Hjälp med datakälla

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
fridde
3 stars
3 stars

Re: Hjälp med datakälla

Post by fridde » Fri 14 Oct 2011, 22:13

KungenAvPeking wrote: Hämtningstyp: När fil har ändrats
Förfallotid: 00:05:00

Antal decimaler: 0
Min-värde: 0
Max-värde: 2
Fel-värde: 99
Hmmm...
Jag får det inte riktigt att funka.
Kör Android (Samsung S2) och appen Tasker.
Har ställt in datakällan som ovan och skriver värdet 1 till den via REST från Tasker.
Har skapat en regel som byter till scenario "Hemma" när värdet är 1 (och det funkar).
Det som inte funkar är när mobilen är utanför huset och inte har någon kontakt, då förfaller värdet, men den byter ändå inte till scenario "borta" och värdet 1 står kvar i datakällan, men som ogiltigt.
Borde inte det bli 99 då?

Jag missar säkert nånting enkelt... :)

Kör v2.

Vad är det som krävs för att en datakälla ska byta värde till felvärdet?
Räcker det inte med att värdet förfaller?

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 15 Oct 2011, 18:45

Samma problem för mig! Verkar vara en bug att SK 2.0 inte ogiltigförklarar hämtningsintervall när filens tidstämpel inte ändras.
Verkar vara mera en funktion om värdet inte ändras innom denna intervall?

data%20fil%20problem.PNG
[/img]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Sat 15 Oct 2011, 19:44

Jag verkar ha löst mitt problem nu, efter att ha läst lite i en annan tråd här, men lite skumt är det.

I mitt fall verkar det ha varit själva scenariona som låste datakällan så den inte förföll till felvärdet.
När jag ändrade till lägre prioritet på scenariot "borta" och satte avslutningstid på scenariot "hemma" så började det fungera och datakällan blev plötsligt 99 som är det felaktiga värdet.

@Palle
På bilden ser det ut som att du inte bockat i rutan "Använd förfallotid".

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sat 15 Oct 2011, 20:02

Tackar, men jag har bockat i den, blev en tokig bild då jag testade hit och dit.
Jag får det inte att fungera. Blir endast förfallen om jag går och sparar igen i datafilen setup?

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Sat 15 Oct 2011, 20:06

Ok.

Jag har en datakälla som bara sätts från mobilen via REST och den förfaller som den ska nu när jag fick ordning på scenariot.
Annars ser det ut som på din bild, med förfallotid förbockad.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 15 Oct 2011, 20:25

Ni verkar ha fått ordning på detta nu - eller är det något utestående?

Huvudingredienserna är:
  • Ett värde som samlas in från en datakälla kan bara användas för att _starta_ ett scenario - inte avsluta det. Scenariot måste avslutas på annat sätt - antingen via ett scenario som har högre prioritet, eller att du manuellt byter scenario.
  • Om datakällan får felvärde eller ej _efter_ att scenariot är startat är ointressant - scenariot är alltså redan startat och det måste till någon annan aktivitet för att scenariot ska bytas eller avslutas.
När det gäller prioritet gäller att prioriteten på scenarion måste skilja sig åt - om ett scenario körs och detta scenario har prioritet "Hög" kan ett scenario med prioritet "Normal" aldrig startas automatiskt, trots att en regel uppfylls som gör att scenariot egentligen "har rätt att starta". Prioritet är styrande...

Som ni märker är scenario i kombination med datakällor - framför allt flera datakällor i kombination - inte helt enkelt att bemästra. En guide för hur detta kan användas på smidigast sätt skulle underlätta att greppa det och vi har en del planer när det gäller förändringar/förbättringar för just scenariohanteringen och möjligheter att starta/stoppa scenarion men vi har inte lagt in dem i road map för en specifik version, vilket gör att målet fortfarande inte är helt satt.
Martin | Switch King

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Sat 15 Oct 2011, 20:30

Halloj!
Martin wrote:[*]Om datakällan får felvärde eller ej _efter_ att scenariot är startat är ointressant - scenariot är alltså redan startat och det måste till någon annan aktivitet för att scenariot ska bytas eller avslutas.[/list]
Jag hade gjort så att den ena scenariot startade när datakällan var "1" och det andra scenariot skulle starta när datakällan förfallit och värdet alltså blivit 99 (i mitt fall), men det kanske sket sig p.g.a. att de var lika priade.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 15 Oct 2011, 20:35

Sant... "Prioritet" är en annan huvudingrediens.
Uppdaterar inlägget ovan...
Martin | Switch King

fridde
3 stars
3 stars

Post by fridde » Sat 15 Oct 2011, 20:36

Det här ser också intressant ut.
Eftersom scenariot "hemma" går ut efter 5 minuter och sedan ska växla till "borta" så gör den det, fast hoppar tillbaka innan det hinner märkas, eftersom regeln säger att den ska vara där och är högre priad...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 15 Oct 2011, 20:40

Har du angett att scenariot "Hemma" ska följas av scenariot "Borta" när "Hemma" avslutas?
Martin | Switch King

Post Reply