SK-tjänsterna stoppas

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Sven
2 stars
2 stars

SK-tjänsterna stoppas

Post by Sven » Fri 09 May 2014, 11:01

Hej!
Jag har under en längre tid haft problem med att SK slutar fungera ibland. Det visade sig bero på att tjänsterna var stoppade. När jag startade tjänsterna hoppade systemet igång och fungerade några veckor innan samma sak hände igen. Varför stoppas tjänster plötsligt?

Så igår kväll hände samma sak igen. Men, den här gången stoppas tjänsterna omedelbart igen (c:a 10 sek). Jag hinner få "Anslutning till server lyckades" Inga lampor hinner tändas innan "Server frånkopplad Återansluter..." och ingenting mer händer. Jag har startat minst 10 ggr.

Server: 2.0.2
Klient: 2.0.1
Telldus: 2.1.0
Windows 8 64-bitar

//Sven

Martin
Administrator
Administrator

Re: SK-tjänsterna stoppas

Post by Martin » Fri 09 May 2014, 15:01

Börja med att titta efter fel i loggfilerna och i Windows loggbok.

Vissa versioner av Telldus drivrutiner hade ett problem med minnesallokering vilket kunde leda till en krasch och ett stort antal datavärden i minnet skulle också kunna leda till en lång svarstid när du försöker ansluta med klienten.
Funktionaliteten och stabiliteten både i Switch King och i Telldus drivrutiner har förbättrats väsentligt jämfört med den version du har så rekommendationen är att uppgradera.
Martin | Switch King

Sven
2 stars
2 stars

Post by Sven » Sat 17 May 2014, 21:08

Hej!
Att tjänsterna stoppades efter några sekunder berodde på att min USB-hub plötsligt hade avlidit och därmed kontakten med Telldus. Nu är jag tillbaka till läget med stopp någon gång då och då.
Jag tar ditt råd och satsar på en uppgradering av licensen och SK och hoppas att det löser problemet.

//Sven

Sven
2 stars
2 stars

Post by Sven » Tue 27 May 2014, 21:18

Nu kör jag sedan en vecka de senaste SK- och Telldus-versionerna.

Inte en enda gång har SK-tjänsterna stoppats, jättebra!

Allt vore ju nu frid och fröjd om inte Telldus nu börjat krångla. Tjänsten är stoppad varje kväll med mörkt hus som följd. Vad kan orsaken vara?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 28 May 2014, 07:29

Ingen lösning, men tillfällig "lappning" kan vara att sätta att Telldus-tjänsten ska starta automatiskt vid "krasch".
Kanske finns det någon information i Windows loggbok om orsaken till att Telldus-tjänsten stoppar.
Martin | Switch King

Sven
2 stars
2 stars

Post by Sven » Sat 21 Jun 2014, 21:13

Hej!

Nu har jag testat ordentligt och har funnit att teldustjänsten är stoppad varje gång PC:n startar efter att varit satt i energisparläge av SK (gäller både vänteläge och viloläge). Om jag själv stänger av PC:n är det inga problem, inte heller om PC:n står på dygn efter dygn.
Jag har använt energisparläge i flera år, men detta problem kom när jag uppgraderade SK (server och klient) samt Teldus för en månad sedan.

Hur gör man för att automatstarta teldustjänsten som Du föreslog i förra svaret?

//Sven

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 24 Jun 2014, 07:00

Under Kontrollpanelen - Administrationsverktyg, gå in på Tjänster och leta upp Telldus-tjänsten.
Under fliken "Recovery" (på engelsk uppsättning) kan du ange vad som ska hända om tjänsten stoppar pga krasch.

Ett annat alternativ är en "Scheduled Task" i Windows, som kör kommandot "net start TelldusService" med jämna mellanrum, men om det är Switch King som ska väcka datorn så kanske tjänsten inte hinner starta efter att datorn har vaknat.

En rekommendation är att fråga Telldus hur deras tjänst hanterar just energisparläget och vad som kan orsaka fenomenet.
Martin | Switch King

Sven
2 stars
2 stars

Post by Sven » Thu 26 Jun 2014, 21:28

Jag har ställt en fråga till Telldus, men inget svar. Det finns massor av ställda frågor utan svar så jag lär få vänta.

Å andra sidan behöver jag inget svar. Din lösning fungerar. TACK!!

Tack också för ett välskött forum, alltid snabba svar.

Switch King: Bra produkt med bra service!

Post Reply