oventeskaplig mätning med vad olika resistanser ger för tempvärde:
Resistans visad temperatur
15K = 12,9 grader
18K = 8,5
22K = 2,9
27K = -1,6
33K = -6,6
39K = -10,6
47K = -14,7
56K = -19,0

Så det kan nog bli bra, beror lite på hur ljuskänslig cds är. finns inget datablad.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

larsjons
1 star
1 star

Post by larsjons » Thu 03 Nov 2011, 20:02

Palle500 wrote:Larsjons du kan ju alltid modda en Clas Ohlsson givare. Öppnade min och tempsensorn är en NTC (gissar jag på) som man kan löda in på två trådar och ev isolera med lite krympslang så har man en extern tempgivare. Då den är så liten så är responsetiden snabb (lite massa) .
Edit: tempsensorn är den lilla ensamma "pärlan" som går med två trådar från kretskortet.
Provade at köra med 3 volt istället för orginal 1,5V så den skulle sända lite bättre. Men då fick den hicka men överlevde!
Oregon Temp2.jpg
Tack för tipset Palle! Fixade en extern tempgivare på det sätt du föreslog. Snudd på förvånande mäter den fortfarande alldeles utmärkt utan någon offset.
bild2.JPG

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Thu 03 Nov 2011, 21:18

Tjusigt! Det är helt ok med vanlig kabel. Tvinnad behövs inte för denna typ av signal.
Den skall inte behöva kallibreras då NTC motståndet (tempgivaren) har realtivt hög resistans (3K-120Kohm) mot din kabel under 1 ohm.
Lycka till med värmepumpen, själv har jag en NordicAir som mest ger is till groggen. Men den skall snart bli uppmätt och fixad med denna teknik.

EDIT: För er som vill använda temperatursensorn för att mäta solstrålningen för att tända lampor när det mörknar eller är mulet på dagen finns det en tråd här:
viewtopic.php?f=8&t=450

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 06 Nov 2011, 08:58

Hittade en tråd där dom hittat en annan Oregon tempsändare som fungerar med Duo:
viewtopic.php?f=8&t=267
Saxat från den tråden:
Kan meddela att min Oregon RMR202 fungerar bra med Telldus Duo.
Jag hittade en länk till någon som säljer den. Jag köpte min på Mediamarkt för 1-2 år sedan.
http://www.safecast.se/sv/artiklar/rmr2 ... meter.html
Hoppas på att min andra från Otio ska fungera också.
Nu är det bara att hitta var den (Oregon RMR202) säljs på flera ställen! Den verkar ju klart kompetent.

Post Reply