Allmänna frågor och synpunkter.
-
Martin
- Administrator

Först...
Som Palle500 skriver så bör du ha en backup så att du inte förlitar dig på någon som helst programvara för att hålla det frostfritt...
albinsson wrote:Jag är ute efter den programvara som använder så lite nätverkstrafik som möjligt för att ge mig temp/fukt samt låta mig styra några nexa relän för element. Är det någon som har lite råd?
Switch Kings REST-gränssnitt kan du använda både för att kontrollera status och slå på eller av enheter. Antingen via webbläsaren (dock via Xml) eller via iPhone/Android. Det blir inte så värst många bytes som krävs för detta...
Martin | Switch King
-
albinsson
- 3 stars

Tack för era snabba svar
Precis som ni skriver är det vanskligt att förlita sig benhårt på tekniken. Men allt vatten finns i badrummet och det står alltid uppvärmt. Sen har vi ju köpt lite relän från ontech så man kan ju säga att det finns två system. Grundtanken är att värmen ska höjas något dygn innan man ska dit. Sen att se att värmen i badrummet fungerar osv.
Datorn stängs ju av efter varje "session", det borde göra risken för att det hänger sig lite mindre.
Det lutar åt att köpa SK ändå för det verkar vara oerhört kompetent!
Jo just ja, radiatorerna är såna där vätskefyllda på 800w, Så effektmässigt borde ju nexa klara av dom
Tack så länge!
-
Martin
- Administrator

albinsson wrote:Det lutar åt att köpa SK ändå för det verkar vara oerhört kompetent!
FYI...
Har du fem enheter eller färre i stugan så behöver du ingen licens för Switch King.
För att ansluta till Switch King via Android/iPhone krävs i sig ingen licens, det är om du vill använda Switch King Live (för att slippa hålla på med Port Forwarding och inte behöva bry dig om vilken IP-adress som din server får vid uppstart) som licens krävs.
http://www.switchking.se/sv/license
...men du är ju naturligtvis välkommen att ha en licens
även om du har fem enheter eller färre, och på så sätt bidra till att hålla utvecklingen igån

Martin | Switch King
-
albinsson
- 3 stars

Låter toppen.
Nu blev jag lite nervös när jag läste någonstans att Telia inte stödjer port forward, men det får bli ett senare problem.
En fråga dock- Rekommenderar ni win xp eller win 7?
Tack
-
Palle500
- 4 stars

albinsson wrote:Låter toppen.
Nu blev jag lite nervös när jag läste någonstans att Telia inte stödjer port forward, men det får bli ett senare problem.
Tack
Jag skulle prova med W7 den är stabilast. Om du väljer W7 prof så kan du köra desktop remote. Men VNC fungerar ju även.
XP funger även. Beror mest på vilka licenser du vill köpa.
Telia problemet finns en tråd om. Men det gäller om du har Telia både i telefonen och bredbandet.
Du kan ju börja med att SK läser temperaturen/fukten och behålla dina Omni reläer för elementen om du vill.
Men viss det är "roligare" att även styra dom från SK via Nexa. Du får se upp med hur SK går vid uppstart (synkronisering av enheter). Prova alla villkor och uppstartsekvenser hemma först.
-
albinsson
- 3 stars

Palle500 wrote:albinsson wrote:Låter toppen.
Tack
Jag skulle prova med W7 den är stabilast. Om du väljer W7 prof så kan du köra desktop remote. Men VNC fungerar ju även.
XP funger även. Beror mest på vilka licenser du vill köpa.
Telia problemet finns en tråd om. Men det gäller om du har Telia både i telefonen och bredbandet.
Du kan ju börja med att SK läser temperaturen/fukten och behålla dina Omni reläer för elementen om du vill.
Men viss det är "roligare" att även styra dom från SK via Nexa. Du får se upp med hur SK går vid uppstart (synkronisering av enheter). Prova alla villkor och uppstartsekvenser hemma först.
Tusen tack! Underbart med så hjälpsamma människor.
Ja det ska prövas alla möjliga scenarion hemma!
Jag kanske har kidnappat den här tråden lite, men jag ska definitivt rapportera hur det gick med beställningen av sensorer hos diychina.com
tack igen!
-
Martin
- Administrator

albinsson wrote:En fråga dock- Rekommenderar ni win xp eller win 7?
Ur Switch Kings synvinkel spelar det ingen roll. Däremot är det ju alltid trevligt med ett modernt OS som uppdateras säkerhetsmässigt ett tag till

Martin | Switch King
-
fridde
- 3 stars

Palle500 wrote:Telia problemet finns en tråd om. Men det gäller om du har Telia både i telefonen och bredbandet.

Lugna sig lite nu!
Det jag har skrivit om gäller
TRE-abonnemang på både telefon och dator som inte fungerar.
TELIA har jag ingen aning om, men enligt tidigare skribenter så fungerar det.
ekis wrote:Jag frågade då varför det fungerar med den tjänsten via, Telenor, Telia, osv. alla utom TRE.
-
sonnyboy
- 4 stars

Skulle köpa en idag men då var det ordninarie pris

Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1