Eventghost och WebUpdaterSuiteDuo få ut temp till webbsida
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Re: Eventghost och WebUpdaterSuiteDuo få ut temp till webbsi
Skysst! Har fått igång switchking i EG nu, däremot så kan jag inte se events från min magnetkontakt i EG's logg? först trodde jag det berodde på att jag stängt av RAW events i SK men det hjälpte inte att dra igång dem.. Sedan löser inte EG problemet med slöheten har jag märkt. Jag provade att knyta en av mina fysiska väggknappar till ett macro och det tog lika lång tid innan den började tända lampor. Det känns som allt hänger på hur snabbt datakällan ställer om. Löser jag det så löser jag förmodligen trögheten för både SK och EG.
-
- 4 stars
Har du definierat den i Telldus Center? Ser du den där och i så fall, kan du se hur den ändrar status där?däremot så kan jag inte se events från min magnetkontakt
-
- 3 stars
Ja, den finns definierad i telldus center som en manuell enhet med huskod men den fungerar inte. Det konstiga är att den finns med som en datakälla i SK också och där fungerar den med exakt samma huskod...?
Angå websockets:
En liten fundering! Jag har en mätare på övervåningen som inte skickar signaler lika ofta som dem andra, i SK har jag löst detta genom att göra värdet ogiltigt om det är äldre än en timme. Men Eg verkar spara alla värden i något cache så ett väldigt gammalt värde kan stå med som senast uppdaterat på sidan också, websockets skriver ju bara ut tiden då den hämtade värdet i EG, inte när EG hämtade värdet ur loggen så att säga. Går det att få till någon liknande funktion i EG? Annars är jag som sagt supernöjd! har modifierat tabellerna lite så alla tempvärden är gröna just nu, oavsett om dem är aktuella eller inte
Angå websockets:
En liten fundering! Jag har en mätare på övervåningen som inte skickar signaler lika ofta som dem andra, i SK har jag löst detta genom att göra värdet ogiltigt om det är äldre än en timme. Men Eg verkar spara alla värden i något cache så ett väldigt gammalt värde kan stå med som senast uppdaterat på sidan också, websockets skriver ju bara ut tiden då den hämtade värdet i EG, inte när EG hämtade värdet ur loggen så att säga. Går det att få till någon liknande funktion i EG? Annars är jag som sagt supernöjd! har modifierat tabellerna lite så alla tempvärden är gröna just nu, oavsett om dem är aktuella eller inte

Last edited by Flygekorre on Sun 17 Mar 2013, 11:26, edited 1 time in total.
-
- 4 stars
Det är väl det där 'dubbel-kods' problemet som en del magnetkontakter verkar ha. Om det inte syns någon skillnad i TC så kommer det inte heller att göra det i EG.
Du kan ju kanske testa ett trick: registrera kontakten två gånger i TC
Jag vet inte om det här funkar men kan vara värt att prova:
1) Scanna när du öppnar kontaken. Spara den som ett eget device tex MKT_OPEN
2) Scanna igen när du stänger den. Spara den igen som ett eget device tex MKT_CLOSE
I EG och i TC samt i SK lär du nu få en händelse för respektive device när du stänger respektive öppnar kontakten. Genom att använda dessa i motsvarande makron borde du kunna styra olika saker beroende på öppning/stängning
mvh
Du kan ju kanske testa ett trick: registrera kontakten två gånger i TC
Jag vet inte om det här funkar men kan vara värt att prova:
1) Scanna när du öppnar kontaken. Spara den som ett eget device tex MKT_OPEN
2) Scanna igen när du stänger den. Spara den igen som ett eget device tex MKT_CLOSE
I EG och i TC samt i SK lär du nu få en händelse för respektive device när du stänger respektive öppnar kontakten. Genom att använda dessa i motsvarande makron borde du kunna styra olika saker beroende på öppning/stängning
mvh
-
- 3 stars
Tack för tipsen, Men när jag scannar i TC så händer inget när jag öppnar/stänger magnetkontakten
Och det var det som var det lustiga eftersom den från första början fungerade fint och jag fick utslag i scan när jag öppnade magneten. Sedan slutade det fungera och jag fick söka efter den i datakälla i SK för att där se vad för enhetskod som utlöstes, sedan använde jag den för att skapa en källa manuellt. Dock verkar detta endast fungera för datakällor och inte enheter. Något är nog lite buggigt känner jag.

