Till önskelistan

Allmänna frågor och synpunkter.
Rhodin
4 stars
4 stars

Till önskelistan

Post by Rhodin » Sun 12 Dec 2010, 00:36

Hej!
Kom på en sak som jag skulle tycka vara jättebra...

Tänk att du i din iphone eller android enkelt kunna mata in ett start och stoppvärde alt start och timervärde på en enhet (som en "engångskörning")

Typ att du vill ställa in kaffebryggaren kl 18.00 eller ställa in motorvärmaren till 05.00

Efter att aktiviteten exekverats går enheten tillbaka till "enligt schema"

:-)

//Peter

vildtrapper
1 star
1 star

Re: Till önskelistan

Post by vildtrapper » Sun 12 Dec 2010, 01:59

+1
;-)

redina
3 stars
3 stars

Post by redina » Sun 12 Dec 2010, 10:44

Det är nästan vad scenario gör förutom start. Ett scenario startas antingen manuellt eller genom en regel. Och reglerna går bara mot datakälla. Man borde kunna starta ett scenario vid en viss datum och tid.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 11:31

redina wrote:Det är nästan vad scenario gör förutom start. Ett scenario startas antingen manuellt eller genom en regel. Och reglerna går bara mot datakälla. Man borde kunna starta ett scenario vid en viss datum och tid.
Scenario begränsar tyvärr styrningen till en tid för start och stopp. Om man exempelvis skulle vilja starta både motorvärmare och kaffebryggare under samma period men med olika förskjutning så räcker inte scenariot till...

Som extra info kan jag ju nämna att det i 0.9 är det möjligt att starta ett scenario när en regel blir uppfylld. Om man kopplar ihop två scenarior så att ett upphör att gälla när det andra ska starta så kan man nå detta till viss del, även om det är lite yxigt...

Typ:
Scenario 1: Före motorvärmare (alla enheter enligt schema)
Scenario 2: Motorvärmare (start kl 05:00, motorvärmare på)

Sätt att scenario 2 ska ta över efter scenario 1 och starta scenario 1 på kvällen innan (eller via triggad regel).

...som sagt - det är inte helt användarvänligt att göra på detta sätt så en styrning per enhet vore att föredra isf.
Vi tar med oss det i förslagslådan :)
Martin | Switch King

JKB
2 stars
2 stars

Post by JKB » Thu 20 Jan 2011, 10:12

Något annat jag skulle vilja ha är när man kör scenarion, en bock för "Synkronisera alla vid start/(stop) av scenario" eller liknande.

En annan funktion som inte är så jätte nödvändig.
När jag går och lägger mig trycker jag i scenario "Sova, vardag", då släcks hela lägenheten förutom några fönsterlampor, och scenariot utgår 05:50 dagen efter.
Det jag efterfrågar är att jag vill ha taklampan i sovrummet tänd tills det att jag sätter mobilen i laddockan. Alltså ett datavärde om mobilen är på laddning eller inte, skulle det kunna gå? Android det handlar om nu. Så om jag sätter mobilen på laddning mellan 22-00 så kör den ett scenario.

Lite rörig formulering men ni får fråga om det är något.

Rhodin
4 stars
4 stars

Post by Rhodin » Thu 20 Jan 2011, 12:56

Hej!

Har ni tittat på denna?

https://www.m.nu/webswitch-1216h-p-395.html

Svar från leverantören" Som det nu ser ut så kan man inte på något enkelt sätt styra den utifrån så att säga. Det är dock inte helt omöjligt om man är kunnig i webb-programmering och helt enkelt skickar samma HTTP-data till den som en webbläsare gör när man surfar till den. Den är dock primärt inriktad på att vara en ”stand-alone”-enhet som inte ska kräva t.ex en PC, fast det är en funktion som man kan tänka sig införs i framtiden då det gör den ännu mer flexibel."

Det skall alltså gå att skicka "http" kommandon för att styra saker.

Kanske det man saknar i SK för att kunna styra "fast ansluten el" :-)

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 20 Jan 2011, 20:04

JKB wrote:Det jag efterfrågar är att jag vill ha taklampan i sovrummet tänd tills det att jag sätter mobilen i laddockan. Alltså ett datavärde om mobilen är på laddning eller inte, skulle det kunna gå? Android det handlar om nu. Så om jag sätter mobilen på laddning mellan 22-00 så kör den ett scenario.
Jag tror jag förstår vad du menar. Du vill egentligen ha en indikation på att telefonen börjar laddas och när den gör det så ska det skickas ett värde till Switch King.

