Relay Controller Plugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
Isaksson
5 stars
5 stars

Re: Relay Controller Plugin

Post by Isaksson » Mon 07 Feb 2011, 14:58

Rhodin wrote:Hade en plan tidigare att kunna styra min vattenburna golvvärme med SK. Dock blir det något krångligt om den skall anslutas via RS232 (har ej datorn i närheten).

Idag styrs golvvärmen mha 24volts shuntar och rumstermostater.

Helst skulle jag vilja ha trådlöst - annars bör ju 1-wire/BM kunna fungera

MVH Peter
Ah okej, kan vara lite svårt med kabeldragning ibland, men det brukar man oftast kunna lösa på lite olika sätt.
Jag förstår att trådlöst är att rekommendera i ditt fall när hastigheten är av mindre betydelse.

ekis
2 stars
2 stars

Post by ekis » Mon 07 Feb 2011, 15:44

Rhodin wrote:Hade en plan tidigare att kunna styra min vattenburna golvvärme med SK. Dock blir det något krångligt om den skall anslutas via RS232 (har ej datorn i närheten).

MVH Peter
Nu är jag inte riktigt med på vad för funktion du vill styra, är det exempelvis om utetempen är 11 grader så skall golvvärmen mappas mot det?
Som den nyfikne man är så får du mera än gärna utveckla.

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Mon 07 Feb 2011, 15:50

ekis wrote:

MVH Peter
Nu är jag inte riktigt med på vad för funktion du vill styra, är det exempelvis om utetempen är 11 grader så skall golvvärmen mappas mot det?
Som den nyfikne man är så får du mera än gärna utveckla.
Jo idag har jag redan 1-wire tempsensorer i alla rum (även ute). Jag skulle vilja nyttja den information och instället styra respektive golvvärmeslinga mha datorn (SK eller BM) för att bättre (läs nördigare) styra/kontrollera värmen. Tex på helgen kan jag sänka värmen på kontoret etc

//Peter

ekis
2 stars
2 stars

Post by ekis » Mon 07 Feb 2011, 19:23

Rhodin wrote:Jo idag har jag redan 1-wire tempsensorer i alla rum (även ute). Jag skulle vilja nyttja den information och instället styra respektive golvvärmeslinga mha datorn (SK eller BM) för att bättre (läs nördigare) styra/kontrollera värmen. Tex på helgen kan jag sänka värmen på kontoret etc

//Peter
Jo lite som jag kanske anade. Men är inte det lite som att uppfinna hjulet igen då den funktionen finns i de flesta värmesystem idag, eller går att lägga till. Såvida man nu inte har en panna/pump med flera år på nacken som saknar detta. Men visst som du säger "nördfaktorn" bara det skulle kunna få mig att göra det :D

Det koola i det hela skulle vara, tycker jag, att man loggar värmen på varje slinga som skickas ut och sedan jämför med den faktiska värmen i rummet och temperaturen ute.

Jag är mera inne på att logga enerigförbrukningen på varje fas, alternativt varje uttag. Kommer nog att komplettera med energimätare (DIN med display) på vissa grupper i mitt "säkringsskåp"

Jag har iofs tittat på Plugwises puckar, de har ju den funktionen som jag är ute efter, dyra å andra sidan.

Nåja, kommer du på en smutt lösning, så är det alltid intressant

Korak
3 stars
3 stars

Post by Korak » Sat 12 Feb 2011, 02:26

Om du bara vill köra trådlös RS232 från en dator till en RS232 betyckad apparajt så är det smidigt med en bluetooth modul bara, typ en sån här http://www.mikroe.com/eng/products/view ... th-module/
Om du inte har BT i din dator så finns det både små och billiga USB->BT moduler, sen skapar du bara en "seriell profil" mellan BT enheterna och kör mot den virtuella COM-porten som skapas.
Kör med denna själv, funkar kanon både mot RS232 och RS485, det enda stället jag INTE fått det att funka bra är mot programmerbara ECU'er för bilar (insprutningsboxar), verkar som om den lilla laggen som blir på den virtuella RS232 förbindelsen räcker för att sätta protokollet ur spel.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 18 Feb 2011, 11:36

Korak wrote:Om du bara vill köra trådlös RS232 från en dator till en RS232 betyckad apparajt så är det smidigt med en bluetooth modul bara, typ en sån här http://www.mikroe.com/eng/products/view ... th-module/
Om du inte har BT i din dator så finns det både små och billiga USB->BT moduler, sen skapar du bara en "seriell profil" mellan BT enheterna och kör mot den virtuella COM-porten som skapas.
Kör med denna själv, funkar kanon både mot RS232 och RS485, det enda stället jag INTE fått det att funka bra är mot programmerbara ECU'er för bilar (insprutningsboxar), verkar som om den lilla laggen som blir på den virtuella RS232 förbindelsen räcker för att sätta protokollet ur spel.
kan vara en bra lösning att kunna köra blåtand när man ej har möjlighet med kabeldragning.
Bra tips.

SM4UZM
1 star
1 star

Post by SM4UZM » Wed 09 Mar 2011, 22:13

Hej

Finns det möjlighet att använda sig av Velleman VM110 relay controller card? Detta kort har USB istället för RS232.

/ Jon

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Wed 09 Mar 2011, 22:16

SM4UZM wrote:Hej

Finns det möjlighet att använda sig av Velleman VM110 relay controller card? Detta kort har USB istället för RS232.

/ Jon

Hej.

Det kommer tyvärr inte att fungera.
Ser du några problem att använda rs232? om du vill använda usb så kan du ju göra som mig att använda usb till serialport och sedan koppla på kortet.

SM4UZM
1 star
1 star

Post by SM4UZM » Wed 09 Mar 2011, 22:29

Tack för snabbt svar

De flesta nya datorer har ju bara USB idag. Men att använda en omvandlare är inget problem för mig.

/ Jon

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Wed 09 Mar 2011, 22:50

SM4UZM wrote:Tack för snabbt svar

De flesta nya datorer har ju bara USB idag. Men att använda en omvandlare är inget problem för mig.

/ Jon
rs232 är forfarande ett ganska bra protokoll för sådana här "enkla" grejer.
Hör av dig om du har fler frågor.

Post Reply