Trådlös termometer som passar tellstick duo
-
- 4 stars
Re: Trådlös termometer som passar tellstick duo
Glada nyheter, ja lite i varje fall!
Jag tog min Duo och spänningssatte den via min IPhone laddare och då blinkar lysdioderna när jag skickade lite signaler med min Nexa självlärande fjärkontroll.
Så Duon fungerar utan dator. Så om du provar detta och den inte blinkar och att din Nexa fjärr fungerar som den ska = kan tända och släcka en mottagare utan att Switch King är inblandad. ja då är Duon trasig!
Har lär mig lite mera själv av denna kvällsövning.
Jag tog min Duo och spänningssatte den via min IPhone laddare och då blinkar lysdioderna när jag skickade lite signaler med min Nexa självlärande fjärkontroll.
Så Duon fungerar utan dator. Så om du provar detta och den inte blinkar och att din Nexa fjärr fungerar som den ska = kan tända och släcka en mottagare utan att Switch King är inblandad. ja då är Duon trasig!
Har lär mig lite mera själv av denna kvällsövning.
-
- 2 stars
Verkar som om jag har råkat ut för en trasig duo helt enkelt.Palle500 wrote:Ja du har verkligen försökt allt. Börjar ana att det är fel på din duo?
prova att få byta ut den, alt låna en kompis fungerade Duo för att utesluta hårdvaru fel.
Om du har laptop så ta med dig datorn till affären och be att få testa med en ny om det fungerar då.
Glöm inte att ta med dig Nexa fjärren till butiken så du kan testa
Du måste berätta för oss andra här vad felet var.
Jag verkar dessvärre inte vara ensam, denna tråd innehåller en kille med samma problem:
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 7&start=15
jag citerar:
"
@micke (eller nån) Jag pluggade in min duo i min windowsmaskin igår för att testa så det inte var något tok med min linuxmaskin, installationen gick bra, definierade ett par enheter i TelldusCenter, kan utan några som helst problem stänga av och sätta på dem med lamp-knapparna i TelldusCenter och duon blinkar så fint när den sänder signalen
däremot så blinkar duon inte alls när jag sitter och trycker på alla de fjärrkontroller jag har (från nexa, kjell och clas ohlson)...
är min duo ett "måndags-exemplar" eller är det något annat som jag skulle kunna göra fel?
johe71"
Telldus svarar honom:
"Är det ett måndagsexemplar du har fått så skicka ett email till rma@telldus.se så ska vi se till att byta ut den åt dig. Hänvisa gärna till denna tråden.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies"
jag har gjort det samma, köpte min på mätteknik, men antar att det går fortare att ta det med telldus direkt, har gjort som han skrev där, mailat till rma@telldus.se och sedan hänvisat till den där tråden.. provar där först iaf.
det är sånna här gånger man önskar att man köpt duon över disk, då hade man bara kunnat åka till affären o byta o ta med datorn som du föreslog.
tusen tack för all hjälp med felsökning!
uppdaterar tråden när (om) jag får en ny!
/Hans
-
- 4 stars
Prova att skicka ett mail till Mätteknik med. jag har köpt mycket därifrån och han verkar mycket trevlig och mån om sina kunder. Så han löser nog problemet åt dig på ett enkelt sätt.
EDIT: Fick reda på att Telldus vill hantera reklamationer direkt hos sig och det sköter dom utmärkt. Så vänta på svar från Telldus (rma@telldus.se) och jag antar att dom skickar en ny Duo till dig. Problemet kan vara att dom är slut i lager.
EDIT: Fick reda på att Telldus vill hantera reklamationer direkt hos sig och det sköter dom utmärkt. Så vänta på svar från Telldus (rma@telldus.se) och jag antar att dom skickar en ny Duo till dig. Problemet kan vara att dom är slut i lager.
-
- 3 stars
Råkade själv ut för samma problem. Ingen mottagning av signaler, men sända går bra.Palle500 wrote:Prova att skicka ett mail till Mätteknik med. jag har köpt mycket därifrån och han verkar mycket trevlig och mån om sina kunder. Så han löser nog problemet åt dig på ett enkelt sätt.

Mottagaren blinkar inte heller vid signaler in, som den tydligen ska göra.
Har också köpt min från "m" och reklamerat via telldus, så en ny är på G.
-
- 2 stars
Fridde: Detta verkar vara ett väldigt vanligt problem tyvärr, har hittat en massa trådar med flera som har samma problem..
En fråga bara, när gjorde du din reklamation? har du fått svar från telldus att de skall skicka ut en ny? samma dag du reklamerade eller?
undrar bara hur länge du väntat..
Mvh Hans
En fråga bara, när gjorde du din reklamation? har du fått svar från telldus att de skall skicka ut en ny? samma dag du reklamerade eller?
undrar bara hur länge du väntat..
Mvh Hans
-
- 3 stars
Jag fick duon från M på tisdagen, reklamerade till Telldus på onsdagen och hade en ny i brevlådan på fredagen + ett returkuvert.
Snabbare reklamation än så har jag aldrig varit med om.
Så nu funkar det!

