Exportera datakällors historik

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
Stoffer
2 stars
2 stars

Exportera datakällors historik

Post by Stoffer » Fri 24 Feb 2012, 11:31

Jag håller på att försöka göra en graf med tid och ute/inne temperatur men vet inte hur jag ska få den informationen
i tabeller i excel. Jag har sparat två xml filer via rest med datakällornas historik men det står ju så mycket annat i dem.

Vet någon om man kan programmera excel att ta ut det som står mellan timestamp och value taggarna och spara det i en tabell eller om man kan göra det på något annat vis?

Martin
Administrator
Administrator

Re: Exportera datakällors historik

Post by Martin » Fri 24 Feb 2012, 12:20

Ett alternativ (även om det med största sannolikhet går att göra i Excel) kan vara att ansluta till databasen via ODBC (http://www.ch-werner.de/sqliteodbc/ (inte provat själv, dock)) eller mata ut värden som kommer in direkt till fil via existerande plugin och sedan läsa denna fil i Excel.
Martin | Switch King

Extreeem
1 star
1 star

Post by Extreeem » Sun 26 Feb 2012, 01:06

Det hade varit riktigt fint att kunna spara statistik och plotta grafer över t.ex. utomhustemp. Är detta något som ni funderat på att implementera i SwitchKing också? Det hade varit trevligt att ha allt på ett ställe :)

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Sun 26 Feb 2012, 10:38

Extreeem wrote:...spara statistik och plotta grafer över t.ex. utomhustemp.
Implementation av graf för att plotta historiska värden för datakällor pågår... ;) Det blir en ganska enkel xy-plot till att börja med där man kan välja olika upplösning i tid på x-axeln. Kom gärna med förslag på vad ni skulle vilja ha för funktionalitet i en graf.

Statistiken sparas redan i databasen och sedan finns ett plugin som kan skriva värden för datakällor till fil. Ett möjligt tillägg i klienten skulle kunna vara att göra det möjligt att exportera data till fil.
Tomas | Switch King

Bloink
1 star
1 star

Post by Bloink » Sun 26 Feb 2012, 19:36

tomas wrote:
Extreeem wrote:...spara statistik och plotta grafer över t.ex. utomhustemp.
Implementation av graf för att plotta historiska värden för datakällor pågår... ;) Det blir en ganska enkel xy-plot till att börja med där man kan välja olika upplösning i tid på x-axeln. Kom gärna med förslag på vad ni skulle vilja ha för funktionalitet i en graf.

Statistiken sparas redan i databasen och sedan finns ett plugin som kan skriva värden för datakällor till fil. Ett möjligt tillägg i klienten skulle kunna vara att göra det möjligt att exportera data till fil.
När kan man förvänta sig att denna implementeringen släpps till "allmänheten"? Har för tillfället tre sensorer jag skulle vilja få ut max/min temperatur samt graf dygnsvis.
Eftersom mina programmeringskunskaper är i princip obefintliga skulle det vara trevligt med en i princip färdig lösning. Det uppskattas :)
Finns det något enkelt program som kan få fram vad jag önskar under tiden? Antingen via ert plugin eller log-filen EventGhost skriver.

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Mon 27 Feb 2012, 20:54

Bloink wrote:När kan man förvänta sig att denna implementeringen släpps till "allmänheten"?
Har inget datum för detta ännu, men tanken är att det ska med i nästa version av klienten.
Tomas | Switch King

Post Reply