Brandväggsregler
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Brandväggsregler
Jag har precis lyckats få till port forwarding (Telia Thomson TG789) och öppningar i Windowsbrandväggen som i kombination med no-ip dynamisk DNS gör att jag kommer åt Switch King hemma via min iPhone!
Det var brandväggen som var det sista hindret och nu har jag öppnad för 8800, både TCP och UDB, både utifrån och från insidan - är det nödvändigt? Hur mycket behöver jag egentligen öppna?
En annan fundering - Thomsonruterns brandvägg har jag inte rört och standardnivån innebär "Använd den här säkerhetsnivån när du vill tillåta alla utgående anslutningar och blockera all inkommande trafik. Brandväggen tillåter spel- och programdelning.". Räcker det alltså med att jag kör port forrwarding och därmed tar mig förbi brandväggen?
Det var brandväggen som var det sista hindret och nu har jag öppnad för 8800, både TCP och UDB, både utifrån och från insidan - är det nödvändigt? Hur mycket behöver jag egentligen öppna?
En annan fundering - Thomsonruterns brandvägg har jag inte rört och standardnivån innebär "Använd den här säkerhetsnivån när du vill tillåta alla utgående anslutningar och blockera all inkommande trafik. Brandväggen tillåter spel- och programdelning.". Räcker det alltså med att jag kör port forrwarding och därmed tar mig förbi brandväggen?
-
- Administrator
Re: Brandväggsregler
Lite osäker på om du menar brandväggen i routern eller i Windows. Om det är Windows-brandväggen som avses så kommer du ju alltid från "utsidan" då du ansluter från en annan IP-adress än datorns egna...Anders Johansson wrote:Det var brandväggen som var det sista hindret och nu har jag öppnad för 8800, både TCP och UDB, både utifrån och från insidan - är det nödvändigt? Hur mycket behöver jag egentligen öppna?
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Till att börja med är Thomson TGxxx serien inte kul att jobba med när det gäller branväggsregler.Anders Johansson wrote:Jag har precis lyckats få till port forwarding (Telia Thomson TG789) och öppningar i Windowsbrandväggen som i kombination med no-ip dynamisk DNS gör att jag kommer åt Switch King hemma via min iPhone!
Mitt tips är att du avaktiverar Windowsbranväggen på maskinen där SwitchKing snurrar, sedan ser du till att låsa den lokala 192.168.x.x adressen i DHCPn i din Thomson
så att du inte får ny lokal IP till din server där SwitchKing snurrar.
Öppna sedan port 8800 (eller den port du satt i Switchking) till den lokala 192.168.x.x adressen som din maskin har. När du fått det lira externa (via din DynDns-adress)
Så aktiverar du Winbrandväggen och sätter upp samma regel där.
Hör av dig om du inte får rätt på det!

-
- 1 star
Jag fick det att funka. Det var lite ologiskt med portmappningen i Thomsonburken bara.
Just nu har jag alltså öppnat port 8800 i Windowsbrandväggen på maskinen med serverinstallationen på, dessutom åt båda håll och både för TCP och UDP. Som ni skrev så kommer trafiken från iPhone alltid utifrån och jag ska därför stänga den för utgående trafik - stämmer det? Kan jag också stänga den för UDP?
Jag har precis gjort ytterligare en klientinstallation på en annan dator än den jag kör servern på (för att slippa köra TeamViewer för att komma åt datorn med servern på) och har problem att ansluta. Behöver jag göra motsvarande öppningar för port 8080 i både router och Windowsbrandvägg för att få det att fungera?
Går det att köra från internet med klienten och ange adresser till servern på formen xxxx.noip.me (om jag kör No-ip) eller fungerar det bara i samma nätverk?
Just nu har jag alltså öppnat port 8800 i Windowsbrandväggen på maskinen med serverinstallationen på, dessutom åt båda håll och både för TCP och UDP. Som ni skrev så kommer trafiken från iPhone alltid utifrån och jag ska därför stänga den för utgående trafik - stämmer det? Kan jag också stänga den för UDP?
