Projector screens and blinds

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
bunker
3 stars
3 stars

Re: Projector screens and blinds

Post by bunker » Fri 20 Jul 2012, 11:19

Är det inte samma problem med väckarklocka/väckarklockor? När den ena ska vakna före den andra kan det bli lite "missnöje" av den som ska sova längre.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 31 Jul 2012, 18:59

Rullgardin uppmonterad. Lite frustrerande att man - om man "takmonterar" - måste ta ner gardinen för att lära upp mot nya fjärrkontroller (exempelvis Duo) men efter några upplärningsförsök så fungerar det från TC.

Återstår lite plugin-utveckling...
Martin | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Wed 01 Aug 2012, 12:30

Vad var det som hände när den var "takmonterad"? Sitter den nån knapp för inlärning som man inte kommer åt? Trodde det fanns på fjärren, fast du kanske kör utan orginalfjärr?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 01 Aug 2012, 20:10

När den är takmonterad når man inte knappen för inlärning - den sitter då upp mot taket eller fönstersmygen.
Skulle beställt ytterligare en för att testa med idag men frapp.se har inte kvar Hastas motorer i sortimentet.

När jag frågade varför så var orsaken att det kommer en ny version i höst med fler finesser. Oklart vilka de nya finesserna är dock - upp, ner och stopp räcker för mig när det gäller rullgardiner men jag kan ha fel 8-)
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Post by KungenAvPeking » Wed 01 Aug 2012, 21:27

Martin wrote:När jag frågade varför så var orsaken att det kommer en ny version i höst med fler finesser. Oklart vilka de nya finesserna är dock - upp, ner och stopp räcker för mig när det gäller rullgardiner men jag kan ha fel 8-)
Eh... Den gamla klassikern "Flapp - Flapp - Flapp-funktionen" saknas ju!
Du vet - Den när man släpper upp en rullgardin för fort, och den snurrar ett par varv extra... :lol:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 01 Aug 2012, 21:39

Kanske är en bättre högtalare som ska in då? Som kan spela upp "Flapp - Flapp - Flapp". ;)
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 01 Aug 2012, 22:29

Så här bör man kunna lösa det:
  • Skapa upp Hasta-rullgardinen i Telldus Center
  • Ta reda på enhetens ID genom att antingen gå direkt in i registret eller skriva "tdtool --list" vid kommandoprompten (stå i C:/Program Files/Telldus) och notera ID för enheten som motsvarar rullgardinen
  • Skapa en ny enhet i Switch King, exempelvis "Min rullgardin" av typen "Nexa Codeswitch" och notera namnet på enheten
  • Förbered pluginet ScriptExecutorPlugin genom att kopiera DLL-fil och konfigurationsfil till katalogen "Plugins"
  • Modifiera konfigurationsfilen så att den pekar ut "Min rullgardin" och att onScript och offScript pekar ut C:/Program Files/Telldus/TDTool.exe (eller motsvarande).
  • Ange onScriptArgs och offScriptArgs till "--on id_på_enheten" respektive "--off id_på_enheten".
  • Sätt "waitForExit" till "true" och "intercept" till "true".
  • dimScript är ointressant eftersom det är Codeswitch
  • Starta om Switch Kings tjänster
Ett "On" till "Min rullgardin" bör nu göra att gardinen går ner. Ett "Off" bör göra att den går upp.

(skrivet fritt ur minnet, utan att ha testats)
Martin | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Thu 02 Aug 2012, 09:31

Det låter ju klart görbart! Jag förstår hur du har tänkt dig att man ska få till det.

Angående motorerna så har jag lite delade känslor. Lägger dom till nya funktioner kanske protokollet ändras, och då vill jag förstås få tag på en motor som i dagsläget är kompatibel (via en lokal återförsäljare då). Å andra sidan kanske dom lämnar det existerande delarna av protokollet orört så att de existerande fjärrkontrollerna fortsätter fungera och då vill jag ju vänta så jag får de mer eller mindre häftiga nya funktionerna.

Onekligen blir jag lite nyfiken på vad det är för nya funktioner. Antar att Hasta ställer ut nya motorn på Formex mässan 16-19 Augusti i Stockholm eftersom dom ska vara med där och visa nyheter och då kanske jag smiter dit och tar en titt.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 02 Aug 2012, 21:13

@bunker: Angående frågan om kompatibilitet...

Korrespondens med frapp.se:
Martin wrote:Hej,
Jag köpte ett paket med rullgardin, motor etc (order 10004XXXX) men när jag nu skulle beställa ett identiskt paket så hittar jag inte detta.

Är produkten borttagen ur sortimentet?
Frapp wrote:Hej Martin,

Hasta har tillfälligt tagit bort rullgardinsmotorn ur sitt sortiment och en ny uppdaterad variant är under produktion. Denna kommer vi börja sälja så fort Hasta ger oss klartecken.
Håll utkik!
Martin wrote:Hej,
Kommer dessa att vara kompatibla?[...]
Frapp wrote:Hej Martin,

Ja det skall dem vara. Bara lite nya funktioner enligt vår kontakt på Hasta.
Martin | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Thu 02 Aug 2012, 22:30

Det låter ju lovande Martin. Då är det bara att vänta och se om det är några användbara nya funktioner.

Post Reply