Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager [LØST]

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Locked
PABben
2 stars
2 stars
Posts: 30
Joined: Tue 03 Jan 2012, 17:08

Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager [LØST]

Post by PABben » Mon 27 Aug 2012, 13:58

Jeg har tellstick duo som kjører klient 2.0.3.4 og server 2.0.3.9 (db 2.01). Telldus center 2.1.1.

Min tellstick duo er koblet til min server som er online 24/7. Jeg har ikke noen problemer med ustabilitet og har kjørt switch king på serveren i ca 1 år (tidligere kun tellstick)

Problemet mitt er at switch king slutter å hente målinger fra kildene etter 2-3 dager (gjelder alle kilder: 2 temp.følere, fukt, magnetkontakt, lyssensor, bevegelsessensor) og jeg må da restartet serveren. Telldus Center registrerer fremdeles målingene.

Jeg har forsøkt å bytte port på tellstick'en, oppgradere server-versjon, stoppet/startet servicen (serveren) og klienten, men eneste måten jeg klarer å få inn målinger igjen er å restarte hele serveren. Alle servicer kjører når jeg går via "help - about switch king".

Noen som opplever det samme og har en løsning?
Last edited by PABben on Mon 29 Oct 2012, 15:12, edited 1 time in total.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by Martin » Mon 27 Aug 2012, 17:54

Telldus försöker lösa detta problem. Kontakta gärna Telldus direkt angående detta så finns chans att du får testa en ny drivrutin.
Martin | Switch King

granne
1 star
1 star
Posts: 10
Joined: Sat 19 Nov 2011, 14:28

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by granne » Mon 27 Aug 2012, 20:45

Jag har precis samma problem som ovan. Normalfallet är att det slutar efter en 2-3 dagar men den hänt att det har slutat registreras värden efter 2 minuter eller 7 timmmar också.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by Martin » Mon 27 Aug 2012, 21:57

Med den drivrutin som jag har kört i test nu så har det hittills hållt sig sedan i fredags lunch och det rullar fortfarande på. Det är betydlig skillnad gentemot tidigare.

Telldus behöver hjälp att felsöka detta och få bekräftelse på om man har hittat en lösning på problemet, så därför:
Martin wrote:Kontakta gärna Telldus direkt angående detta så finns chans att du får testa en ny drivrutin.
Martin | Switch King

PABben
2 stars
2 stars
Posts: 30
Joined: Tue 03 Jan 2012, 17:08

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by PABben » Tue 28 Aug 2012, 08:23

Er det ikke mest logisk at problemet ligger hos switch king? Telldus center viser jo korrekt info og stopper ikke...

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by Martin » Tue 28 Aug 2012, 09:09

Switch King får information från Telldus API:er när något händer. Det är denna notifiering som upphör och som Telldus felsöker.

Det drabbar även andra tredjepartsapplikationer då och då. Om man exempelvis kör EventGhost, Switch King och Telldus Center så kan det ibland hända att Switch King slutar få notifikationer medan EventGhost och Telldus Center fortfarande fungerar, och ibland att Switch King fungerar medan EventGhost inte längre får notifikationer.

När det gäller notifikationer så är alltså Switch King (och andra tredjepartsapplikationer) "vilande" och väntar på signaler - de frågar inte efter vad som har hänt sedan sist. Av den anledningen så kan vi inte göra något från Switch Kings sida - Switch King ligger och väntar på signaler men får helt enkelt inga.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by Martin » Tue 28 Aug 2012, 18:19

Bifogar den drivrutin som jag testar just nu - hittills med positivt resultat. Den loggar till två filer på C:\ som Telldus kan ha nytta av om data skulle sluta trilla in till Switch King eller andra applikationer.

Byt isf ut TelldusService.exe och TelldusCore.dll mot de i den bifogade zip-filen. TelldusCore.dll finns på flera ställen - dels i Telldus-katalogen och dels i C:\Windows\System32 (hos mig).

Stoppa Telldus och Switch Kings tjänster innan byte. Om korrekt installerat så ska det skapas två filer på C:\ vid uppstart av Telldus Service och antingen Telldus Center eller Switch King.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by Martin » Thu 30 Aug 2012, 11:15

Någon som har något positivt/negativt att säga om drivrutinen efter att ha kört den ett tag?
Martin | Switch King

cage121
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Mon 23 Apr 2012, 06:29

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by cage121 » Thu 30 Aug 2012, 11:46

Kjører den nå. Jeg har satt opp serveren til å restarte 04:00 for å hjelpe på problemet, nå slo jeg av dette for å se om det hjelper.

Hörberg
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Tue 03 Jan 2012, 21:40

Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager

Post by Hörberg » Sat 01 Sep 2012, 11:16

Har kört den ett par tre dagar men fungerar typ 10 tim åt gången. Verkar inte vara någon lösning.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests