Skymningsrelä+TellStick Duo som inte tänder
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Skymningsrelä+TellStick Duo som inte tänder
Hej!
Jag blir galen på detta. Jag har ett skymningsrelä från Nexa, TellStick Duo, SwitchKing och en brytare med kod (ej självlärande) Skymningsreläet är självlärande och fungerar bara med mina andra brytare, men jag har en massa brytare med kodvred som jag vill använda.
Jag vill att skymningsreläet skickar data till TellStick Duo och Switchking när det blir mörkt, som sedan skickar vidare till brytaren med kod för att starta/stänga av. Jag vill den ska sättas på när det blir mörkt och stängas av kl 23:00.
Jag har lagt till datakällan skymningsrelä, jag har lagt till enheten "Test" (till brytaren, inget schema). Jag har sedan lagt till ett gruppschema med regeln "Skymningsrelä är lika med "På".
Jag har anget 18:00 som "På" och 23:00 som "Av" i gruppschemat.
Problem:
Den tänds kl 18:00 och inte när skymningsrelä = På. Sätter jag tiden "På" till t.ex. 21:30 (asså efter det blir mörkt) så tänds den ändå inte, även om skymningsreläet skickar "På" när solen går ner. Jag har kontrollerat om datakällan "Skymningsrelä" får signalen av eller på, och det får den så det är OK.
Måste det vara så här komplicerat?
Tack för hjälpen!
Jag blir galen på detta. Jag har ett skymningsrelä från Nexa, TellStick Duo, SwitchKing och en brytare med kod (ej självlärande) Skymningsreläet är självlärande och fungerar bara med mina andra brytare, men jag har en massa brytare med kodvred som jag vill använda.
Jag vill att skymningsreläet skickar data till TellStick Duo och Switchking när det blir mörkt, som sedan skickar vidare till brytaren med kod för att starta/stänga av. Jag vill den ska sättas på när det blir mörkt och stängas av kl 23:00.
Jag har lagt till datakällan skymningsrelä, jag har lagt till enheten "Test" (till brytaren, inget schema). Jag har sedan lagt till ett gruppschema med regeln "Skymningsrelä är lika med "På".
Jag har anget 18:00 som "På" och 23:00 som "Av" i gruppschemat.
Problem:
Den tänds kl 18:00 och inte när skymningsrelä = På. Sätter jag tiden "På" till t.ex. 21:30 (asså efter det blir mörkt) så tänds den ändå inte, även om skymningsreläet skickar "På" när solen går ner. Jag har kontrollerat om datakällan "Skymningsrelä" får signalen av eller på, och det får den så det är OK.
Måste det vara så här komplicerat?
Tack för hjälpen!
Last edited by Slacker on Sat 31 Aug 2013, 19:43, edited 1 time in total.
-
- Administrator
Re: Blir galen, vet inte hur jag ska göra!
Av din beskrivning gällande hur du har gjort så låter det rätt, men samtidigt så låter det nästan som om du har några andra scheman kopplade till enheten som ändå får den att tändas vid fel tidpunkt.
Alternativt skulle enheten kunna vara kodad så att den lyssnar på flera koder och därmed beter sig märkligt.
Posta gärna skärmdump på tidslinjen och "Kommande händelser".
Edit: Byt gärna ämne på tråden också, till en mer beskrivande titel så att andra som eventuellt letar efter liknande fenomen "träffar rätt" på trådtiteln.
Alternativt skulle enheten kunna vara kodad så att den lyssnar på flera koder och därmed beter sig märkligt.
Posta gärna skärmdump på tidslinjen och "Kommande händelser".
Edit: Byt gärna ämne på tråden också, till en mer beskrivande titel så att andra som eventuellt letar efter liknande fenomen "träffar rätt" på trådtiteln.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Re: Skymningsrelä+TellStick Duo som inte tänder
Hej!
Tack för ditt svar:
Så här ser det ut:

Ignorera historiken för skymningsrelä, det är bara jag som testat.
Just nu är lampan inte på, skymningsreläet har inte tänt det. Det är lite som om schemat ingorerar regler och agerar som ett vanligt schema, dvs tänder/släcker på de angivna tiderna.
Tack för ditt svar:
Så här ser det ut:

