Poolvärmestyrning

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
powerice
2 stars
2 stars

Poolvärmestyrning

Post by powerice » Sat 19 Jul 2014, 23:37

Tjena! Har två tempgivare en i poolen och en i returen från solfångarna och dessa går till två datakällor, det jag vill göra är att styra så att poolpumpen går så länge solfångarna är varmare än poolen annars ska poolpumpen stängas av. Men jag hittar inget bra sätt att jämföra två datakällor i en regel på detta vis

Någon som har någon bra ide?

Mvh Johan

krambriw
4 stars
4 stars

Re: Poolvärmestyrning

Post by krambriw » Sun 20 Jul 2014, 07:47

Jag tror inte SwitchKing har stöd för att köra egendefinierade script...rätta mig om jag har fel...

En möjlig lösning är att använda EventGhost som läser dina data källor, jämför värdena och sedan styr din pump. Du bör nog även bygga in lite hysteres för temp skillnaden samt att ha min gångtid så att din pump inte står och hackar när du ligger nära gränsvärdet.

En annan lösning kan vara något annat automationsprogram, det finns en hel del att välja på och många är gratis. Jag använder själv både EventGhost och SK men för ovanstående skulle det vara mycket enkelt att ordna i EventGhost.

mvh

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sun 20 Jul 2014, 10:18

Beror på hur man definierar script men detta är ju enkelt gjort med ett plugin i SK.

krambriw
4 stars
4 stars

Post by krambriw » Sun 20 Jul 2014, 14:54

detta är ju enkelt gjort med ett plugin i SK
Absolut, det är också en utmärkt möjlighet, men då måste man ha en Visual Studio miljö eller motsvarande och kunna skriva ett plugin i C#, alternativt be """någon""" att göra det :D

Ett python script för Eventghost är nog enklare, rakt på, och en editor finns inbyggd...

Men som sagt, smaken är som baken, delad

Ha en jättebra sommar Isaksson!!

PS Powerice; fundera gärna på de olika uses cases som finns:

- temp delta för när pumpen skall starta
- minimum gångtid
- temp delta för när pumpen skall stanna (det blir nog aldrig varmare retur från poolen än vad som lämnar solfångarna eller???)
- tidsstyrning
- vissa veckodagar
- vissa månader
- min utetemperatur för att överhuvudtaget köra pumpen, dvs endast vid badväder
- väder beroende (väder data från Yahoo! såsom soligt, delvis molnigt etc etc)

mm mm

powerice
2 stars
2 stars

Post by powerice » Sun 20 Jul 2014, 19:31

ja jag har tänkt mig ett delta så inte pumpen startar och stoppar hela tiden, sen att den går i minst 10 minuter när den väl har startat för solfångaren kan blir varm och när vattnet börjar cirkulera så kanske solen inte strålar tillräckligt och då går den under pooltemp och stannar hela tiden. det är väl de två viktigaste som jag hade tänkt mig få till. Jag kör en del eventghost med men har mycket dålig erfarenhet av python så där går jag bet. Jag funderade på om man kunde i eventghost (kör switchkingplugin samt tellstick) läsa in värdena från bägge datakällorna eller direkt från tempgivarna och tar solfångartemp minus pooltemp till en textfil eller liknande för då kan man i switchking trigga på om värdet är över 0 så ska poolpumpen gå men ligger den på minus (när ppoltempen är högre) så stannar den. Har ni någon bra idé hur jag kan gå tillväga, nått att börja med?

Tack så länge!

Med vänlig hälsning Johan

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Mon 21 Jul 2014, 06:42

krambriw wrote: Ha en jättebra sommar Isaksson!!
Tack det samma :wave:

fredrik78
2 stars
2 stars

Post by fredrik78 » Fri 25 Jul 2014, 08:09

Om du inte vill ha Eventghost som triggar ett pythonscript byggde jag förra året ett script som triggar andra script med specifika intervaller, t.ex. en gång i minuten. Jag använder detta till att trigga två andra script, ett som jämför två temperaturer och väljer ut den lägsta, och det andra skickar ett värde till temperatur.nu.

Du hittar det här: https://github.com/fredrikjohnsson/python-scriptLoop

Bifogar ett förslag på ett script som hämtar värden från Switch King, räknar ut delta och uppdaterar en datakälla med detta värde.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply