Dimmra vid solnedgång

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
MrPD
1 star
1 star

Dimmra vid solnedgång

Post by MrPD » Tue 11 Oct 2011, 21:04

Hej
Börjar få ordning på alla lampor här hemma nu men har ett "problem" jag har letat lite här men har inte hittat någon lösning. Jag har 2 lampor som jag vill dimma upp i takt med solnedgång tex 20% vid skymning osv till 100% när det mörknat helt, ungefär som http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... itt-sovrum fast tvärt om och inte via tid utan via solens nedgång. Är detta möjligt att göra?

Mvh
Robert
Server 2.0.0.36 Klient 2.0.0.19
Databas 2.01 Telldus 2.1.0

tomas
Administrator
Administrator

Re: Dimmra vid solnedgång

Post by tomas » Mon 17 Oct 2011, 21:00

Ett sätt att lösa det är om du kan få in ett värde för solinstrålningen (t ex med hjälp av en ljussensor eller genom att hämta hem solinstrålning på nätet).
  • Lägg upp en datakälla för solinstrålningen
  • Skapa ett gruppschema för Dim 30% vid kl 13:00 och ange regel att solinstrålning ska vara mindre än 100
  • Skapa ett gruppschema för Dim 60% vid kl 13:01 och ange regel att solinstrålning ska vara mindre än 50
  • Skapa ett gruppschema för On (100%) vid kl 13:02 och ange regel att solinstrålning ska vara mindre än 20
  • Koppla dessa scheman till enheten du vill styra
Tidsförskjutningen gör att Switch King vet vilket schema som gäller (när solinstrålning är mindre än 20 så är ju alla scheman gällande och då används det som ligger närmast i tid).

Här finns information om hur solinstrålning kan hämtas hem för Göteborgsområdet:
http://www.switchking.se/sv/faq/guider/ ... ningsrelae

Ett alternativt sätt (om man inte har tillgång till solinstrålning som ett värde) kan vara att läsa in status för solen uppe/nere via REST-interfacet och sedan skapa några datakällor med olika förskjutning i förhållande till solnedgång.

Här finns information om hur man läser in via REST (ändra offset för respektive datakälla för att få till förskjutningen):
viewtopic.php?f=7&t=291
Tomas | Switch King

MrPD
1 star
1 star

Re: Dimmra vid solnedgång

Post by MrPD » Tue 18 Oct 2011, 07:54

Ok tack, jag ska labba lite med det

Robert
Server 2.0.0.36 Klient 2.0.0.19
Databas 2.01 Telldus 2.1.0

Post Reply