Ignorera historiken för skymningsrelä, det är bara jag som testat.
Just nu är lampan inte på, skymningsreläet har inte tänt det. Det är lite som om schemat ingorerar regler och agerar som ett vanligt schema, dvs tänder/släcker på de angivna tiderna.
-
- 4 stars
Kan du ha, ta hänsyn till solens upp och nergång i bockad?
Den finner du under funktioner på enhetsinställnigar.
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1
-
- 1 star
Den tänder för tidigt, fortfarande ljust ute. Vill tända när det är mörkt så därför jag köpte skymningsrelä. Men vete tusan varför det inte fungerar, som sagt, den verkar ignorera regler :Ssonnyboy wrote:Kan du ha, ta hänsyn till solens upp och nergång i bockad?
-
- Administrator
Av bilderna att döma så har du gjort precis rätt.
Bifoga gärna din databas i ett PM eller mail så att vi kan se om det är något som vi inte ser via skärmbilderna.
Bifoga gärna din databas i ett PM eller mail så att vi kan se om det är något som vi inte ser via skärmbilderna.
Martin | Switch King
-
- Administrator
Tidslinjen verkar stämma överens med det du upplever = att det tänds kl 21 och inte 18, så reglerna är nog inte problemet. Då hade din tidslinje sett rätt ut, men enheten tänts vid fel tidpunkt. I ditt fall tänds säger tidslinjen att det är kl 21 som gäller - inte kl 18, och frågan är om det finns något annat med i bilden som vi inte ser av skärmdumparna.Slacker wrote:Den tänder för tidigt, fortfarande ljust ute. Vill tända när det är mörkt så därför jag köpte skymningsrelä. Men vete tusan varför det inte fungerar, som sagt, den verkar ignorera regler :Ssonnyboy wrote:Kan du ha, ta hänsyn till solens upp och nergång i bockad?
...därav förfrågan om DB.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Hej!
Jag har skickat databasen via PM.
Men som jag ser det, så lyssnar den inte på regler:
Vi säger att det blir mörkt ute 20:00 och då ska skymningsrelä skicka "På".
Sätter jag "På" som 18:00 och "Av" som 23:00 i gruppschemat, tänds lampan klockan 18:00. (Skymningsrelä har INTE sagt PÅ än)
Sätter jag "På" som 21:00 och "Av" som 23:00 i gruppschemat, kommer lampan inte att tändas förrän 21:00, ÄVEN om skymningsrelä skickar PÅ klockan 20:00
En till sak, är det normalt att skymningsreläet skickar flera signaler på detta sätt:

Jag har skickat databasen via PM.
Men som jag ser det, så lyssnar den inte på regler:
Vi säger att det blir mörkt ute 20:00 och då ska skymningsrelä skicka "På".
Sätter jag "På" som 18:00 och "Av" som 23:00 i gruppschemat, tänds lampan klockan 18:00. (Skymningsrelä har INTE sagt PÅ än)
Sätter jag "På" som 21:00 och "Av" som 23:00 i gruppschemat, kommer lampan inte att tändas förrän 21:00, ÄVEN om skymningsrelä skickar PÅ klockan 20:00
En till sak, är det normalt att skymningsreläet skickar flera signaler på detta sätt:

-
- 3 stars
Jag har precis samma problem, ser med spänning fram emot lösningen./Ellghe
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.
-
- 1 star
OK, jag tror jag har hittat en lösning.
Satte 18:00 som "På" och 23:00 som "Av". Jag ändrade hur SwitchKing tolkar AV/PÅ från skymningsrelä. 0 = av och 1 = på. Ändrade regeln i schemat till "Skymningsrelä är lika med 1". Verkar fungera nu? Är det en bugg i SwitchKing, eller?

Satte 18:00 som "På" och 23:00 som "Av". Jag ändrade hur SwitchKing tolkar AV/PÅ från skymningsrelä. 0 = av och 1 = på. Ändrade regeln i schemat till "Skymningsrelä är lika med 1". Verkar fungera nu? Är det en bugg i SwitchKing, eller?