Jag har precis gjort ytterligare en klientinstallation på en annan dator än den jag kör servern på (för att slippa köra TeamViewer för att komma åt datorn med servern på) och har problem att ansluta. Behöver jag göra motsvarande öppningar för port 8080 i både router och Windowsbrandvägg för att få det att fungera?
Går det att köra från internet med klienten och ange adresser till servern på formen xxxx.noip.me (om jag kör No-ip) eller fungerar det bara i samma nätverk?
-
- 2 stars
Anders Johansson wrote:Jag fick det att funka. Det var lite ologiskt med portmappningen i Thomsonburken bara.
Ja som jag skrev, Thomson = Örk..
Nu vet jag ej exakt vilket språk SwitchKing pratar men jag gissar TCP över 8800 som standard.
När det gäller telefonen så är det en sanning med modifikation via WiFi (samma router) så pratar du internt samt via 3G/4G pratar du externt via internet.
Om jag ska vara ritkigt ärlig så är Windowsbrandväggen ingen höjdare och skyddar bara din dator/server för de datorer som är på det interna nätet.
Brandväggen som skyddar dig från stora stygga internet sitter i din Thomson.
När det gäller din klientdator som skall ansluta till din SwitchKing Server via det interna nätet så är det helt korrekt port 8080 skall öppnas i din Win brandvägg.
Skall din klientdator prata med din server via intenet så måste du öppna i Thomson med.
Låt säga att du har kalleanka.noip.com konigurerat i din Thomson och öppnar 8800 samt 8080 så blir adresserna följande.
I mobilappen: kalleanka.noip.com Port: 8800
Via klient över internet: kalleanka.noip.com:8080
-
- 1 star
Då är jag nog på rätt väg och ska ge Thomson en omgång till!
Räcker det med att öppna för TCP?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 2 stars
Vi får nog höra med Martin om vi skall få ett korrekt svar.Anders Johansson wrote:Då är jag nog på rätt väg och ska ge Thomson en omgång till!
Testa att bara öppna TCP, lirar det ås har vi svar - Ja annars kör båda.
-
- Administrator
Switch King pratar bara TCP. UDP används för exempelvis strömmande innehåll - film/musik.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Det funkar bra nu!
Sammanfattningsvis behövde jag öppna både för 8800 och 8080 i routern (port forwarding) och i Windowsbrandväggen på PC'n med servern (endast TCP) för inkommande trafik. Jag öppnar för både 8080 och 8800 eftersom jag vill komma åt både klient på en annan PC och från min iPhone.
Jag kör med no-ip och det verkar funka bra att ange serveradressen på formen "xxxxx.noip.me", däremot gick det inte med http://xxxxx.noip.me.
Sammanfattningsvis behövde jag öppna både för 8800 och 8080 i routern (port forwarding) och i Windowsbrandväggen på PC'n med servern (endast TCP) för inkommande trafik. Jag öppnar för både 8080 och 8800 eftersom jag vill komma åt både klient på en annan PC och från min iPhone.
Jag kör med no-ip och det verkar funka bra att ange serveradressen på formen "xxxxx.noip.me", däremot gick det inte med http://xxxxx.noip.me.
-
- 2 stars
Nu vet jag inte var du anger din adress i SwitchKing klienten eller i en webbläsare?Anders Johansson wrote:Det funkar bra nu!
Normalt när man talar om http://min.adress.se så är det port 80 som den pekar på om man inte definierar annan ex http://min.adress.se:8080
Vet ej exakt hur SwitchKing klienten är proggad men den vet ju om att port 8080 är standard så skriver du bara min.adress.se så lägger den troligtvis själv på port 8080.
Lägger du till http://min.adress.se så försöker den på standardport 80 och inte 8080.