Hjälp med datakälla

Allmänna frågor och synpunkter.
nulf
2 stars
2 stars

Re: Hjälp med datakälla

Post by nulf » Fri 15 Jul 2011, 00:14

:clap: :clap: :clap: nu funkar det.

Misstänkte att problemet låg i tasker, gjorde en ominstallation så funka det direkt.

Tack för all hjälp.

En ny fråga dock..
kan man istället för "value=" räkna värdet på datakällan?
Så att när tjejen kommer hem ökas värdet från 1 till 2, och när jag går hemifrån räkna ner till 1 igen?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 15 Jul 2011, 07:07

nulf wrote:Så att när tjejen kommer hem ökas värdet från 1 till 2, och när jag går hemifrån räkna ner till 1 igen?
Om det inte är möjligt i Tasker så skulle du kanske kunna lösa det genom att ha två datakällor - lite beroende på vad du vill uppnå...

Om du har två datakällor - en som heter "Han" och en som heter "Hon" ;), så kan du kräva att båda dessa ska vara uppfyllda för att ett visst schema schema ska vara aktivt, eller exempelvis skapa ett schema som gäller om "Han = Hemma" och "Hon = Borta" etc...
Martin | Switch King

nulf
2 stars
2 stars

Post by nulf » Fri 15 Jul 2011, 15:02

Martin wrote:
nulf wrote:Så att när tjejen kommer hem ökas värdet från 1 till 2, och när jag går hemifrån räkna ner till 1 igen?
Om det inte är möjligt i Tasker så skulle du kanske kunna lösa det genom att ha två datakällor - lite beroende på vad du vill uppnå...

Om du har två datakällor - en som heter "Han" och en som heter "Hon" ;), så kan du kräva att båda dessa ska vara uppfyllda för att ett visst schema schema ska vara aktivt, eller exempelvis skapa ett schema som gäller om "Han = Hemma" och "Hon = Borta" etc...
Ja jag kan göra så men det blir väldigt många nya scheman med många regler, men hade det funnits en eller-funktion i SK hade det varit lättare :D

Vad jag vill uppnå är att räkna mobilerna som är hemma, då kan man komma och gå som man vill och klara sig med en datakälla och när ingen är hemma blir datakällan 0 och allt stängs av.
Plus att det blir lättare att bygga ut om fler mobiler ska användas.

Tänkte att man istället för "addvalue?value=1" kunde skicka typ "IncreaseValue" och "DecreaseValue" till datakällan, men det kanske inte är möjligt?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 15 Jul 2011, 15:44

nulf wrote:[...]men hade det funnits en eller-funktion i SK hade det varit lättare
Jo, det är sant... Vi får lägga till det på "funderingslistan".

Det "eller" som finns som du kan använda just nu är i princip att om du har två scheman som är "On" vid exempelvis 17:00, så räcker det reglerna för ett av schemana är uppfyllda för att lampan ska vara tänd.
nulf wrote:Tänkte att man istället för "addvalue?value=1" kunde skicka typ "IncreaseValue" och "DecreaseValue" till datakällan, men det kanske inte är möjligt?
Nej, inte idag, men jag kan lägga in det som mål för nästa kommande version. Implementationen är relativt enkel...
Martin | Switch King

nulf
2 stars
2 stars

Post by nulf » Fri 15 Jul 2011, 16:08

Martin wrote: Jo, det är sant... Vi får lägga till det på "funderingslistan".
Låter bra :) en "eller" hade varit guld värd för mig då jag har ca 30 enheter med fyra scheman som styr belysning beroende på hur jag jobbar plus nu tre nya schema beroende på om hon eller han eller båda är hemma.
Martin wrote:Det "eller" som finns som du kan använda just nu är i princip att om du har två scheman som är "On" vid exempelvis 17:00, så räcker det reglerna för ett av schemana är uppfyllda för att lampan ska vara tänd.
Ja jag har provat det men får problem när lampan ska släckas vid olika tider,
för när en enhet har flera scheman med olika regler så släcks lampan på det första/tidigaste off-kommandot även om regeln för det schemat inte är uppfylld (svårt att förklara..)
nulf wrote:Tänkte att man istället för "addvalue?value=1" kunde skicka typ "IncreaseValue" och "DecreaseValue" till datakällan, men det kanske inte är möjligt?
Nej, inte idag, men jag kan lägga in det som mål för nästa kommande version. Implementationen är relativt enkel...
Låter jättebra :D

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Fri 15 Jul 2011, 17:56

Vad jag vill uppnå är att räkna mobilerna som är hemma, då kan man komma och gå som man vill och klara sig med en datakälla och när ingen är hemma blir datakällan 0 och allt stängs av.
Men det borde ju funka om alla mobiler ger att data källan är "1" när dom är hemma...