...det ligger ju lite utanför Switch Kings Android klients område, kan jag tycka... Men jag antar att det går att känna av om sladden sitter i eller ej i Android och isf skulle "någon" som kan lite Android-utveckling kunna koda ihop detta ganska enkelt då det bara krävs ett http-anrop till Switch King för att få till detta. :)

Själva idéen var dock ganska rolig, tyckte jag. Synd att jag inte har någon docka själv :)
Martin | Switch King

fiskafan
1 star
1 star

Post by fiskafan » Fri 21 Jan 2011, 09:53

Hej,

Eftersom detta är mitt första inlägg här på tråden (är nybörjare innom området) så skulle jag vilja tacka för ett fantastiskt program.

Jag läste igenom tråden och såg att det nämdes att man skulle vilja styra till/från per automatik när något sker på sin Android.

Detta tror jag skulle vara möjligt via appen "Tasker" som finns till Android. Den kostar pengar - men finns att ladda ned som en 7dagars demo på deras hemsida. I denna app kan man sätta upp ett gäng regler för vad som måste uppfyllas innan den gör en "action".

Jag har med Tasker testat att lägga upp en regel som skickar en HTTP GET/POST till REST när jag kommer inanför en 300 meter radie från min lägenhet. Sen har jag även en "exit" regel som skickar en turnoff till REST när jag går utanför denna sektor. Tasker behöver inte ha GPSen igång då den kan använda sig av gsm/3g masterna för positionering...

Detta program kan lyssna på en mängd olika saker, så som dåligt batteri, överhettat batteri m.m. så jag tror att du även kan skapa en regel som lyssnar på när laddaren ansluts som sedan skickar ett kommando till REST (jag använder det själv för att slå på och av WLAN när jag lämnar tex hemmet och att slå av auto-sync nattetid m.m m.m).

Vad jag saknar i mitt fall är att jag inte kan skicka iväg ett kommando till REST servern som gör så att en regel uppfylls, tex "denna lampa skall endast slå på enligt shecmat om någon är hemma" via en Data source - så som de funkar om man använder sig av Bluetoothen där den putter in en 1 om man är inom blåtandens räckvid och sen ändrar den till 0 när den inte längre hittar enheten. - Detta är något som står på min önskelista =)

Mvh,
Johan

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Fri 21 Jan 2011, 10:05

fiskafan wrote:Hej,

Eftersom detta är mitt första inlägg här på tråden (är nybörjare innom området) så skulle jag vilja tacka för ett fantastiskt program.

Jag läste igenom tråden och såg att det nämdes att man skulle vilja styra till/från per automatik när något sker på sin Android.

Detta tror jag skulle vara möjligt via appen "Tasker" som finns till Android. Den kostar pengar - men finns att ladda ned som en 7dagars demo på deras hemsida. I denna app kan man sätta upp ett gäng regler för vad som måste uppfyllas innan den gör en "action".

Jag har med Tasker testat att lägga upp en regel som skickar en HTTP GET/POST till REST när jag kommer inanför en 300 meter radie från min lägenhet. Sen har jag även en "exit" regel som skickar en turnoff till REST när jag går utanför denna sektor. Tasker behöver inte ha GPSen igång då den kan använda sig av gsm/3g masterna för positionering...

Detta program kan lyssna på en mängd olika saker, så som dåligt batteri, överhettat batteri m.m. så jag tror att du även kan skapa en regel som lyssnar på när laddaren ansluts som sedan skickar ett kommando till REST (jag använder det själv för att slå på och av WLAN när jag lämnar tex hemmet och att slå av auto-sync nattetid m.m m.m).

Vad jag saknar i mitt fall är att jag inte kan skicka iväg ett kommando till REST servern som gör så att en regel uppfylls, tex "denna lampa skall endast slå på enligt shecmat om någon är hemma" via en Data source - så som de funkar om man använder sig av Bluetoothen där den putter in en 1 om man är inom blåtandens räckvid och sen ändrar den till 0 när den inte längre hittar enheten. - Detta är något som står på min önskelista =)

Mvh,
Johan

Hej.

Kan du verifiera dig med användarnamn och lösenord mot Switch king med Tasker? eller har du skapat upp något eget plugin som du använder?

Du skulle kunna skapa upp en datakälla som du sedan skriver värde till via REST
http://localhost:8800/datasources/ID/addvalue?value=Value

Ändra ID till din datakällas ID och Value till värdet du vill sätta.

Använd http://localhost:8800/datasources för att ta reda på vilket id datakällan har.

fiskafan
1 star
1 star

Post by fiskafan » Fri 21 Jan 2011, 10:26

Isaksson wrote:
fiskafan wrote:Hej,

Mvh,
Johan

Hej.

Kan du verifiera dig med användarnamn och lösenord mot Switch king med Tasker? eller har du skapat upp något eget plugin som du använder?
Hej,

Jo det går bra att göra. Man skriver in användarnamn och lösen i "server:port" fältet. typ user:pass@www.switchking.se:8800. Sen i "path" fältet skriver man typ "devices/5/turnon".

EDIT: jag såg att du kompletterat din POST medans jag skrev. Jag skall testa att göra detta ikväll! Tack för förslaget.

Mvh
Johan

Post Reply