Skymningsrelä LBST-604

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Mrpettson
1 star
1 star

Skymningsrelä LBST-604

Post by Mrpettson » Mon 03 Mar 2014, 15:27

Hej!

Har precis fått ett LBST-604 Skymningsrelä i lådan men jag hittar den inte i SK.
Testat den mot en vanlig plugg och där skickar den signaler AV/PÅ men jag hittar inget i Tellstick Duo händelseloggen i Switch King.
Är det något mer jag måste göra för att få SK att registrera enheten?

Kanske värt att tillägga är att jag kör Telldus Center igång samtidigt på samma server som Switch King.
Och att jag även har en tempsensor som felar titt som tätt. Den registrerar värde till den fasta enheten hängandes på väggen, men i Switch King tappar den bort värdet efter bara några timmar. Och att jag har en hel del "spök" värden

Image

krambriw
4 stars
4 stars

Re: Skymningsrelä LBST-604

Post by krambriw » Mon 03 Mar 2014, 16:26

Du måste lära upp en enhet i Telldus center för den...Nexa self learning on/off tror jag

Aktivera "Learn"

För att få den att sända får du omväxlande täcka över den / lysa på den, till slut bör du få in koden som den har

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 03 Mar 2014, 20:37

...och om du inte kör Telldus drivrutin 2.1.2 beta så bör du uppdatera drivrutinen för stickan för att lösa problemet med signaler som tappas. :wave:
Martin | Switch King

Mrpettson
1 star
1 star

Post by Mrpettson » Tue 04 Mar 2014, 09:33

Fick igång det genom att installera Beta drivrutinerna. så nu loggar den av och på signaler, men har nu ett annat bekymmer.
Jag vill att den skall sköta mina fönsterlampor med funktionen att de slås på kl 06:00 (om det är mörkt då) och sedan av sedan när av signalen sänds. därefter tändas sedan när mörkret infaller igen och släckas kl 23:00.

Haft denna setup med sol upp/ner funktionen men problemet där är ju att även om den funktionen har fungerat bra är solen olika ljus på sommaren och tex vintern. därför vill jag ha skymningsrelä för att få den att tända och släcka vid samma ljusförhållanden.

Har försökt att laborera fram detta men måste göra något fel då den tänder och släcker kl 06-23 men när den får av/på signal från reläet så gör den ingenting.

Någon som kan reda ut detta?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 05 Mar 2014, 21:18

Switch King prioriterar alltid "På" framför "Av". Om du har två scheman kopplade till samma enhet, där det ena säger "På" och det andra (som du exempelvis har kopplat till ditt skymningsrelä) säger "Av" så kommer enheten att vara "På".
Har du några övriga inställningar på enheten eller reglerna som kan störa ut - exempelvis minsta tid för uppfyllnad, angiven tid för "switching delay" (omkopplingsfördröjning) etc?
Är enheten konfigurerad så att den får styras av ett schema och har du några scenarior igång?
Martin | Switch King

bruno71
1 star
1 star

Skymningsrelä LBST-604

Post by bruno71 » Wed 05 Mar 2014, 22:46

Mrpettson
1 star
1 star

Post by Mrpettson » Wed 05 Mar 2014, 23:26

Tror att jag fått ordning på det... Iaf sköter den sig som jag vill på eftermiddagen. Återstår att se hur den gör imorgon morgon.

Update:

Nää den tände inte ens imorse...

Setupen ser ut som så.
Eftermiddag. Enligt Gruppschema "Skymning Fönsterlampor ON EM" Kl 14:00 skall den tända och kl 23:00 skall den släcka, med regeln LBST PÅ i 30 min.
Den fungerar som jag vill.
Däremot Morgon. Försökte först med att spegla setupen från EM med en tänd 06:00 och släck kl 10:00 med en AV signal men det fungerade ej, förstod att jag jobbade från fel håll så att säga där. ändrade då om och gjorde två olika gruppscheman, en PÅ kl 06:00 om LBST PÅ 30 min och en AV kl 06:00 om LBST AV 30 min. men detta resulterade i att hela förhandsvisningsgrafen fylldes med blå på läge.
ändrade om igen till en grupp "skymning Fönsterlampor OFF FM" där kl 06:00 skall den tända samtidigt som kl 06:00 skall den släcka om någon av reglerna LBST PÅ eller AV i 30 min är triggade. detta verkade underligt men det var en enda setupen jag kunde få grafen att se normal ut.

Och ungefär där är jag nu. Det jag vill är att kl 06:00 skall den tända om LBST är satt till PÅ. då jag på så vis undgår att tända dem på tex sommaren då det inte blir så mörkt vid den tiden men vintertid etc. och att den sedan skall släcka när en AV signal sänds dock låt säga senast kl 10:00 bara för att ha lite marginal. låter simpelt på papperet men just i det här läget förstår SK och jag inte varandra :|

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 07 Mar 2014, 15:23

Kan du skicka din DB i mail eller PM så kan vi se exakt hur setupen ser ut och köra en testrunda.
Beskriv gärna vilket schema/vilken enhet som det rör sig om.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 08 Mar 2014, 13:02

I ditt schema har du ett On och ett Off på samma tidpunkt - 06:00. Det är risk att Switch King plockar bort dessa eftersom de tar ut varandra då de kommer från exakt samma schema. Det enklaste bör vara att ta bort "Off"-händelsen.
Du bör också ta bort en av regler som är kopplade till schemat. En regel säger nämligen att schemat ska vara aktivt när din LBST-604 är "På" och en att schemat ska vara aktivt när LBST-604 är "Av". Även dessa är alltså lite motsägelsefulla så en av dessa bör få ge vika för den andra.

Om du vill att enheten ska styras av signal från LBST-604 så att enheten tänds från 06:00 om det är mörkt ute och släcks senast 13:00 så bör du ha ett "On" kl 06:00 och ett "Off" kl 13:00.
Regeln bör du ange till att LBST-604 ska vara lika med "På" (ta bort regeln för "Av").
Martin | Switch King

Mrpettson
1 star
1 star

Post by Mrpettson » Sat 08 Mar 2014, 16:12

Martin wrote:Om du vill att enheten ska styras av signal från LBST-604 så att enheten tänds från 06:00 om det är mörkt ute och släcks senast 13:00 så bör du ha ett "On" kl 06:00 och ett "Off" kl 13:00.
Regeln bör du ange till att LBST-604 ska vara lika med "På" (ta bort regeln för "Av").
Just nu känner jag mig lite korkad... Det det är väl så jag lagt upp EM schemat... Varför jag inte kunde få till det själv förstår jag inte riktigt. Skall testa detta och återkommer om fler frågetecken uppstår men tack så länge.

En sidostickare bara. Har en tempsensor som tydligen sänder felaktiga värden ibland tex 100 grader. Försökte få SK att sålla dem genom att hoppa över värden som överstiger senaste värde med 1 grad men den loggar ändå tok höga värden mellanår, dock tror jag att de har minskat men inte eliminerats. Mindre viktigt iofs

Post Reply