Jag kör klientversion 1.10.0.6 och serverversion 1.10.1.3 Telldus center 2.0.4.
Kör WHS på datorn.
Jag har en router vars USB-modem måste startas om med jämna mellanrum.
Hårdvarumässigt har jag satt ett brytande (normalt slutet) relä på USB-modemets +5V och kopplat relät till en SYCR-3500.
Har lagt en datakälla som kontrollerar en textfil på nätet som innehåller enbart "1" och som kollas var 5:e minut.
När uppkopplingen går ner, så förfaller värdet, enheten går till och modemets +5V bryts, så långt allt väl.
Problemet jag har är hur jag ska få regeln att slå av enheten igen, så modemet kommer igång.
Skulle vilja att den ändrar tillbaka statusen efter några sekunder.
Hur fungerar pluginet Online Checker och regeln till den?
Regel till online check
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Re: Regel till online check
Det finns säkert flera sätt att lösa det på men jag hade motsvarande situation med en dörrklocka som bara sänder TurnOn och aldrig TurnOff. Jag löste det genom att installera pluginet för skript och starta följande bat-fil när dörrklockan sätts till On:
@echo off
ping -n 2 -w 1000 127.0.0.1
d:
cd "\Switch King\Script"
wget "http://user:hemligtpwd@servernamn:port/datasources/nummer på datakällan/addvalue?value=TurnOff"
del "addvalue@value=TurnOff"
exit
ping-raden ger en fördröjning på två sekunder, wget för Windows kan hämtas t.ex. på http://users.ugent.be/~bpuype/wget/. Den sparar svaret från servern i en fil, därav del-raden.
@echo off
ping -n 2 -w 1000 127.0.0.1
d:
cd "\Switch King\Script"
wget "http://user:hemligtpwd@servernamn:port/datasources/nummer på datakällan/addvalue?value=TurnOff"
del "addvalue@value=TurnOff"
exit
ping-raden ger en fördröjning på två sekunder, wget för Windows kan hämtas t.ex. på http://users.ugent.be/~bpuype/wget/. Den sparar svaret från servern i en fil, därav del-raden.
-
- Administrator
Ett annat sätt är att använda ett scenario som triggas på om Online Checker hittar ut på nätet eller ej, där enheten sätts till "Off".
Hur Online Checker sätts upp hittar du in själva zip-filen som du laddar ner från Switch Kings webbplats.
Hur Online Checker sätts upp hittar du in själva zip-filen som du laddar ner från Switch Kings webbplats.
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Tack för era svar.
Så jag måste alltså använda scenarion?
Där finns det möjlighet att ange "Avsluta efter" så då funkar det, och det är så jag kör just nu, men jag funderar om det går att lösa utan scenario, med hjälp av enbart gruppregler.
Men det kanske löser sig i nästa version som är på g.
Den verkar ha mycket godis.
Så jag måste alltså använda scenarion?
Där finns det möjlighet att ange "Avsluta efter" så då funkar det, och det är så jag kör just nu, men jag funderar om det går att lösa utan scenario, med hjälp av enbart gruppregler.
Men det kanske löser sig i nästa version som är på g.
Den verkar ha mycket godis.

-
- Administrator
Det finns inga större nyheter på just detta område i 2.0 annat än just scenario-hantering, där en nyhet är att man kan ange att alla enheter utom en specifik enhet ska påverkas då ett scenario körs.
Ditt problem går att lösa på andra sätt också, via Switch Kings plugin-interface, men det är långt mer avancerat då krävs några rader C#...
Vi har en del idéer om detta inför framtiden och kommande versioner men för v2.0 så är vårt huvudfokus just Duo-spåret.
Ditt problem går att lösa på andra sätt också, via Switch Kings plugin-interface, men det är långt mer avancerat då krävs några rader C#...
Vi har en del idéer om detta inför framtiden och kommande versioner men för v2.0 så är vårt huvudfokus just Duo-spåret.

Martin | Switch King