Snabbare reklamation än så har jag aldrig varit med om.

Så nu funkar det!
-
- 4 stars
Disney! har du hört något från Telldus ang ditt reklamations mail?
Fidde fick ju suverän service av Telldus. Någon som vet om Duon är slut i lager och om det är nya på väg in från Kina?
Tänkte att det kanske då blir batch 2 och är intresserad om dom fungerar bättre och om man kanske kan släcka lysdioderna på denna batch? (men det kan man nog på batch 1 med ligger nog i firmwaren).
Ingen som hackat Duon så man kan få den att göra vad man vill? tex lägga till egna RF insignaler, är lite irriterad på att den inte släpper igenom allt och låter oss användare välja vad vi vill använda!
Fidde fick ju suverän service av Telldus. Någon som vet om Duon är slut i lager och om det är nya på väg in från Kina?
Tänkte att det kanske då blir batch 2 och är intresserad om dom fungerar bättre och om man kanske kan släcka lysdioderna på denna batch? (men det kan man nog på batch 1 med ligger nog i firmwaren).
Ingen som hackat Duon så man kan få den att göra vad man vill? tex lägga till egna RF insignaler, är lite irriterad på att den inte släpper igenom allt och låter oss användare välja vad vi vill använda!
-
- 2 stars
De svarade på mitt mail samma dag, först autosvar och sedan svarade de i deras egna RMA system på deras hemsida och skrev följande
"Telldus answers: 2011-10-21 - 13:21
Hej!
Ja, det låter som att mottagardelen är trasig. Vi kommer att skicka ut en ny till dig, samt ett förfrankerat kuvert som du kan skicka tillbaka den trasiga i.
Var har du köpt din TellStick Duo?"
Så det har varit snabba puckar hittils! i bästa fall så har jag ju min nya duo på tisdag, om det flyter på lika bra som för fridde?
Det lät inte i mailet som om de hade slut på Duos, tycker det låter som att de har ett lager själva så de kan skicka ut till mig, ELLER så får jag en "refurbished" duo som nån annan skickat in och som de repat manuellt?? Vem vet? Spelar inte så stor roll, bara jag får en som fungerar.
Det där med att lysdioderna stör kan man ju lösa enkelt. Köp vit gaffatejp. Problem löst!
"Telldus answers: 2011-10-21 - 13:21
Hej!
Ja, det låter som att mottagardelen är trasig. Vi kommer att skicka ut en ny till dig, samt ett förfrankerat kuvert som du kan skicka tillbaka den trasiga i.
Var har du köpt din TellStick Duo?"
Så det har varit snabba puckar hittils! i bästa fall så har jag ju min nya duo på tisdag, om det flyter på lika bra som för fridde?
Det lät inte i mailet som om de hade slut på Duos, tycker det låter som att de har ett lager själva så de kan skicka ut till mig, ELLER så får jag en "refurbished" duo som nån annan skickat in och som de repat manuellt?? Vem vet? Spelar inte så stor roll, bara jag får en som fungerar.
Det där med att lysdioderna stör kan man ju lösa enkelt. Köp vit gaffatejp. Problem löst!

-
- 4 stars
Måste ta tillbaka detta! Den fungerade bra i en vecka. Sen har den troligen börjat sända svagare pga att batteriet blivit lite "mattare" kanske för att det börjar bli kallare ute? Så nu får jag bara in värdena sporadiskt i SK, typ några ggr/tim. Skall prova att byta batteri. jag har inte flyttat på givaren/Duo och inga nya störkällor vad jag vet.Palle500 wrote:Köpte en billig tempgivare från Clas Ohlsson idag 149 kr. Den som Telldus stödjer
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635172
Fungerar kanon, inga problem på 10 meter från Duo'n. Såg att Martin klagat på RF signalens räckvid på sin på Telldus forumet. Snygg design men hopplöst dåligt designad utomhusdel med avseende på fukt och "stora" hål för att få in luft tempen. Kommer bli bra med insekter som boar i den. Den sänder ca var 40 sekund. Sen vet man ju inte hur fel kallibrerad den är. men det kan man ju fixa i SK numera.
-
- 2 stars
Om man läser på baksidan av förpackningen så står det ju att den presterar sämre i kyla om man använder ett vanligt alkaliskt batteri, för att klara kyla bättre så får man byta till ett lithium-batteri istället, det klarar mycket lägre temperaturer och klarar av att prestera lika bra ändå..
/H
/H