Inbrottslarm, typ.

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
User74
2 stars
2 stars

Inbrottslarm, typ.

Post by User74 » Fri 28 Jun 2013, 17:02

Hej,

Tänkte dela med mig om en säkerhets-lösning jag gjort för ytterdörren som ni kanske kan finna intressant.

Jag har satt upp tre Nexa magnetbrytare samt en Nexa trådlöss dörrklocka och kör "SMTP DataSource Plugin för datakällor" där varje magnetbrytare samt dörrklockan är varsin datakälla (tyvärr är magnetbrytarna två datakällor per brytare, en för On och en för Off då de sänder olika koder for on och off, något som jag förstår skall fixas i nästa version av Telldus Center)
viewtopic.php?f=23&t=1060&hilit=smtp

Jag får ett gmail med lämplig text varje gång

1) Det ringer på dörrklockan
2) Dörren öppnas och stängs
3) Brevlådan öppnas och stängs
4) Dörrhandtaget dras ned och när det släpps upp

Nästa steg är att koppla in en kamera som kan skicka bild på den som står utanför och aktiverar någon av brytarena. Om någon har nån ide på hur det skall lösas så tas det gärna emot.
DSC_0197.JPG
DSC_0198.JPG
DSC_0204.JPG
DSC_0205.JPG
Tejpen på dörrhandtaget (vilket jag skall tejpa lite finare) döljer metallbiten(eller vad det är) som ligger inne i den lilla delen av magnetbrytaren och skapar kontakt vilken jag plockade ur och tejpade fast.
Sen att det inte är så snyggt uppsatt av mig behöver vi inte bry oss om, nästa gång skall jag vara noggrannare =)

MVH User74 :wave:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

krambriw
4 stars
4 stars

Re: Inbrottslarm, typ.

Post by krambriw » Fri 28 Jun 2013, 17:16

Tufft, jättesmart lösning :clap:

mvh

tenold
1 star
1 star

Post by tenold » Tue 15 Oct 2013, 09:07

Coolt, kan du berätta hur du satt upp detta med att skicka gmail när någon exempelvis trycker på dörrklockan?

RT

User74
2 stars
2 stars

Post by User74 » Fri 18 Oct 2013, 16:01

tenold wrote:Coolt, kan du berätta hur du satt upp detta med att skicka gmail när någon exempelvis trycker på dörrklockan?

RT
Hej

Alla magnetbrytarna, samt dörrklockan är registrerade som datakällor i Switchking och pluginnen jag använder är denna.

viewtopic.php?f=23&t=1060

/User74

User74
2 stars
2 stars

Post by User74 » Fri 18 Oct 2013, 16:08

User74 wrote:
tenold wrote:Coolt, kan du berätta hur du satt upp detta med att skicka gmail när någon exempelvis trycker på dörrklockan?

RT
Nedan är ett inlägg jag gjorde i "SMTP DataSource Plugin forumet".
Det kanske inte är rätt sätt att konfigurera på men det fungerar.

Re: SMTP DataSource Plugin
Postby User74 » Sat 16 Mar 2013, 16:59

Hej,
Jag använder detta plugin för att få mail varje gång någon ringer på dörren.
Jag la in min Nexa dörrklocka som en datakälla och gav "bell" (vilket är det dörrklockan skickar) ett värde av 3. Efter 10 sekunder går enheten tillbaka till "0" och Pluginnen skickar ett mail med passande text när värdet på datakällan överstiger 1.

<datasource id="19"
skid="16"
delay="0"
truesubject="Dorrklocka!"
truebodytext="Det ringer pa dorren!"
falsesubject="0"
falsebodytext="0"
to="epostadress@domain.net"
send="trigger"
trigger="more"
number="1"/>

//User74