Hej
Jag skulle behöva lite hjälp med tänket kring två scenarion som jag skulle vilja ha till. Har sökt på forumet men inte hittat något som överensstämmer till punkt och pricka.
Jag har ett el-element i garaget samt en temp-sensor.
1. Jag skulle vilja att elementet slås på OM:
a) Temp är mindre än 18 grader
b) Men bara om klockan är mellan 17.00-22.00 Mån-fre
c) När temp är 20 grader ska elementet slås ifrån.
d) Repetera
2.Jag skulle vilja att elementet slås på OM:
a) Temp är mindre än 14 grader
b) Alla dagar, alla tider
c) När temp är 18 grader ska elementet slås ifrån, om inte ovanstående scenario (1) är aktuellt.
d) Repetera
Jag har skapat ett scenario som sätter på elementet om tempen är lägre än XX. Det går i 30 minuter. Jag skulle hellre vilja att en ny koll görs än att det slår ifrån efter en viss tid. Jag vill dock inte hamna i att elementet slås på och av varje minut, någon slags tröskel måste finnas.
Ska jag göra scheman, scenarion eller nån blandning?
Hjälp med tänk
-
- Administrator
Re: Hjälp med tänk
För (1), skapa ett gruppschema. On kl 17:00, Off kl 22:00 (Mån-Fre). För gruppschemat skapar du en regel som går mot din datakälla där du säger att temperaturen ska vara mindre än 18 grader. Ange en hysteres på 2 grader så aktiveras radiatorn vid 18 grader och är på tills 20 grader nåtts. Sedan slås det av tills temperaturen sjunker under 18 grader igen.
För (2) skapa ett nytt gruppschema. On kl 00:00, alla dagar. För gruppschemat skapar du en regel som går mot din datakälla där du säger att temperaturen ska vara mindre än 14 grader. Ange en hysteres på 4 grader så aktiveras radiatorn vid 14 grader och är på tills 18 grader nåtts. Sedan slås det av tills temperaturen sjunker under 14 grader igen.
Koppla båda schemana mot din enhet. Att båda kan vara "aktiva samtidigt" har ingen betydelse, då Switch King ger "On" företräde framför "Off" = om minst en regel är uppfylld mellan 17 och 22 så kommer radiatorn att vara aktiverad vilket ger att din regel som gör att temp mellan 18 och 20 grader ska hållas kommer att göra så att radiatorn är igång.
Men - se till så att du har en backuplösning om du har frostkänsliga saker i garaget eftersom du via protokollen som Tellstick stödjer inte kan få en bekräftelse på att en enhet verkligen är "på".
För (2) skapa ett nytt gruppschema. On kl 00:00, alla dagar. För gruppschemat skapar du en regel som går mot din datakälla där du säger att temperaturen ska vara mindre än 14 grader. Ange en hysteres på 4 grader så aktiveras radiatorn vid 14 grader och är på tills 18 grader nåtts. Sedan slås det av tills temperaturen sjunker under 14 grader igen.
Koppla båda schemana mot din enhet. Att båda kan vara "aktiva samtidigt" har ingen betydelse, då Switch King ger "On" företräde framför "Off" = om minst en regel är uppfylld mellan 17 och 22 så kommer radiatorn att vara aktiverad vilket ger att din regel som gör att temp mellan 18 och 20 grader ska hållas kommer att göra så att radiatorn är igång.
Men - se till så att du har en backuplösning om du har frostkänsliga saker i garaget eftersom du via protokollen som Tellstick stödjer inte kan få en bekräftelse på att en enhet verkligen är "på".
Martin | Switch King