Problem vid första start av klient

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Bergbom
1 star
1 star

Problem vid första start av klient

Post by Bergbom » Wed 09 Feb 2011, 13:57

Hej.

Vid uppstart första gången av klienten får jag meddelandet:

Switch King kunde inte ansluta till servern.
Välj server som du vill ansluta till (jag kör lokalt). Se till att switch King-tjänsterna (SwitchKing framework service och Switch King invocation Service är startade på den dator du ansluter till.

Kör jag aktivitetshanteraren så ser jag icke dessa 2 processer. Jag har inte heller en aning om hur jag startar dessa.

Jag har testat att avinstallera allt och börja om från början med samma resultat. Vad gör jag fe

Tacksam för svar.

/ Jens

PS. Jag kör Unified Remote på samma dator, men det är ju på port 5472 så det borde väl inte ställa till det?

Martin
Administrator
Administrator

Re: Problem vid första start av klient

Post by Martin » Wed 09 Feb 2011, 14:24

Tjänsterna finns under "Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster".
Alternativt kan du trycka "Windowsflagga + R" och skriva in "services.msc".

Väl där kan du högerklicka och välja att starta eller stoppa tjänsterna där namnet inleds med "SwitchKing".
Services.png
Om du inte ser tjänsterna i Aktivitetshanteraren (Task Manager) - prova att klicka på "Visa processer för alla användare" (Show processes from all users).

Kontrollera också att du tillåter trafik i din brandvägg till port 8080 som är den port som Switch Kings Windows-klient använder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

Bergbom
1 star
1 star

Post by Bergbom » Wed 09 Feb 2011, 19:27

Det funkade hur bra som helst så som du rekommenderade

Stora tack för snabbt svar!

Mårtensson
1 star
1 star

Post by Mårtensson » Tue 25 Oct 2011, 19:53

Hej

Jag har liknande problem men jag kan inte starta Switch King invocation Service i tjänster.
Jag får upp ett felmeddelande att tjänsten inte går att starta på denna lokala dator. Fel 1067 Processen avslutades oväntat.

Jag är inte säker men jag tror att port 8080 är öppen. Det står i alla fall att Switch King är tillåtet att kommunicera genom brandväggen.
Jag har även testat att stänga av brandväggen utan resultat.

/M

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 25 Oct 2011, 20:45

Bifoga gärna Switch Kings loggfiler till oss i ett PM eller ett mail. I dessa står troligtvis orsaken till att Switch King inte kan starta upp.
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -loggfiler
Martin | Switch King

Mårtensson
1 star
1 star

Post by Mårtensson » Tue 25 Oct 2011, 21:51

Det var snabbt svar :)
Jag har mailat loggfiler.
Nu har jag fått upp ett nytt felmeddeladen när jag bytt USB port till tellsticken som säger att jag har förgammal version av servern till den klienten.
Kan det vara så att jag inte har lyckats radera allt gammalt när jag uppdaterade?
Det står i kontrollpanelen att jag har 2.0.0 på både klient och server.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 25 Oct 2011, 22:12

Mårtensson wrote:Nu har jag fått upp ett nytt felmeddeladen när jag bytt USB port till tellsticken som säger att jag har förgammal version av Switch King.
Det ser ut som om du kopplar dig mot vår demomiljö som fortfarande ligger på 1.10. Kan det stämma?

När jag tittar i dina loggfiler så ser jag att installationen av Telldus Center på något sätt inte har fungerat. Telldus Center har rester kvar från en tidigare version (2.0.4?)-
Du måste avinstallera Telldus Center, starta om datorn och sedan installera Telldus Center igen. Först därefter kan Switch King starta...
Martin | Switch King

gibs
1 star
1 star

Post by gibs » Mon 08 Oct 2012, 17:22

Jag har precis samma problem vid nyinstallation men får inte ordning på det.
Jag kör Windows 7 och har brandväggen avstängd.
http://video.gibs.se/SwitchKingInstall.avi

Kan någon hjälpa mig.
Mvh. Andreas

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 08 Oct 2012, 19:03

Dina tjänster är ju igång, så installationen av server och klient har ju gått smärtfritt.
Bästa gissningen jag har är nog att det finns någon annan brandvägg med i bilden, som inte tillåter anslutningen.

Prova att tillfälligt stänga av samtliga brandväggar (du kan ju rycka nätverkskabeln innan) och gör därefter nytt försök att ansluta.

Annars kanske det finns någon form av information i Switch Kings loggfiler, men jag tycker att det går så väldigt fort tills det att det tar stopp.
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -loggfiler
Martin | Switch King

gibs
1 star
1 star

Post by gibs » Tue 09 Oct 2012, 00:06

Tack för snabbt svar.
Jag hade brandvägg avstängd när jag gjorde installationerna och gjorde klippet.
Startade om datorn och gjorde ett nytt anslutningsförsök så loggarna skulle vara färska.
Kan inte göra så mycket nu för jag sitter på jobbet hela natten men har kopierat loggarna.
http://switchking.gibs.se/SwitchKing%20 ... 121009.txt
http://switchking.gibs.se/SwitchKing%20 ... 121009.txt

Mvh. Andreas

Post Reply