Trådlös termometer som passar tellstick duo

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Palle500
4 stars
4 stars

Re: Trådlös termometer som passar tellstick duo

Post by Palle500 » Tue 25 Oct 2011, 22:14

disney wrote:Om man läser på baksidan av förpackningen så står det ju att den presterar sämre i kyla om man använder ett vanligt alkaliskt batteri, för att klara kyla bättre så får man byta till ett lithium-batteri istället, det klarar mycket lägre temperaturer och klarar av att prestera lika bra ändå../H
Visst men då är den snart lika dyr som proffsgivare :-)
Såg att nu har den börjat komma in med signaler varje minut i SK. Kanske är Telldus Center/SK som krånglar?
Startade om SK tjänsterna av andra skäl. Så nu fungerar den igen utan att jag rört något!
Detta är vad jag alltid upplever med trådlöst, det är ofta instabilt! Får dra 1-Wire i hela huset och både läsa och styra den vägen.

disney
2 stars
2 stars

Post by disney » Wed 26 Oct 2011, 14:49

Det låter ju skumt.
Själv fick jag meddelande från Telldus att de skickar ut en ny duo till mig idag (!) (felanmälde den 21:a oktober) får hoppas posten är god mot mig och levererar den imorgon!
Den som väntar på nåt gott.. Får hoppas jag har bättre tur med min termometer än du haft..

/Hans

Ulf
3 stars
3 stars

Post by Ulf » Wed 26 Oct 2011, 16:47

Köpte min på Jula för 99:- för att använda i husvagnen. Ställde upp den inne med utegivaren i pannrummet för att hålla koll på temperaturen. Till min glädje så hittar Switch King utegivaren och den funkar bra. Det är samma leverantör som Kjell & Co om man tittar på deras manual.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 26 Oct 2011, 18:12

Kanske måste backa lite på mina problem med räckvidden för denna...
Det kan ha varit så att min Duo (beta-version) är boven i dramat. Andra verkar ju inte ha haft samma problem med räckvidden...
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Wed 26 Oct 2011, 20:28

Har flyttat ut min Jula/teknikvaruhuset 99kr modellen (endast tempgivare) den sände ju 75m stabilt i 8 tim när den låg i brevlådan, men fick fortfarande bara räkningar så det hjälpte den inte mot :-)
Får se nu på 10 meter utomhus? Clas Ohlsson modellen gav ju upp efter en vecka på 10m utomhus. Kör den på 5m inne nu så får vi se.
Men mina efarenheter hittills är att Julas är klart bra!

mange-o
1 star
1 star

Post by mange-o » Fri 28 Oct 2011, 07:33

mange-o wrote:
Palle500 wrote:Mange, Jula säger att den skall fungera upp till 100 meter.
har du testat den på lite längre anstånd?
Tyvärr så har den riktigt dålig räckvidd. Den klarade inte ens 30m om den ska gå igenom en yttervägg.

Gissar att det är samma som den som finns på Kjell:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8654&path=
Jag får nog revidera lite. Fungerar mycket bättre nu när jag flyttat min duo från att ha stått med trådlösa hörlurar, trådlös tangentbord och mus, WLAN och 3G nät, till att den står helt fritt vid ett fönster. Nu fungerar det mycket bättre.

disney
2 stars
2 stars

Post by disney » Sat 29 Oct 2011, 01:37

Palle500 wrote:Hej!
Gjorde en PDF med steg för steg instruktioner hur du får in en Clas Ohlsson tempgivare i Switch King.
Lycka till och du kan ju berätta hur det gick.
hej palle! ursäkta den sena timmen men nu har jag äntligen fått min nya duo som ersätter den trasiga och NU FUNGERAR det. följde din guide till punkt och pricka! klockrent funkar det. inga problem med räckvidd för clas ohlson sensor! toppen! tusen tack!!!

mvh Hans

larsjons
1 star
1 star

Post by larsjons » Sat 29 Oct 2011, 19:49

Jag fick inte Teknikmagasinets tempgivare att fungera trots den uppenbara likheten med K&C väderstation (om fungerar utmärkt). Nån som lyckats?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 29 Oct 2011, 19:58

larsjons wrote:Jag fick inte Teknikmagasinets tempgivare att fungera trots den uppenbara likheten med K&C väderstation (om fungerar utmärkt). Nån som lyckats?
Köpte en givare på Teknikmagasinet 99kr

Som jag skrev tidigare i tråden så fungerar denna utmärkt. Är det en sådan du köpt?
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod ... tnr=340661
La den i brevlådan (plast) sen går den genom ytterväggen och det är 75 meter!
Har inte missat en gång på 15 minuter, sänder ca var 50 sekund.

larsjons
1 star
1 star

Post by larsjons » Sun 30 Oct 2011, 13:21

Palle500 wrote:
larsjons wrote:Jag fick inte Teknikmagasinets tempgivare att fungera trots den uppenbara likheten med K&C väderstation (om fungerar utmärkt). Nån som lyckats?
Köpte en givare på Teknikmagasinet 99kr

Som jag skrev tidigare i tråden så fungerar denna utmärkt. Är det en sådan du köpt?
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod ... tnr=340661
La den i brevlådan (plast) sen går den genom ytterväggen och det är 75 meter!
Har inte missat en gång på 15 minuter, sänder ca var 50 sekund.
Japp, detta är den tempgivare jag köpt. Inget dyker upp när jag scannar i SwitchKing. Jag har sedan tidigare både CO and K&C tempgivare som är listade av Telldus och båda dessa fungerar utmärkt.

EDIT. Testade igen och nu dyker den snällt upp i Switchking!! Den skickar RH värde på 255, gissar att den saknar fuktsensor.
Last edited by larsjons on Sun 30 Oct 2011, 13:29, edited 1 time in total.

Post Reply