-
- 1 star
Hej, Vill börja med att tacka krambriw för all utveckling och support.
Har fått igång detta och det ser ut att rulla på!
Sedan funderar jag på om detta går att skriva om till RFXtrx433 USB?

Har fått igång detta och det ser ut att rulla på!
Sedan funderar jag på om detta går att skriva om till RFXtrx433 USB?
-
- 4 stars
Om du har en RFXtrx och använder EG med den plugin som jag gjort (som du laddar ner från EG:s forum) så är stöd för websockets redan inbyggt. Du måste även i detta fall naturligtvis också ha pluginnen WebSocketSuite (ingår i distributionen av senare versioner av EG).
I tråden för RFXtrx pluginnen på EG's forum finns beskrivet hur du får igång det hela. Beskrivningen börjar här:
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... =90#p22070
mvh
I tråden för RFXtrx pluginnen på EG's forum finns beskrivet hur du får igång det hela. Beskrivningen börjar här:
http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... =90#p22070
mvh
-
- 3 stars
Kollar om tråden lever något: Nu efter senaste betan har oregonsensorer möjlighet att skicka fukt också, detta fungerar utmärkt att ta emot i SK och EG också men jag lyckas inte lösa det så webupdaterSuite uppdaterar webben när källan är densamma. Går det att lösa på något sätt? Jag har försökt skapa en ny event.data.match och lägga till men då fungerar inte temperaturen, det känns som att det bara är den som uppdaterar senast som gäller. Ibland uppdaterar den bara tempen och ibland bara fukten.
Någon idé?
jag har skapat nya "t19,t20 osv" för fukten och lagt in
Någon idé?
jag har skapat nya "t19,t20 osv" för fukten och lagt in
Code: Select all
if (event.data.match("53_Temperature_TellStickDuo_Temperature:")) //Krypgrund
{
var m = event.data;
var temp = m.split('_')[3];
//alert(temp);
document.getElementById("t04").style.color ="#C2C2C2";
document.getElementById("t18").style.color ="#A3FF99";
document.getElementById("t04").style.fontFamily ="Calibri";
document.getElementById("t04").style.fontSize ="16";
document.getElementById("t04").innerHTML = global_n[1]+' '+global_n[2];
document.getElementById("t18").style.fontWeight = 'bold';
document.getElementById("t18").innerHTML = temp+" C";
}
if (event.data.match("53_TellStickDuo_Humidity:")) //KrypgrundFukt
{
var m = event.data;
var temp = m.split('_')[3];
//alert(temp);
document.getElementById("t20").style.color ="#C2C2C2";
document.getElementById("t19").style.color ="#A3FF99";
document.getElementById("t20").style.fontFamily ="Calibri";
document.getElementById("t20").style.fontSize ="16";
document.getElementById("t20").innerHTML = global_n[1]+' '+global_n[2];
document.getElementById("t19").style.fontWeight = 'bold';
document.getElementById("t19").innerHTML = temp+"%";
}
-
- 4 stars
Hej Flygekorre, kul att du använder detta, jag skall titta lite på det här, återkommer...
mvh Walter
mvh Walter
-
- 3 stars
Hej Kambriw!
Trodde faktiskt inte du skulle ha ork till mer av mina bekymmer, det hade dock varit trevligt att få det att fungera!
Trodde faktiskt inte du skulle ha ork till mer av mina bekymmer, det hade dock varit trevligt att få det att fungera!