Ex.
Ingen hemma, datakälla är "0"
Mobil#1 kommer hem, datakälla blir "1"
Mobil#2 kommer hem, datakälla blir "1"
Mobil#3 kommer hem, datakälla blir "1"
Mobil#1 och Mobil#3 åker iväg, datakälla förblir "1" (eftersom Mobil#2 fortfarande är hemma)
Mobil#2 åker iväg, datakälla blir "0"

Med andra ord, om det inte gör någon skillnad hur många, eller vilka mobiler som är hemma, funkar det...

Om du i stället menar att du ska styra olika saker olika, beroende på vilka mobiler som är hemma, dvs göra skillnad på Mobil#1 och Mobil#2, då blir det svårare med en datakälla...
Hur ska du t.ex skillja på om det är Mobil#1 + Mobil#2 som är hemma och inte Mobil#3?
Om du ger mobilerna olika värden (#1 = 1, #2 = 2 osv...) måste du ändå göra flera regelutvärderingar, per händelse, beroende på vilka mobiler som ska göra vad och i kombination med vilka andra mobiler som är, eller inte är, hemma... :roll:

Jag tror ju ärligt talat att det vore enklare med en datakälla per mobil! :)

nulf
2 stars
2 stars

Post by nulf » Fri 15 Jul 2011, 18:39

KungenAvPeking wrote:
Men det borde ju funka om alla mobiler ger att data källan är "1" när dom är hemma...

Ex.
Ingen hemma, datakälla är "0"
Mobil#1 kommer hem, datakälla blir "1"
Mobil#2 kommer hem, datakälla blir "1"
Mobil#3 kommer hem, datakälla blir "1"
Mobil#1 och Mobil#3 åker iväg, datakälla förblir "1" (eftersom Mobil#2 fortfarande är hemma)
Mobil#2 åker iväg, datakälla blir "0"

Med andra ord, om det inte gör någon skillnad hur många, eller vilka mobiler som är hemma, funkar det...

Om du i stället menar att du ska styra olika saker olika, beroende på vilka mobiler som är hemma, dvs göra skillnad på Mobil#1 och Mobil#2, då blir det svårare med en datakälla...
Hur ska du t.ex skillja på om det är Mobil#1 + Mobil#2 som är hemma och inte Mobil#3?
Om du ger mobilerna olika värden (#1 = 1, #2 = 2 osv...) måste du ändå göra flera regelutvärderingar, per händelse, beroende på vilka mobiler som ska göra vad och i kombination med vilka andra mobiler som är, eller inte är, hemma... :roll:

Jag tror ju ärligt talat att det vore enklare med en datakälla per mobil! :)
Men Mobil#2s värde uppdateras inte automatiskt hemma hos mig när jag använder tasker, så det sista som händer i datakällan blir att den sätts till 0 när Mobil#1 och Mobil#3 åker iväg
Hade jag fått igång PingChecker skulle det fungerat som du skrev

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Fri 15 Jul 2011, 21:51

Då har vi lite av samma problem...

Jag kör med Pingchecker och det är bara min egen mobil som det funkar 99% på.

Sambons Samsung Galaxy 5 och grabbens SonyEricsson X10 verkar gå ner i någon typ av viloläge när man inte använder dom aktivt på nätet, vilket gör att det inte går att Pinga dom hela tiden, trots att dom är hemma... :(

Vet inte hur man kan lösa det, om det är någon typ att strömsparfunktion, som man kanske kan stänga av, eller om det helt enkelt inte går att göra något åt och därmed gör Pingcheckern värdelös...? :(

Tanken bakom Pingcheckern är lysande, men om det inte funkar i verkligheten måste man ju hitta andra vägar.
Tasker kanske kan vara en lösning, har inte testat den vägen än, utan har mest kollat på vad man kan använda denna typ av funktion (hur man än löser det, rent tekniskt) till...

nulf
2 stars
2 stars

Post by nulf » Sat 16 Jul 2011, 01:01

Jag har kört så här över ett år ,det är väldigt smidigt att kunna ha koll på om nån är hemma eller ej och kunna få en riktig automation utan att behöva trycka en enda gång manuellt på nån knapp.
Men jag använde bluetooth för att spåra mobilerna innan vi skaffade smartphones hemma.
Och nu när det funkar över wifi så är det ju inte helt fel att slippa ha både wifi och bt på samtidigt.

Jag tycker Tasker funkar mycket bra nu, men det blir ju händelsestyrt så datakällan uppdateras bara vid till och frånkoppling till nätverket.
Och jag gillar det mer än att behöva ligga och pinga konstant.
Men det går säkert att få tasker till att uppdatera datakällan med jämna mellanrum också om man vill
Det finns ju för- och nackdelar med allt...

Men sen när Martin fixar "IncreaseValue" via REST så blir det riktigt bra :D

pejka
1 star
1 star

Post by pejka » Fri 23 Sep 2011, 13:02

När/om du har löst de har du löst att dela med dig jag hänger inte riktigt med i tråden nämligen
Hos TCC Designs kan du köpa hemsida som är skräddarsydd och sökmotorsoptimerad till Sveriges lägsta priser

Post Reply