Toggla nexa switch

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Palle500
4 stars
4 stars

Toggla nexa switch

Post by Palle500 » Sun 09 Oct 2011, 12:16

Hej!
Letar efter hur man kan få SK att toggla en utgång (Nexa On/Off) typ ON -> OFF -> ON under en sekund?
Anledningen är att jag har byggt motoriserade rullgardiner och det intefacet jobbar med en modifierad RC servomotor (180 grader = 25 varv) som kör ned gardinen vid Nexa ON och gardinen upp vid Nexa OFF. Har även en funktion om man togglar Nexa från ON -> OFF -> ON under en sekund så stannar gardinen (ingen PWM signal) på tex halva vägen.
Funger utmärkt med Nexa fjärren och tex Logitech Harmony (med RF batteri), men hur få SK att pulsa Nexa brytaren så fort?

Rhodin
4 stars
4 stars

Re: Toggla nexa switch

Post by Rhodin » Sun 09 Oct 2011, 12:32

Bör det inte gå att använda ett scenario?

sonnyboy
4 stars
4 stars

Post by sonnyboy » Sun 09 Oct 2011, 12:41

Palle har du någon beskrivning på vad du använt för prylar för att få till tex rullgardinen,
Jag är själv lite sugen på det men vet inte hur jag ska bygga.
// Sonny
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 09 Oct 2011, 14:08

Hej alla som är intresserade av att bygga egna motoriserade rullgardiner.
Jag är endast i protoypstadiet med mina rullgardiner.
Men det består av Ikea rullgardiner (går bra med andra fabrikat) ett RC servo Tower Pro MG995 (finns på Tradera 150kr) och en Nexa On/Off selflearning switch (moddad till 12 volt).
Servot är moddat med en 25 varvig 5Kohm trimpott istället för orginal pot. Detta gör att man lurar servot att röra sig typ 25 varv för en PWM puls för 180 grader och tillbaka 25 varv för PWM 0 grader.
Sen styr jag det med en Stamp BS-1 just nu men det blir en PIC i slutgiltlig version.
Matar sen allt med en 12 volt 1A nätadapter.

Får se om jag lägger upp en beskrivning när det är klart. Det är lite pulande att modda grejorna. Svarva axel till potten, fräsa fäste till servot, modda elektroniken, koda styrprogrammet m.m.

Finns det många som är intresssera av ev köpa färdigbyggda enheter (ja utan rullgardin) för så där 800 kr av mig?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 09 Oct 2011, 17:07

Palle500 wrote:Letar efter hur man kan få SK att toggla en utgång (Nexa On/Off) typ ON -> OFF -> ON under en sekund?
Finns inget som löser detta idag, vad jag kan komma på...
Det finns lösa planer på en makrohantering (noterat på Switch Kings BugNet) men inget mer än så...
Martin | Switch King

Palle500
4 stars
4 stars

Post by Palle500 » Sun 09 Oct 2011, 17:53

Tack Martin!
Hoppas du fixar det i framtiden, kan nog krångla med Telldus drivers med.
Men det finns en annan burk som klarar detta som körs helt offline:
http://cms.jbmedia.de/index.php?option= ... =8&lang=en

Har köpt denna från dom "Light-Manager Mini" och den är sjukt bra på att styra Nexa även på dubbla avståndet mot Telldus.
Kan kanske få in den mot SK via ScriptExecutorPlugin och skicka IR.

Får börja hacka en Nexa dimmer på triacutgången så kan man styra gardinerna till absolut positioner (typ fullt upp, 20% ned, 50% ned, 100%längst ner) via dimmer % nivåerna från SK.

Post Reply