Utveckling avstannad?

Allmänna frågor och synpunkter.
Freddan101
2 stars
2 stars

Utveckling avstannad?

Post by Freddan101 » Wed 27 Aug 2014, 17:40

Var nu ett tag sen jag körde Tellstick och Switchking. Tänkte låta Tellsticken gå i arv till en vän och rekommendera honom Switchking.

Men när jag tittar under Nyheter och senaste släppta version ser det ut som utvecklingen avstannat. Någon som vet hur det ligger till?

Fekalen
1 star
1 star

Re: Utveckling avstannad?

Post by Fekalen » Fri 29 Aug 2014, 19:12

Jag kikar också in här på forumet ibland för att se om något nytt hänt, väntar med spänning på nästa version av Switchking.
Switchking var och är fortfarande riktigt bra men nu när man börjat bygga vidare med zwave och rfxtrx433 här hemma så duger nuvarande version tyvärr inte längre.
Saknar funktionella grafer i switchking också.

Undra också, finns det någon plan att inom kort släppa en ny version?

Kan väl tipsa om dessa som är gratis och har en aktiv utveckling så länge:
http://www.domoticz.com/ - Kör denna på en gammal laptop med ubuntu server, rfxtrx433 och aeon zwave s2 sticka.
Fungerar riktigt bra. ska gå att trixa igång tellsticken också.
Tyvärr saknar den en massa smarta funktioner som switchking har, typ enkel hantering av sol upp och ner. Det är krånglig med script och event om man inte är programmerare...
Plus i kanten att den gör fina grafer där man kan blanda olika datakällor.

http://opennethome.org/ - Inte testat själv, tellstick fungerar tydligen rakt av
http://www.openhab.org/ - Provat men var lite väl avancerat att komma igång. För mycket jobb = gav upp.

/M

khaverblad
1 star
1 star

Post by khaverblad » Mon 01 Sep 2014, 08:28

Fekalen wrote:Tyvärr saknar den en massa smarta funktioner som switchking har, typ enkel hantering av sol upp och ner. Det är krånglig med script och event om man inte är programmerare...
Har gjort samma resa som dig, dvs börjat med Tellstick och gått över till RFXCom sedan Maj månad i år. Vad gäller Domoticz så vet jag inte om du kör en ruskig gammal version för jag har då haft hantering av sol upp och ner sedan jag börjat använda Domoticz. I de versioner jag har kört så har du en GUI baserad event hanterare med drag and drop funktioner för att skripta ihop events. Så förslag är att du antingen uppdaterar till senaste Stable eller drar ner senaste Betan; vilket jag har kört hela tiden på utan problem på en Debian burk.

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Tue 09 Sep 2014, 20:35

Freddan101 wrote:Men när jag tittar under Nyheter och senaste släppta version ser det ut som utvecklingen avstannat. Någon som vet hur det ligger till?
Vi arbetar vidare med Switch King i det tysta även om vi tyvärr inte haft möjlighet att jobba med Switch King i den takt vi önskat. De förändringar vi velat göra har visat sig vara omfattande och fortfarande återstår en hel del arbete innan vi har något att visa upp. Utvecklingen står inte stilla.

Vi anser att den version av Switch King som är tillgänglig nu är stabil och fungerar väl och att vi därmed kan fokusera på den nya versionen utan att lägga tid på mindre uppdateringar av den gamla.

Vi får återkomma när vi har fått bättre grepp om när i tiden det blir aktuellt med en ny version.
Tomas | Switch King

Freddan101
2 stars
2 stars

Post by Freddan101 » Wed 10 Sep 2014, 05:38

tomas wrote:
Freddan101 wrote:Men när jag tittar under Nyheter och senaste släppta version ser det ut som utvecklingen avstannat. Någon som vet hur det ligger till?
Vi arbetar vidare med Switch King i det tysta även om vi tyvärr inte haft möjlighet att jobba med Switch King i den takt vi önskat. De förändringar vi velat göra har visat sig vara omfattande och fortfarande återstår en hel del arbete innan vi har något att visa upp. Utvecklingen står inte stilla.

Vi anser att den version av Switch King som är tillgänglig nu är stabil och fungerar väl och att vi därmed kan fokusera på den nya versionen utan att lägga tid på mindre uppdateringar av den gamla.

Vi får återkomma när vi har fått bättre grepp om när i tiden det blir aktuellt med en ny version.
Tack för svaret!

Jätteroligt att utvecklingen fortfarande pågår, ser fram enot den nya versionen.

PABben
2 stars
2 stars

Post by PABben » Thu 25 Sep 2014, 23:30

Finnes det ikke noe estimat på når v4 kommer? 3 mnd, 6 mnd. 1 år...?

Jeg opplever ikke switch king som stabilt med mindre jeg reduserer lagret historikk til maks siste døgn, så jeg ser veldig frem til v4 ;)

khaverblad
1 star
1 star

Post by khaverblad » Fri 26 Sep 2014, 21:18

PABben wrote:Jeg opplever ikke switch king som stabilt med mindre jeg reduserer lagret historikk til maks siste døgn, så jeg ser veldig frem til v4 ;)
Just en funktion som jag anser är viktig och intressant är möjligheten att lagra historiken från sensorer; men jag insåg efter 8 mån att SK blev seg som sirap och tuggade i sig mycket minne. Nu skall det sägas att jag körde det på en äldra VIA EPIA Mini ITX moderkort med 1GB minne. Men när jag slutligen insåg att det verkade finnas begränsingar hur mycket data som går att spara så tuggade SK i sig runt 550MB RAM. Responsetiden blev olidig och den började tappa bort sensor data, lampor tändes inte som det skulle. Så enig med att det finns en del grund komponenter som behövs fixas i nuvarande version.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 29 Sep 2014, 18:14

khaverblad wrote:
PABben wrote:Jeg opplever ikke switch king som stabilt med mindre jeg reduserer lagret historikk til maks siste døgn, så jeg ser veldig frem til v4 ;)
Just en funktion som jag anser är viktig och intressant är möjligheten att lagra historiken från sensorer; men jag insåg efter 8 mån att SK blev seg som sirap och tuggade i sig mycket minne. Nu skall det sägas att jag körde det på en äldra VIA EPIA Mini ITX moderkort med 1GB minne. Men när jag slutligen insåg att det verkade finnas begränsingar hur mycket data som går att spara så tuggade SK i sig runt 550MB RAM. Responsetiden blev olidig och den började tappa bort sensor data, lampor tändes inte som det skulle. Så enig med att det finns en del grund komponenter som behövs fixas i nuvarande version.
Detta håller vi (tyvärr) med om och är ett av målen med v4. När existerande versioner av Switch King utvecklades så fanns inte stora datamängder med i bilden.

Se http://www.switchking.se/sv/component/c ... utveckling.
Martin | Switch King

Skagenrora
1 star
1 star

Post by Skagenrora » Mon 06 Oct 2014, 15:13

Kul att höra att utvecklingen går framåt!

Keep up the good work! :wave:

//Pontus

skrantz71
3 stars
3 stars

Post by skrantz71 » Tue 09 Dec 2014, 13:15

Hej,

Har precis flyttat och tänkte börja sätta upp SK igen i nya huset...
Funderar så klart på val av lösning då många pratar om andra lösningar, men jag kommer hålla kvar vid SK då jag har investerat i massa nexa genom åren.

Är såklart nyfiken på tidsperspektiv på SKv4? Är det möjligt att få bli Beta-Testare?

/Stefan
Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
MSN: stefan.krantz@hotmail.com

Post Reply